Tips på hur att justera Ambassadeur TGC5001C alt köp av ny rulle för tungspinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på hur att justera Ambassadeur TGC5001C alt köp av ny rulle för tungspinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Om det där är din rulle så är det en äldre TGC med 2 pinnars kastbroms.
    Då kan du inte (tyvärr) aktivera så många fler vikter än de två som sitter där så då har du ett problem.

Skulle det vara så att centrifugalbromsen inte räcker till då kan du prova att smörja lager/bussning med red label som Jörgen beskrev tidigare.. Kan hjälpa men risken är att det inte gör det.
    Att använda mer mekbroms är inte lösningen för du ökar slitaget markant och halva poängen med rullen/kastlängd försvinner.
    Det finns olika vikter på "bromsklossarna". När jag köpte min 5500 C3 hade den i lådan 2 olika vikter, vita och svarta pluppar. Det vart skillnad på vilken man använde. Hade rullen till jerk fiske. Kolla innan mod om du kan köpa tyngre vikter till bromsen, bara o skicka ett mail till ABU o höra med dom
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
      Hej!

Jag har bytt ut mitt gamla jerkspö till ett gediget spinnspö (Tackle industries 9 fot < 180g) och satt min gamla (dock hyffsat moderna) Amba Tgc5001c på spöt med ny 0,36 sufix flätlina.

Det är ju natt och dag mellan dessa spön och har jag inte spolbromsen rejält åtdragen blir det rejäla skatbon i rullen. Detta hände aldrig med förra spöt där jag alltid körde med lös spolbroms och justerade spolens hastighet med tummen.

Kastlängden är ok, men om jag lättar på bromsen så har jag en 20 meter till, dock med stor risk för overruns och ett jävla massa svärande!

Kan något göras åt rullen, eller är det helt enkelt fel rulle för detta spöt? Trist när man är rädd för rejäla overruns i varje kast. Det är ju som sagt betydligt mer tryck i TI 9' än gamla jerken från Berkley!

Om jag bör byta rulle, vad rekommenderas för detta 9 fots spö med 0,36 flät och kastvikter mellan 100-200g?

Jag har sökt och många snackar om rocket 5000 modeller, record och revo bla....

Hilfe Bitte! //Johan
      Hej Johan Asplund;

När jag spinnfiskar med beten som väger mer än 60 gram föredrar jag att kasta med ABU Ambassadeur 7000 multirulle sedan ABU presenterade den som "årets Nyhet" i Napp och Nytt 1972.

Med Ambassadeur 7000 kastar jag med tunga beten och 0,30 - 0,40 mm spectrafiber flätlina, 30 - 50 Lbs dacronlina eller 0,50 - 0,60 mm vanlig nylonlina betydligt längre än med den mindre Ambassadeur 6000 multirullen och massor av meter längre än med någon 5000-rulle.

Mitt personliga råd till dig Johan Asplund är: Köp en ABU Ambassadeur 7000 att kasta dina tyngre beten med... och du får i din nya 7000-rulle en vän för livet !

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-03, 12:22.

Kommentera

Tack alla för alla tips. Jag kände att strulet med rullen var en utmärkt anledning att köpa upp sig på en ny rulle så jag gick och handlade en 6501 CS Rocket, denna bör passa mina ändamål och spö bättre. 5001an får åka ut på FS eller Tradera, för den är det ju inget fel på under rätt förutsättningar.

Finns det någon vettig logik i hur man justerar de 6 kastvikterna för optimal längd och minimalt trassel? Kommer köra feta gummin, tailar och spinnjerkar med rullen.

Kommentera

Trevligt med en 6501 raket. Får man fråga vilka som har den i lager?
          Ang vikterna, prova att aktivera alla och se hur det funkar då. Ta bort en efter en tills rullen börjar kännas nervös... Avgör då om det går att köra så eller så får du aktivera en vikt till.

Återkom gärna med hur den funkar.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Trevligt med en 6501 raket. Får man fråga vilka som har den i lager?
            Ang vikterna, prova att aktivera alla och se hur det funkar då. Ta bort en efter en tills rullen börjar kännas nervös... Avgör då om det går att köra så eller så får du aktivera en vikt till.

Återkom gärna med hur den funkar.
            Tack för tipsen Henke. Söders i Sthlm hade ett gäng, men endast 6501 i vänster. Kan återkoppla när jag provat denna!

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
              Tack för tipsen Henke. Söders i Sthlm hade ett gäng, men endast 6501 i vänster. Kan återkoppla när jag provat denna!
              Nu har du gjort bort dig!
              Sälj bort rullen så fort du kan för det är rena skiten.
              Jag kan göra dig en tjänst och köpa den av dig billigt så blir du av med den fort

Du kan få 1000kr direkt så har du inte backat så mycket !

Eller så behåller du den och hoppas på att den funkar säsongen ut!

/ Henke (som är riktigt avis egentligen)

Kommentera

Finns det någon vettig logik i hur man justerar de 6 kastvikterna
                Starta med 4 aktiva (glappande) sedan kan du låsa fler och fler när du får in tekniken ....

Kommentera

När man läser här om alla delar i rullen låter det som en god vän till mig pratar om hans jävla bil, pinjongdrev, sinterkopplingar, olja, drev, utväxlingar mm. mm. :P

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskarFolke Visa inlägg
                    När man läser här om alla delar i rullen låter det som en god vän till mig pratar om hans jävla bil, pinjongdrev, sinterkopplingar, olja, drev, utväxlingar mm. mm. :P
                    Precis som det ska vara mao !
                    Det är små mekaniska mästerverk vi fiskar med!

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskarFolke Visa inlägg
                      Bara motorn som fattas! :-D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden