Idé för klickande slirbroms på moderna Ambassadeurer... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Idé för klickande slirbroms på moderna Ambassadeurer...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Idé för klickande slirbroms på moderna Ambassadeurer...

Verkar svårt att få tag på klicksatsen från UT nu så jag satt och tittade en stund på sprängskissen till min Pro Rocket och funderade på en lösning.

Har man ingen extra backspärr monterad bör det väl gå att fästa en klickfjäder under huvuddrevet (rödmarkerat) som klickar mot det hjulet backspärrshaken normalt går mot (röd pil).

Tänker jag rätt eller kommer det bli problem? Fördelen med denna setup är ju att bromsen inte försvagas på samma sätt som med UT:s klicksats. Nackdelen blir ju att man inte kan montera extra backspärr.

Vad tror ni? Något som går att tillverka?

om du gör detta så kommer du få klick hela tiden, dvs även när du vevar...vill du det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      om du gör detta så kommer du få klick hela tiden, dvs även när du vevar...vill du det?
      När du vevar snurrar väl hela paketet och borde väl då inte klicka? Måste skruva isär rullen och kolla när jag får lite tid över.

Kommentera

kuggkransen som pilen pekar på snurar vi varje vevtag, dock inte när sliren är aktiverad..du får alltså klick på vevningen men inte på sliten..

Kommentera

kuggkransen som pilen pekar på snurar vi varje vevtag, dock inte när sliren är aktiverad..du får alltså klick på vevningen men inte på sliten..
          Den snurrar väl tillsammans med huvuddrevet när bromsen inte slirar och när bromsen slirar snurrar huvuddrevet och hjulet med pilen står stilla. Eller har jag helt missuppfattat konstruktionen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
            Den snurrar väl tillsammans med huvuddrevet när bromsen inte slirar och när bromsen slirar snurrar huvuddrevet och hjulet med pilen står stilla. Eller har jag helt missuppfattat konstruktionen?
            Är nog med på hur du menar nu...trodde först att du ville fästa en klickfjärder på den "pigg" på bromsplattan som normalt backspärrshaken hänger på...då hade effekten blivit om jag skriver. Om du däremot fäster fjädern på ngt vis under det rödmarkerade h-drevet så bör det funka..problemet är bara att det måste sitta hårt..och du har ju en bromsskriva under själva huvuddrevet som ska få plats.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Är detta en tanke om samma klickande som i denna tråden?

http://www.fiskesnack.com/forum/show...bassadeur-tips
              Se där, samma idé verkar dyka upp i den tråden ja. Kanske ska försöka få tag på ett extra huvuddrev att leka med.

Kommentera

Är nog med på hur du menar nu...trodde först att du ville fästa en klickfjärder på den "pigg" på bromsplattan som normalt backspärrshaken hänger på...då hade effekten blivit om jag skriver. Om du däremot fäster fjädern på ngt vis under det rödmarkerade h-drevet så bör det funka..problemet är bara att det måste sitta hårt..och du har ju en bromsskriva under själva huvuddrevet som ska få plats.
                Ok. Då borde principen alltså fungera.

Kommentera

Frågan jag spontant ställer mig själv är varför i herrans namn har inte ABU skapat klickande slirbroms från början? De flesta ( åtminstone trollare/ismetare m.m ) borde väl vilja ha denna funktion, eller i alla fall kunna välja?

De finns ju på i princip alla haspelrullar i universum vilket man älskar så man kan höra när en fisk drar iväg med lina.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  31 900 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf
                  av Gösalf