Ambassadeur 7000(Gamla) fråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 7000(Gamla) fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 7000(Gamla) fråga

    Hejsan, tog och införskaffade mig en Ambassadeur rulle som jag tänkt testa på till gäddtrolling istället för en av mina Okuma Magda och Polar bear rullar. Har rullfotsnummer 910502 och ser helt oanvänd ut, antar att den är från 1991?
    Det jag blev lite fundersam på var att den verkar ha två stycken "kastbromsar" eller vad de kallas, en på varje gavel. Mina Okuma samt Ambassadeur 5601C Predator som jag använder till jerk har enbart en på vevgaveln. Vad använder jag den andra till? En liten annan fråga också, sitter lagrena eller bussningarna till spolen inte inne i spolen som de gör på t.ex. min gamla 650 plus utan inne i gavlarna på dessa?

    Tack på förhand!

  • #2
    Spolcentreringsreglagen tror jag du tänker på, används för att se till att spolen är fint centrerad.
    Man kan även ha ett visst tryck i besvärliga förhållanden för att undvika att få skatbo.

    Letade i mina gömmor på hårddisken och hittade sprängskiss till din rulle.
    ABU Ambassadeur 7000 (91 05 nn 0).pdf

    Tyvärr inte världens skarpaste kopia men det ser ut som att lagren (eller snarare bussningarna som det faktiskt är, #13244) sitter i gavlarna.
    Du kan lätt kontrollera genom att skruva av lagerkopparna och kika in.

    *** EDIT ***
    Tror den påminner ganska mycket om en något nyare 7001, fast spegelvänd inuti förstås
    Senast ändrad av Mooki; 2012-10-15, 09:26.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

    Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

    Kommentera


    • #3
      Okej ja det är nog så den heter ja! Den ratten i mitten på denna bild är det iaf. http://www.bigdeefishingtackle.com/z...eur7000_02.jpg

      Trodde först att det var något fel på rullen då det kändes som den kuggade över och snett men visade sig att denna skruv var nästan helt lösskruvad. Men har den samma funktion som den på motsatt sida som jag justerar när jag kastar exempelvis med min 5601C Predator?

      Kommentera


      • #4
        Men har den samma funktion som den på motsatt sida som jag justerar när jag kastar exempelvis med min 5601C Predator?
        Ja i princip har du 2 lika dana som på predatorn , jag brukar först frikoppla spolen sedan ställa ratten på icke vevsida på 0, efter det centrerar jag så gott det går med mek-bromsen på vevsidan.. använder sedan den andra som är markerad till att släppa på mek-bromsen, kör man med mek-broms är det lättare att komma ihåg vilken inställning man hade på det sättet...

        OBS: Det var många år sedan jag använde mek-broms, numera använder jag tummen och c-vikterna, men ställer ändå in den på det sättet..

        Kommentera


        • #5
          Tack Jörgen för svar! Liten nybörjarfråga kanske ^^, men om man tar loss koppen eller hjulet så betyder ju inte siffrorna egentligen så mycket, eller skall man sätta pilen på det hjulet på noll när man skruvar på det igen? Sen går den skruva flera varv på min innan den lossnar så just 0-läget kan man ju uppnå flera gånger, men du kanske menar första nollan från hårdast åtskruvat?

          Kommentera


          • #6
            Jag vet det kan bli lite knepigt med nollan, jag brukar se till att bussningen i koppen ligger plant med rullgaveln (på insidan) sedan skruvar jag ihop rullen och börjar justera.

            Man ska egentligen bara se till spolen är centrerad sedan kan man släppa på vilken som helst av hattarna men jag har för mig att det är den numrerade som skall användas, därför den är numrerad...
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-10-15, 20:33.

            Kommentera


            • #7
              Utöver det går att snurra på brickan med siffror. Alltså om man har ratten på 0 eller 5 eller annan siffra spelar inte så mycket roll. Man ska centrera spolen och därefter snurra sifferbrickan till ratten pekar på 0. Därefter ändrar man fram och tillbaka efter eget tycke. Siffrorna finns där bara för att kunna hitta tillbaka och/eller att kunna hitta/återskapa sin egen inställning.
              Tight lines!
              CDan

              Proffs på att lära masken att simma.

              Kommentera


              • #8
                Okej tack ska ni ha då har jag nog fått all klarhet jag behöver!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 508 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                217 svar
                30 103 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg MathiasJK  
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 550 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                537 svar
                90 182 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Kimmen
                av Kimmen
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 582 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X