Kastar in en följdfråga....hur ser ni på för och nackdelar med olika alternativ när tempen kryper ner under nollan?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multi eller haspelrulle?
Collapse
X
-
-
Håller med när det gäller linvalet...hopplöst med flätlinor som suger vatten och fryser.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag kör med samma rullar, tycker rullvalet är betydelselöst, men flätlinorna åker av och nylonlinor på, blir inte roligt om man kör med djupfrysta linor...
Tycker linbytet är lite enklare på haspel eftersom de oftast levereras med extraspole så kan man ha en laddad med mono och en med flät..
Även om det kan bli viss isbildning på haspelns linförare så har jag haft mer meck med isbildning på linföraren på min Revo STX ....föredrar därför haspeln vid Bombardafisket efter HÖ vintertid....vid plusgrader funkar även multin kanon till detta fisket...går dock upp från 20-grams till 30-grams bombarda när jag kör multi
Kommentera
-
Det där är en viktig synpunkt. När jag var entusiastisk, ung och fattig sportfiskare ägde jag en (haspel-)rulle men flera spön (från lätt enhandsspö för abborrfiske till ett niofots kustspö för vikter upp till 60 gram. Lösningen var ett gäng extraspolar med linor i olika diametrar. Funkade i praktiken hur bra som helst (även om det optimala naturligtvs hade varit en mindre och lättare rulle till det lättaste spöet och en kraftigare variant till det grövsta). Nuförtiden kör jag några gamla Cardinal C4:or till det mesta haspelfisket och har ett gäng spolar med diverse olika linor. Faktum är att jag antagligen skulle klara mig med en C4 och ett gäng spön (och extraspolar). Fisket har tyvärr blivit åt h*lvete för mycket prylsport. Inte var det mindre roligt då, när jag bara ägde en rulle (och fisk fångade jag också)!Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggTycker linbytet är lite enklare på haspel eftersom de oftast levereras med extraspole så kan man ha en laddad med mono och en med flät..
Haspeln är med flexibel än multirullen.
Kommentera
-
OK, att man kan köpa extraspolar vet jag, men hur funkar det med en och samma multirulle för beten från 3 gram till 60 gram?Ursprungligen postat av Cannonball Visa inläggExtraspolar har jag till samtliga Ambassadeur rullar, just nu sitter 5 av de på ismetspöna laddade med nylonlina...
Kommentera
-
Den här funkar fint med de flesta betenUrsprungligen postat av lausvik Visa inläggOK, att man kan köpa extraspolar vet jag, men hur funkar det med en och samma multirulle för beten från 3 gram till 60 gram?
Kommentera
-
Å varför skall man bara ha en rulle?!Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggOK, att man kan köpa extraspolar vet jag, men hur funkar det med en och samma multirulle för beten från 3 gram till 60 gram?
Det måste ju vara som att gå en golfrunda med endast EN klubba...:-\
Kommentera
-
Golf!?....har jag EN golfklubba så har jag en för mycket!Ursprungligen postat av ElCamino Visa inläggÅ varför skall man bara ha en rulle?!
Det måste ju vara som att gå en golfrunda med endast EN klubba...:-\
Bättre att lägga tid och pengar på fiske!
Kommentera
-
Det var ju det som va själva poängen...Ursprungligen postat av KeBa Visa inläggGolf!?....har jag EN golfklubba så har jag en för mycket!
Bättre att lägga tid och pengar på fiske!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 227 visningar