Is i multirullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Is i multirullen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Is i multirullen

    Tjena,

    Så fort så foort det börjar krypa ner mot eller strax under nollan så blir det såklart is i spöringar och i linföraren på multirullen (både framför och bakom/under). Bör man testa nån slags anti-icepasta el dyl och kan man ha det i linföraren med?

  • #2
    Det jag brukar göra som hjälper lite är att alltid använda nylonlinor, dom suger inte lika mycket vatten som flätlinorna,,
    Det är egentligen ganska viktigt för om linpaketet fryser under den delen av linan du kastar ut kan det gå riktigt åt helvete med rullen...

    Kommentera


    • #3
      Hej ja exakt det river ju loss linan på en gång. Jag använder flätlina och vill inte byta till nylon för sakens skull utan testar hellre nåt medel om någon kan rekommendera något!

      Kommentera


      • #4
        Ha en extra rulle under jackan som du kan byta med och tina upp spöt i vattnet med jämna mellanrum. Har ju hänt att man fått köra med den metoden när man kastat efter lax i Vättern vintertid

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av swemaniac Visa inlägg
          Hej ja exakt det river ju loss linan på en gång. Jag använder flätlina och vill inte byta till nylon för sakens skull utan testar hellre nåt medel om någon kan rekommendera något!
          Tyvärr tror jag inte mirakelmedlet du söker finns.
          Tunna smörjmedel + nylonlina är nog det bästa/enda man kan göra!

          Kommentera


          • #6
            Haha okej ja den enklaste lösningen kanske är att köra haspelrulle och sen doppa spöt i vattnet med jämna mellanrum Tack för svaren.

            Kommentera


            • #7
              Att doppa spöet i vattnet fungerar riktigt bra, sålänge det inte är för många minusgrader (men även då skadar det inte att göra det emellanåt)!

              Jag gör såhär vid störande isbildning på spö-ringarna och/eller yttersta lagret av linan på spolen:

              1. Kastar ett så långt kast jag kan

              2. Doppar hela spöet under vattnet och vispar runt lite snabbt (utom rullen såklart, vill bara vara tydlig haha) så att alla spöringarna hamnar under vatten.

              3.
              Lyfter upp spöet ur vattnet men behåller spö-toppen/toppöglan under ytan

              4. "Klämmer" linan mellan tummen och lång/pek-fingret medan spö-toppen är under vattnet och vevar sedan in linan lagom snabbt och spänt och drar på så vis av isen från linan, samtidigt som jag packar linan bra på spolen igen.

              Funkar skitbra om man gör det med jämna mellanrum

              Och vi får inte glömma nylonlinan såklart, men mitt tips ovan gäller flätlina (är allergisk mot nylonlinor förutom till ismete då), och det fungerar så länge det inte är för många minus!
              Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-10-28, 19:49.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 508 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 103 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 550 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              537 svar
              90 182 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Kimmen
              av Kimmen
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 582 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X