Multi eller haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi eller haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
    vilket j*vla tjafs det blev..
    Beklagar den låga nivån på mitt sista inlägg. Hoppas dock att du mellan raderna hittar några svar som hjälper dig att hitta en lösning som passar dig..

Skitfiske!
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
      Nej, för min del går det bra ändå.
      Det sitter ju knarr på en del ambor, men den knarrar ju när man vevar in också å det gillar jag inte.
      Nä precis! Jag har knarr på rocketen och koreanska tvålkoppen men knarr när man vevar är helt fel

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
        Nej, för min del går det bra ändå.
        Det sitter ju knarr på en del ambor, men den knarrar ju när man vevar in också å det gillar jag inte.
        Min erfarenhet av multirullar är ganska begränsad men min amba 5000 från tidigt sjuttiotal knarrar när den slirar, dvs när lina dras ut eller när man vevar utan att ta in någon lina. Det upplever jag som en bra funktion. När man annars vevar är den tyst. Eller spinner som en katt.

Kommentera

Det stämmer bra det, click-spring kallas det. Tyvärr så blir bromsen sämre om man har den funktionen (den sitter i huvuddrevet).
          Inte för att jag behöver någon broms till mina småfiskar...

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Min erfarenhet av multirullar är ganska begränsad men min amba 5000 från tidigt sjuttiotal knarrar när den slirar, dvs när lina dras ut eller när man vevar utan att ta in någon lina. Det upplever jag som en bra funktion. När man annars vevar är den tyst. Eller spinner som en katt.

Kommentera

Jösses vilken tråd...

När det gäller knarren på multirullar är det ju ingenting som är sådär jätteball att ha påslaget vid vanligt fiske. Den är ju tänkt att användas vid trolling och vissa former av mete. Så jag antar att det är någon annan grunka som man kan köpa till som modifiering (som någon länkade till ovan) och som då får motsvarande funktion som "ticket" i en haspels slirbroms?

Kul om man har lite pengar som man inte vet vad man ska göra med antar jag...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Jo det är ju faktiskt ganska trevligt med lite klick ljud när man mot förmodan får lite fisk....

Kommentera

Kul om man har lite pengar som man inte vet vad man ska göra med antar jag...
                En ganska meningslös pryl man kan slänga pengar på om man känner för det.. klarar man inte av att avgöra åt vilket håll spolen snurrar utan behöver ett irriterande ljud som talar om det bör man kanske leta efter en annan hobby en fiske.

Kommentera

Ja , en multirulle ( med knarr). hahaha

Jag måste säga att det var 5 års sist jag fiskade med haspel, innan jag gjorde några kast en fin höstförmiddag på landet med min nya technium 1000 FC. Tanken är att gästerna ska något att fiska med när de kommer upp till stugan.
                  OK, då går jag till bryggan få ihop allting och ska kasta, men vänta nu, man måste öppna bygeln med andra handen först annars går det inte! Ja, jag saknade tryckknappen då! Ok, första momentet avklarad! Då kastar jag jiggen på 8 cm med en jiggskalle på 5g och måste bromsa med pekfingret för att inte komma in på land och då kom jag på att pekfingret fick mkt stryck en gång i tiden. Det var inte lätt att komma över faktum att man kan inte bromsa med tummen när man fiskar med haspel!
                  OK, vi går vidare, jag börjar veva och då känner jag ingenting i veven , nada. På mina multirullar med SF och HEG , då känner man hur jiggen simmar! OK, då tittar jag på var ligger veven, och jo den ligger en halvmeter från spöt! ( Jag överdriver lite, men ok, ni får leva med det!) Men nu kommer det mest jobbiga momenten! Jag gör en paus och vill automatiskt lägga tummen på linan för bästa känslan, ifall fisken kliver på, men nej det där går inte heller. För att linan gå rakt ner genom bygel för att vidare linda sig runt spolen och all känsla försvinner där! Det är som att fiska i blindo! Faaan , vad tråkig! tänkte jag. Det här går inte och jag var nära att missa en 2,5 kg gädda som högg på jiggen just då. Tur att jag fick en firre ändå!

Ta inte illa upp, men jag försöker bara dela med er mina erfarenheter och samtidigt påpeka vissa haspel "features" som gjorde att jag valde multirullar istället.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Ja , en multirulle ( med knarr). hahaha

Jag måste säga att det var 5 års sist jag fiskade med haspel, innan jag gjorde några kast en fin höstförmiddag på landet med min nya technium 1000 FC. Tanken är att gästerna ska något att fiska med när de kommer upp till stugan.
                    OK, då går jag till bryggan få ihop allting och ska kasta, men vänta nu, man måste öppna bygeln med andra handen först annars går det inte! Ja, jag saknade tryckknappen då! Ok, första momentet avklarad! Då kastar jag jiggen på 8 cm med en jiggskalle på 5g och måste bromsa med pekfingret för att inte komma in på land och då kom jag på att pekfingret fick mkt stryck en gång i tiden. Det var inte lätt att komma över faktum att man kan inte bromsa med tummen när man fiskar med haspel!
                    OK, vi går vidare, jag börjar veva och då känner jag ingenting i veven , nada. På mina multirullar med SF och HEG , då känner man hur jiggen simmar! OK, då tittar jag på var ligger veven, och jo den ligger en halvmeter från spöt! ( Jag överdriver lite, men ok, ni får leva med det!) Men nu kommer det mest jobbiga momenten! Jag gör en paus och vill automatiskt lägga tummen på linan för bästa känslan, ifall fisken kliver på, men nej det där går inte heller. För att linan gå rakt ner genom bygel för att vidare linda sig runt spolen och all känsla försvinner där! Det är som att fiska i blindo! Faaan , vad tråkig! tänkte jag. Det här går inte och jag var nära att missa en 2,5 kg gädda som högg på jiggen just då. Tur att jag fick en firre ändå!

Ta inte illa upp, men jag försöker bara dela med er mina erfarenheter och samtidigt påpeka vissa haspel "features" som gjorde att jag valde multirullar istället.

Häls /T

Äntligen ett inlägg där du är tydlig och sakligt argumenterar varför just du föredrar multi...

Nu inser även jag varför du föredrar multi.........förstår att det blir ett enkelt val om man försöker fiska haspel med tummen.....för egen del använder jag pekfingret....tycker liksom att det blir lättare så....
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Intressant, men inte så elegant, haspelmodifiering för att slipa bygeln samt bromsslitage vid kast:

This is the instructional video I made to go with the original edition of the Long Distance Casting book. The video is getting long in the tooth - rather li...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 599 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46