Yamaha marinfett - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha marinfett

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Yamaha marinfett

    Läser man på t.ex. Alantani.com om vilket fett som används i rullar så verkar nästan alla använda Yamahas marinfett för utombordare, ett blått fett i tub. Hyfsat billigt och verkar fungera suveränt. Bra korrosionsegenskaper och håller sig fräsht i rullen väldigt väldigt länge.

    Har kikat runt lite via google men har inte hittat någon direkt återförsäljare i Sverige. Någon som sett det någonstans? Och hur snordyrt är det i Sverige?
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

  • #2
    Det borde väl funka lika bra med något annat vattentåligt fett. Har själv en 25g tub Volvo Penta vattentåligt fett som jag brukar smörja propelleraxelns splines med som också är blått till färgen. Ska kanske testa att smörja rullar med det. Kommer inte ihåg vad det kostade för några år sedan men det var inte snorbilligt om jag minns rätt.

    Kommentera


    • #3
      Funkar säkert bra, spontant skulle jag dock gissa att dessa har så kallade EP tillsatser vilket jag misstänker kan göra dom lite för tjocka och sega speciellt vid lägre temp. (EP står för extrem pressure och används där höga belastningar är fallet som i tungt belastade kullager mm)

      Sen det du sa stannar väldigt länge är väl bra om man har det som krav. Annars så brukar man säga att tjocka oljor å fett stannar kvar bättre men gör alla rörliga delar betydligt segare.

      Fans en gammal tråd om just fetter som jag inte hittade nu, Själv har jag just köpt och ska prova denna från biltema





      Hittade lite godis nu senare och lägger till detta inkl. länk till tråden jag nämnde:


      Hondas Marinfett är Litiumbaserat medans jag vet att vissa andra marinfetter är Kalciumbaserade, Vilket jag (TROR) är ett mer Heavy duty fett för höga belastningar men är osäker på detta.

      Detta hittade jag om Yamahas marinfett:
      can be used with a variety of greases and applications from fishing reels to boat trailer wheels. (från fiskerullar till hjullager ? frågan är nog vad det är bäst till ?)
      Det är i vilket fall Aluminium Complex baserat fett (vad det nu innebär?) och som jag trodde innehåller det EP tillsatser. Men är nog ett bra fett för det

      Borde finnas att köpa hos Yamahaförsäljare,
      Senast ändrad av Exxet; 2012-09-03, 21:22.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Man blir alltid sugen på att testa det som andra rekommenderar. I detta fallet väldigt kunniga rullmeckare. Jag kan inte tillräckligt om motorfetter generellt för att säga om just Yamahas Yamalube är annorlunda än andra blå fetter. För många fiskare i USA som fiskar i havet är skydd mot saltvattenskorrosion den viktigaste faktorn, och här är säkert marinfett väldigt bra. Själv fiskar jag inte i oceansältat vatten så den biten är inte det viktigaste för mig.. Men vore ändå kul att testa..

        Ska sticka ner till skeppshandeln och höra vad de har.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

          Hittade lite godis nu senare och lägger till detta inkl. länk till tråden jag nämnde:


          Hondas Marinfett är Litiumbaserat medans jag vet att vissa andra marinfetter är Kalciumbaserade, Vilket jag (TROR) är ett mer Heavy duty fett för höga belastningar men är osäker på detta.

          Tack för länken! Passar på att bidra med en själv: http://alantani.com/index.php?topic=50.0

          Avhandlar just smörjor av olika slag, däribland Yamahas fett.
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Funkar säkert bra, spontant skulle jag dock gissa att dessa har så kallade EP tillsatser vilket jag misstänker kan göra dom lite för tjocka och sega speciellt vid lägre temp. (EP står för extrem pressure och används där höga belastningar är fallet som i tungt belastade kullager mm)

            Sen det du sa stannar väldigt länge är väl bra om man har det som krav. Annars så brukar man säga att tjocka oljor å fett stannar kvar bättre men gör alla rörliga delar betydligt segare.

            Fans en gammal tråd om just fetter som jag inte hittade nu, Själv har jag just köpt och ska prova denna från biltema





            Hittade lite godis nu senare och lägger till detta inkl. länk till tråden jag nämnde:


            Hondas Marinfett är Litiumbaserat medans jag vet att vissa andra marinfetter är Kalciumbaserade, Vilket jag (TROR) är ett mer Heavy duty fett för höga belastningar men är osäker på detta.

            Detta hittade jag om Yamahas marinfett:
            can be used with a variety of greases and applications from fishing reels to boat trailer wheels. (från fiskerullar till hjullager ? frågan är nog vad det är bäst till ?)
            Det är i vilket fall Aluminium Complex baserat fett (vad det nu innebär?) och som jag trodde innehåller det EP tillsatser. Men är nog ett bra fett för det

            Borde finnas att köpa hos Yamahaförsäljare,
            Kalciumförtvålade fetter är oftast de som används i marina miljöer. De är helt enklet kladdigast på marknaden och skall klara så mycket överskäljning med vatten som är möjligt!
            Märk väl nu grabbar att ingen av de stora motortillverkarna har sina "egna" fetter utan samtliga köper dem från något annat håll. Marknadsföring och lite karamellfärg är vad som ligger bakom deras produkter.

            Jag säljer en hel del fett till entreprenörer som jobbar inom den marina sidan och fettet de väljer är ett kalciumförtvålat mineralfett med en extrem vidhäftning och livslängd.
            Sådana fetter brukar ofta kallas för "long-life" mm ute i handeln.

