Idé för klickande slirbroms på moderna Ambassadeurer... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Idé för klickande slirbroms på moderna Ambassadeurer...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
    Frågan jag spontant ställer mig själv är varför i herrans namn har inte ABU skapat klickande slirbroms från början? De flesta ( åtminstone trollare/ismetare m.m ) borde väl vilja ha denna funktion, eller i alla fall kunna välja?

De finns ju på i princip alla haspelrullar i universum vilket man älskar så man kan höra när en fisk drar iväg med lina.

Ambassadeurerna hade ju detta fram tills man började med dagens multidiscbromsar! Det går fortfarande att beställa klickspringdrev i Svängsta vad jag vet om man nu vill ned/uppgradera till klick..

Kommentera

Dessutom har ju flera rullar knarrfunktion som kan slås till och från..

Kommentera

Vadan detta? Trodde inte du gått över till Multirulle! Vad säger farsgubben om det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Thomas.L Visa inlägg
          Vadan detta? Trodde inte du gått över till Multirulle! Vad säger farsgubben om det?
          Hehe. Jodå. Renoverade upp en gammal Record 5000 i somras och fastnade efter första kastet så jag beställde ganska omgående en Pro Rocket. Fastnade också för den mysigt knarrande slirbromsen, så nu måste raketen moddas lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
            Hehe. Jodå. Renoverade upp en gammal Record 5000 i somras och fastnade efter första kastet så jag beställde ganska omgående en Pro Rocket. Fastnade också för den mysigt knarrande slirbromsen, så nu måste raketen moddas lite.
            Haha, jag förstår dig. Det är lite annan känsla än en haspel =). Danne köpte ju en 6500 C3 och den har ju också en såndär, i mina ögon, nästan onödig knarr-funktion . Jag fastnade för jerk och köpte mig en predator nyss. Hur kul som helst! Hoppas du får till modden på den, kan bli kul att se hur det blev! =)

Kommentera

Om jag inte har helt fel så har 6500 storleken klickfunktion på icke vevsidan, en gavel från en 6500 lär passa på en 5500. Då får du också en liten knapp att slå av eländet med när du tröttnar.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                Om jag inte har helt fel så har 6500 storleken klickfunktion på icke vevsidan, en gavel från en 6500 lär passa på en 5500. Då får du också en liten knapp att slå av eländet med när du tröttnar.
                Sitter på 5500 cs pro rocket åxå :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                  Den knarren är ju bara "fisklarm", vill ha en som bara knarrar när fisken tar lina och bromsen jobbar.

Kommentera

amb 5000 från 60 talet har knarr när linan dras iväg av fisken. bifogar bild när rullen är isär plockad kanske kan ge dig en ide hur du kan bygga om din då

Click image for larger version

Name:	DSC_0277.jpg
Views:	2
Size:	830,6 KB
ID:	1764898

Om du kikar på bilden så ser du själva "klickaren" i drevet och över den kommer stjärnhjulet. När man vevar in linan sitter bladfjädern i nått av glappen och så fort linan dras ut och bromsen slirar så hoppar bladfjädern mellan piggarna

EDIT såg at UT körde på denna princip, det enda sättet att få klick när fisken drar är nog den vägen man måste gå.
                    Senast ändrad av mojoman; 2012-10-26, 06:25.
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 581 visningar
                    0 gillar