kullager till ambassadeur 5000 (tidiga modellen) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kullager till ambassadeur 5000 (tidiga modellen)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kullager till ambassadeur 5000 (tidiga modellen)

Har just skruvat och smort min amb5000 från 60-talet. Funkar kanon men ett litet problem. Det sitter glidlager i denna modell, finns det kullager att köpa till dessa ? Nya rullarnas kullager har måtten 3x10x4 (inner yttre tjocklek). Det är här man stöter på problemet, alla måtten är lika förutom innermåttet som är på 3.2mm på 5000 rullens glidlager.

Då är frågan om det är tum mått man ska kika på ? 3,2mm är 1/8 tum

1/8 x 3/8 x 3/16 är väl nästan lika som 3.2x10x4 ?

Någon som bytt ut dessa glidlager till kullager ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kanske har Kullagergrossisten lager som passar...MEN...personligen upplever jag att dessa gamla rullar med väl inkörda glidlager kastar alldeles utmärkt! Dessutom är oljebronslagerna i dessa gamlingar befriade från mycket av underhållet som kullager kräver. En droppe Rocket Fuel Red label är allt som behövs då och då. Så om inte dina befintliga oljebronslager är helt utslitna så skulle åtminstone jag låtit dem sitta kvar..

Kommentera

Kanske inte direkt svar på din fråga men ABU håller med en utmärkt serviceavdelning (tel:0454-88070), får du inte svar av någon här vet dom garanterat vad som gäller. Glöm inte tacka för hjälpen så dom orkar fortsätta med den förnämliga servicen.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        Har just skruvat och smort min amb5000 från 60-talet. Funkar kanon men ett litet problem. Det sitter glidlager i denna modell, finns det kullager att köpa till dessa ? Nya rullarnas kullager har måtten 3x10x4 (inner yttre tjocklek). Det är här man stöter på problemet, alla måtten är lika förutom innermåttet som är på 3.2mm på 5000 rullens glidlager.

Då är frågan om det är tum mått man ska kika på ? 3,2mm är 1/8 tum

1/8 x 3/8 x 3/16 är väl nästan lika som 3.2x10x4 ?

Någon som bytt ut dessa glidlager till kullager ?
        Hej Marko Mertala;

Närmast till dig att lösa dina problem med din ABU Ambassadeur 5000 multirulle från 1960-talet är troligtvis Mikael Boettge (flerfaldig världsmästare i casting) hos Sportfiskeboden i Täby, Tel: 08-756 60 88, Hamnvägen 1, 183 57 TÄBY.

Alternativt kan du kontakta multirullexperten P.A. Högberg, Lundgrens Fiskeredskap, Storkyrkobrinken 12, Gamla Stan, Tel. 08-102122.

Själv har jag fiskat med ABU´s Ambassadeur 5000 Mod. SG med glidlager sedan 1952 och jag kastar många meter längre med den än motsvarande Ambassadeur 5000 med kulllager....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-11, 14:21.

Kommentera

Googla "rocket bearings" Tror att det finns.

Annars håller jag med om att de brukar gå bra med bussningarna.Gjorde i ordning min -56:a och blev riktigt förvånad över kastlängden!
          Senast ändrad av ElCamino; 2012-10-11, 12:24.

Kommentera

joo den rullar riktigt fint och får provfiska innan man gör nått. Men annars får man åka o besöka butikerna o se om de har nått som kan hotta upp gamlingen lite. Vart faktiskt riktigt bra när man bytte ut veven på den till veven som kom med 5500 pro rocket rullen. Raketen fick en power vev

Tackar för tipsen och infot
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              joo den rullar riktigt fint och får provfiska innan man gör nått. Men annars får man åka o besöka butikerna o se om de har nått som kan hotta upp gamlingen lite. Vart faktiskt riktigt bra när man bytte ut veven på den till veven som kom med 5500 pro rocket rullen. Raketen fick en power vev

Tackar för tipsen och infot
              Hej Marko Mertala;

Vid närmare eftertanke tycker jag att du absolut ska behålla din ABU Ambassadeur 5000 med glidlager precis som den är och kommer att förbli många, många år framöver om du smörjer rullen mellan varven, byter slitdelar och fiskar med den 200 dagar/år. Eventuellt kan du göra som jag och köpa någon eller några nya rullar vart femte år när fisketrycket blir för stort eller för att ha flera utrustningar i båten att snabbt kunna byta med när den stora Gäddan följer efter utan att hugga.....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Det fanns lager, 274:-/paret
                ABEC 7,fina grejjer :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                  Det fanns lager, 274:-/paret
                  ABEC 7,fina grejjer :-)
                  hehehe joo 300 pix för ett par lager till backup rullen, njaa då skulle jag sätta dessa i raketen istället :-P

Kommentera

Billigare med lite fett,helt klart. :-D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar