Bra byte? Gammal 9000 mot ny 7000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra byte? Gammal 9000 mot ny 7000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra byte? Gammal 9000 mot ny 7000

Jag sitter med min fars 40 år gamla Ambassadeur 9000 som knappt är använd. Linan var över 25 år gammal så jag åkte in på den lokala sportfiskebutiken för att byta lina. Innehavaren där var mycket trevlig och sa att den här rullen skall du ju inte använda utan lägga på hyllan och spara och till slut erbjöd han mig en ny Ambassadeur 7000 i inbyte mot min gamla 9000. Anser ni att jag gör ett bra byte där? Min 9000 har ju ingen spridare så man måste då sprida linan själv vilket jag tycker känns bökigt. Jag är ju ingen proffsfiskare utan tycker mest det är kul att åka ut med turbåtarna och hoppas på torsk i några timmar.

Nja, de där nya 7000i som jag antar att det är frågan om är väl kanske inte ABUs bästa produkt genom tiderna vad jag förstår.
    De skruvas väl ihop i Kina och kikar man på sprängskisserna skiljer de sig väsentligen från äldre ambor.
    Har en sån liggande som jag skaffade mest för att skruva isär och jämföra med en "vanlig" 7000 - har dock inte blivit av än.
    En fiskerulle är ju i grunden till för att användas, men är det arvegods och dessutom i riktigt bra skick kan man ha den som sängkamrat eller dekoration
    Personligen skulle jag ha behållit den och tillägnat farsgubben en tanke varje gång man får fisk, det är förstås lite meckigare utan linspridare men inget som är oöverkomligt.
    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Den är bättre kvalitetsmässigt och troligen mer värd än nya 7000 rullar så du ska inte byta, vill du spara den som minne kan du ju köpa en ny 7000 att slita på och bara använda klenoden till "finare" fisketurer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 585 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46