Biomaster FB / Rarenium Ci4 FA / Stradic Ci4 F Vilken är jag mest nöjd med om 5 år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biomaster FB / Rarenium Ci4 FA / Stradic Ci4 F Vilken är jag mest nöjd med om 5 år?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Biomaster FB / Rarenium Ci4 FA / Stradic Ci4 F Vilken är jag mest nöjd med om 5 år?

    Jag har en del funderingar kring shimanohasplar som jag hoppas ni erfarna shimanohaspelanvändare kan hjälpa mig med.

    Jag vill byta ut min Okuma alumina AL-30 som är ett ök i största allmänhet. Den funkade anständigt i 2 korta säsonger av semesterfiske efter abborre i brackvatten. Därefter har jag mer och mer stört mig på den tröga och knackiga gången så den ska väck. Den nya rullen kommer med största sannolikhet spela andrafiol bakom mitt multikitt så jag kommer inte att nöta hårt på den - jag vill bara ha något jag vet funkar när jag tar fram den.

    Jag har sorterat bort Stella och Twinpower som jag upplever lite väl dyra. Istället har jag siktat in mig på biomaster/rarenium och stradic som jag hittat för mellan 1200 och 1600 i tyska webshoppar.

    Är det naivt att tro att dessa rullar kommer att ha silkeslen gång och fantastisk linuppläggning även efter fem års sporadiskt fiske i brackvatten?

    De uppenbara skillnaderna mellan rullarna är tyngden i biomastern (aluminium vs Ci4) och utväxlingen i stradic:en. Utöver dessa skillnader, finns det någon avgörande skillnad mellan modellerna som jag inte ser?
    Är saltbeständighet något jag över huvud taget behöver fundera på?

    Mot bakgrund av hur jag upplever gången i okumarullen så utgör x-ship:en i Biomastern en förtrollande lockelse, så här säger shimano:
    "By supporting the pinion gear on both ends with our S-ARB bearings and integrating a bigger drive gear Shimano increased the gearing efficiency and power. This results in a fishing reel with ulta-light handle rotation; less effort & power giving a perfect rotation even under heavy loads."

    Detta låter bra i mina öron, men är det något jag ska fästa någon större vikt vid?

    Om jag prioriterar kastlängd högt ska jag välja en 2500 före en 1000, eller är det möjligen så att storlekarna kastar lika väl givet att jag har "rätt" lindimension?

    Många frågor detta... hoppas ni orkar uppbringa energin att svara.

    Tack på förhand!

  • #2
    Jag köpte en rarenium ci2 2500, skitnöjd. Resonerade lite som du, fördelarna med 2500 borde ju vara kastlängd och mjukare o starkare broms. Hade en stradic 4000 och ville ha en lättare rulle, 2500/1000. Tittade på exakt samma rullar som du. Stradicen ci2 är oxå fin. Är samma som rareniumen som jag fattat det, så när som på utväxlingen. Fiskar i älv ibland och med spinnare var den tungfiskad, dock lite högre utväxling på min gamla 4000 än 2500. Till havsöring med skeddrag gick det fint med stradicen. Men valet stog sist men biomastern o rareniumen. En biomaster 2500 är ju både tyngre, har färre lager och är dyrare. så i slutändan kändes det lätt ändå. Den kastar som en dröm, skönt handtag, tyst och silkeslen invevning. Fick intrycket att biomastern säker kommer hottas upp om nått år och att rareniumen var en moderna rulle.
    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av SteveSl Visa inlägg
      ...Stradicen ci2 är oxå fin. Är samma som rareniumen som jag fattat det, så när som på utväxlingen....En biomaster 2500 är ju både tyngre, har färre lager och är dyrare....Fick intrycket att biomastern säker kommer hottas upp om nått år och att rareniumen var en moderna rulle.
      Lycka till!
      Ah dessa underbara i-landsproblem!
      stradic/rarenium/biomaster känns verkligen som sak samma (- i princip alltså).

      Och visst väger en biomaster 2500 en del - "bara" 15g mer i tomvikt som mitt komplett riggade multikitt eller lika mycket som min nuvarande skrutthaspel.

      Undrar om inte biomastern blivitt "håttad" till i år och "vinner" med 1 kullager mot rareniumen. Skriver "vinner" eftersom jag hoppas att kullagret sitter "rätt" - på pinjongen.

      Eftersom jag parkerat prislappen mellan 1200 och 1600 så är priset inte superavgörande modellerna emellan - det viktigaste blir nog snarast att jag invaggats i känslan att jag valt rätt för pengen.

      Lutar nog åt en biomaster 1000 som jag hoppas ska kunna vara en liten pansarvagn i jämförelse med de övriga till kostnaden av 30g i vikt. Bör funka även till de elakaste av abborrar och smågäddor.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 508 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
      217 svar
      30 103 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg MathiasJK  
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 550 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      537 svar
      90 182 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Kimmen
      av Kimmen
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 582 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X