            Mig veterligen så har nära på samtliga fetter EP tillsatser så där skiljer det inte mycket. Det man kan titta på är vilket NLGI värde de har, lägre siffra = tunnare och högre siffra = tjockare.
            NLGI 00 är det tunnaste "vanliga" fett som säljs (halvflytande)
            NLGI 2 är det tjockaste som säljs och är den överlägset vanligaste fettet. Passar allt inom entreprenad, marint och säkert ypperligt i fiskerullar.

            Man blir mörkrädd för vad vissa tar betalt för en 400gr fettpatron.. Mer än 40-50kr / tub och man är rånad !

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Kalciumförtvålade fetter är oftast de som används i marina miljöer. De är helt enklet kladdigast på marknaden och skall klara så mycket överskäljning med vatten som är möjligt!
              Märk väl nu grabbar att ingen av de stora motortillverkarna har sina "egna" fetter utan samtliga köper dem från något annat håll. Marknadsföring och lite karamellfärg är vad som ligger bakom deras produkter.

              Jag säljer en hel del fett till entreprenörer som jobbar inom den marina sidan och fettet de väljer är ett kalciumförtvålat mineralfett med en extrem vidhäftning och livslängd.
              Sådana fetter brukar ofta kallas för "long-life" mm ute i handeln.

              Mig veterligen så har nära på samtliga fetter EP tillsatser så där skiljer det inte mycket. Det man kan titta på är vilket NLGI värde de har, lägre siffra = tunnare och högre siffra = tjockare.
              NLGI 00 är det tunnaste "vanliga" fett som säljs (halvflytande)
              NLGI 2 är det tjockaste som säljs och är den överlägset vanligaste fettet. Passar allt inom entreprenad, marint och säkert ypperligt i fiskerullar.

              Man blir mörkrädd för vad vissa tar betalt för en 400gr fettpatron.. Mer än 40-50kr / tub och man är rånad !
              Tackar! Så skönt med FS, här får man kvalificerade svar!
              A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

              Kommentera


              • #8
                Rekommenderar Cougar 8450 Semisyntetiskt fett.

                "Cougar 8450 Semi Synthetic Boom Grease, Cougar 8450 is an extreme pressure, water resistant, adhesive grease that has been especially designed to protect the wear pads on both lattice and mobile cranes plus a wide range of other external applications."

                Finns att köpa via www.lube-tools.se

                Kommentera


                • #9
                  -tror du en enda sekund att Yamaha har sin en egen fabrik för sitt eget fett???
                  -garanterat har dom sin egen forskningsavdelning för smörjteknink, en av mina gamla kompisar jobbade länge på DKW:s dito (AUDI) och han doktorerade i i Smörjteknink och vi hade många roliga samtal...

                  -jag använder Cal´s rullfett, det ser ut som det jag drar ut ur maskinerna i gruvan där det kommit vatten i fettet/oljan, och förmodligen är allt samma skit i slutändan...

                  -jag jobbar med maskiner i den näst mest överjävliga miljön ni kan tänka er, allt och jag menar ALLT mekaniskt badar i vatten.
                  och det är inte bara vatten, den är gruvvatten som blandats med färsk betong,. dvs PH-HÖGT-SÅ-INNIHELVETE...
                  en liten referens: om bilen bara stått under ett borrhål som för länge sedan brunnit men fortfarande droppar går det knappt få bort skiten på rutan, det äter genom glas med tiden....

                  -ok, då går vi på fettet.... vi har provat allt och det spelar ingen roll hur många kluriga bokstäver det står på tuben, VATTEN i någon form vinner!

                  -exempel två: en av mina båtar är en Albin 25:a, den har en underbart go Dieselmotor på fantastiska 22hk och driver proppen med en rak axel som har ett sk. stävlager (tätningen inombords där propelleraxeln kommer upp ur vattnet) och den tätningen är av modellen "fett mot vatten", dvs. man måste pressa in fett där ideligen, eller så läker det in vatten i kölsvinet.
                  -vatten är tyngre än alla former av olja/fett, och varhelst som dom är in kontakt kommer vatten att vinna.

                  -så till våra rullar:
                  -ju tunnare olja jag använder (vi vill ju kasta långt eller hur?) så MÅSTE jag räkna med att vad fan jag än använder i olje väg, så tar en slut.,
                  SEN!!!!!! kommer vi in på viskositeter, en bestämd mängd oljas livslängds i en bestämd miljö......
                  -DÅ blir det tungt..........
                  summasummarum (varför startade jag inte tråden så....) FETT i alla dess former är obeständigt, frågan är bara vad du vill uppnå och hur länge.....
                  -att tvätta rullen och fetta om kommer du aldrig ifrån om du vill behåller den i gott skick!
                  -amerikaner är ofta så dumma att dom bedömer en rulle efter hur många varv den snurrar då du ger veven en knuff....
                  lyssna inte på dom i dessa fall....
                  Senast ändrad av Nito; 2012-09-03, 23:13.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                    -amerikaner är ofta så dumma att dom bedömer en rulle efter hur många varv den snurrar då du ger veven en knuff....
                    lyssna inte på dom i dessa fall....
                    Hehe, inte bara amerikaner är jag rädd. Det där har jag sett många gånger i fiskeaffärer i Sverige också. Och på FS. Dumma eller okunniga människor finns det överallt.

                    Apropå fett, jo det är klart att det inte finns ett mirakelfett som varar i evighet. Det är inte det jag är ute efter heller. Och vatten är ett unikt och fantastiskt ämne med alla sina egenskaper inkl. lösningsegenskaper. Tack och lov för det!
                    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 182 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X