Hmmm... Rimligen borde en haspel, allt annat lika, hålla längre än en multirulle eftersom det på haspelrullen inte är några delar som rör sig under utkastet medan en multirulle har en spole som spinner med högt varvtal. I vart fall är inte haspel liktydigt med slit&släng. Jag ska inte tjata om mina gamla cardinaler i varenda tråd men de verkar vara i princip outslitliga (och salig fars gamla Mitchell som är lika gammal som jag själv, dvs en bit över de femtio, fungerar fortfarande oklanderligt). För välskötta multirullar i motsvarande kvalitet (tex gamla ambassadeurer) gäller detsamma.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multi eller haspelrulle?
Collapse
X
-
Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig vad är en haspelrulle och vad kan den användas till? //T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggÄr det någon vänlig själ som kan förklara för mig vad är en haspelrulle och vad kan den användas till? //T
Kommentera
-
Nja, Det var jag som uppfann det uttrycket, han har bara lånat det.
Häls //T
PS: Javisst, jag har ett par "gästrullar".
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg1. Vad är fördelen med haspel respektive multirulle?
2. Vad använder ni mest eller vilken fisk använder ni rullarna till?
3. Varför ska man ha spöet upp och ned då man har multirulle?..
4. Hur märker man om kullagret börjar bli dåligt, går den trögt? och fler kullager, gör det bara att rullen håller längre?
// Förvirrad haspelfiskare
Man hör hela tiden hur man ska ha olika spön/rullar till olika fiskemetoder och fiskar så jag undrar hur många spön/rullar har ni och varför?
jag har alltid kört med ett spö+rulle men då jag börjat använda allt mer skiftande storlek på betena så upptäckte jag att jag måste köpa spön med högre kastvikt och då är tydligen multirulle bättre då man ska kasta tyngre beten. Vad jag förstått så är det lättare att undvika trassel men man får även se upp som nybörjare på multi för att undvika over runs..
Nu tar jag bara upp det viktigaste ur mitt perspektiv.
1. Haspel är lätt att använda, behöver i princip ingen inlärningstid.
Ska du "bara fiska" så är det nog bästa alternativet.
(Köp en Cardinal 66 på Tradera så har du en rulle som håller, min fick smörja i fjol....första gången på 35 år!)
Multirulle, ja nu finns det ju många varianter (avarter!!) men till exempel en ambassadeur byggd enligt gamla principer
håller i hundra år.....MEN en multirulle kräver en del av sin ägare.
Kastteknik, den måste man lära sig den hårda vägen....genvägen är att någon visar dig.
Tålamod, när värsta skatbot är ett faktum och den dyra linan är åt helvete..
Service, går att lämna in men roligare att göra själv.
2. Fiskar själv bara multi numera, från abborre till gädda men mina rullar är en aning modifierade för att även klara de lättare betena.
3. Har du nog redan fått svar på.
4. Nja..går det trögt så har lagret verkligen gett upp....eller aldrig fått någon omvårdnad.
Har faktiskt aldrig fått problem med mina lager så jag har inte sett symptomen.
Rullen blir inte bättre med fler lager, de som finns ska sitta på rätt ställe.
Mina har två kullager....eller tre om jag räknar med veven....viktigt om fisken ska nappa!
Jag har inte så värst många spön och rullar, sammantaget 8-10 stycken.
Använder egentligen bara tre av dom, 8-32g, 15-55g, 30-90g, utrustade med runda multirullar.
Kvalitet framför kvantitet.
Som "förvirrad haspelfiskare" står du till dörren av en helt ny värld!
För mig skänker mina multirullar glädje under hela året, fiskar när vädret är bekvämt, pysslar om dom under resten av tiden.
Multirullar av vissa slag går att utveckla genom ombyggnad, trimning, dyrt som f-n, kul så in i h-e!
Jag rekommenderar dig att forska mer i det här innan du lägger ner en förmögenhet på multiutrustning.
Forumet är fullt av fakta och kvalificerat "tyckande".
Ska du "bara fiska" så skulle jag hållt mig till haspel.
Vill du lägga lite mer tid och uppleva mer känsla än vad haspelfisket ger, så ge dig in i multiträsket och njut!
//Förvirrad multifiskare
Kommentera
-
Är det någon vänlig själ som kan förklara för mig vad är en haspelrulle och vad kan den användas till?Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-12-10, 16:13.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggDet där med att kostnaden generellt sett är lägre för en haspel kan man fundera över.. Tycker personligen att en multiplikator ger mer kvalité och livslängd till en lägre penning än vad en haspel gör. En bra multi får man för typ 1300-2500 kr lite beroende på modell och fabrikat osv (jo jag vet att det finns dyrare och billigare) medan en haspel oftast känns som lite "slit o släng" om man inte kollar på modeller i prisspannet 2-4000 kr. Åtminstone "slit och släng" jämfört med en multi..
Fast du får tex Penn Sargus/Fierce för dom stålarna. Som ett exempel bara.
Kommentera
-
Tycker inte att du ska avskräckas från att investera i en multirulle med spö. Det är riktigt roligt fiske och jag är övertygad om att det blir mer fisk i båten med multirulle än med haspel. Om du är rädd för skatbon(Det händer för alla till och från, ej bara nybörjare) så öva upp dig med vanlig nylon tills du är varm i kläderna. Handen på hjärtat har jag nog spenderat mer lina på mina haspelrullar än på multirullarna...
En fördel som ingen har nämnt är att du kan prick-kasta på ett helt annat sätt en med haspel. Du sveper in ditt drag precis mellan vassruggarna, vasskanten eller strandlinjen och bromsar med tummen. Efter någon säsong är Du mästare på att pricka utan att hamna en meter in i vassen och fastna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dr.Kitch Visa inläggTycker inte att du ska avskräckas från att investera i en multirulle med spö. Det är riktigt roligt fiske och jag är övertygad om att det blir mer fisk i båten med multirulle än med haspel. Om du är rädd för skatbon(Det händer för alla till och från, ej bara nybörjare) så öva upp dig med vanlig nylon tills du är varm i kläderna. Handen på hjärtat har jag nog spenderat mer lina på mina haspelrullar än på multirullarna...
En fördel som ingen har nämnt är att du kan prick-kasta på ett helt annat sätt en med haspel. Du sveper in ditt drag precis mellan vassruggarna, vasskanten eller strandlinjen och bromsar med tummen. Efter någon säsong är Du mästare på att pricka utan att hamna en meter in i vassen och fastna.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 596 visningar
0 gillar