Penn Battle eller något av Shimano? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Penn Battle eller något av Shimano?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Penn Battle eller något av Shimano?

Hej alla!

Ny här och behöver hjälp i val av rulle och eventuellt spö. Min DAM rulle brast rejält senast jag var ute på havsfiske och spred delar över en brygga... så nu är den kasserad och har bestämt mig för en rejäl rulle som håller mer än 5 dagar.... och aldrig mer en dam rulle!

Har kikat runt i djungeln som är fiskeutrustning och fattat lite tycke för Penn Battle 5000. Men man vill ju ha en bakbromsad helst... och Shimano verkar ju kunna stå pall... men vilken går att jämföra med Battle?

Rullen ska användas till gädda, gös och kustfiske med inriktning på kolja och sej.

Sen var det ju ett spö också... har ett 11" shimano alivio som jag inte har en susning om hur kvalitativt det är. Är nöjd med ryggraden i det och det har en fin känsla men kan bli lite långt vid insjöfiske. Vad tror någon här om ett 10" spö till insjö och 11" till havet? Något tips på ett 10" ?

Med hopp om hjälp från en prylfantast eller en gediget kunnigare människa

//J

Ursprungligen postat av JimWolf Visa inlägg
    Hej alla!

Ny här och behöver hjälp i val av rulle och eventuellt spö. Min DAM rulle brast rejält senast jag var ute på havsfiske och spred delar över en brygga... så nu är den kasserad och har bestämt mig för en rejäl rulle som håller mer än 5 dagar.... och aldrig mer en dam rulle!

Har kikat runt i djungeln som är fiskeutrustning och fattat lite tycke för Penn Battle 5000. Men man vill ju ha en bakbromsad helst... och Shimano verkar ju kunna stå pall... men vilken går att jämföra med Battle?

Rullen ska användas till gädda, gös och kustfiske med inriktning på kolja och sej.

Sen var det ju ett spö också... har ett 11" shimano alivio som jag inte har en susning om hur kvalitativt det är. Är nöjd med ryggraden i det och det har en fin känsla men kan bli lite långt vid insjöfiske. Vad tror någon här om ett 10" spö till insjö och 11" till havet? Något tips på ett 10" ?

Med hopp om hjälp från en prylfantast eller en gediget kunnigare människa

//J
    Om du vill ha en rulle vars broms håller så länge som möjligt, kör frambromsat och undvik bakbromsade som pesten. PENN gör riktigt starka och bra rullar, men det gör även DAM, måste säga att jag är hyffsat förvånad att du lyckats ha sönder en DAM-rulle.

För att få tips på spö så bör du specificera lite mer vad du söker för typ av spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
      Om du vill ha en rulle vars broms håller så länge som möjligt, kör frambromsat och undvik bakbromsade som pesten. PENN gör riktigt starka och bra rullar, men det gör även DAM, måste säga att jag är hyffsat förvånad att du lyckats ha sönder en DAM-rulle.

För att få tips på spö så bör du specificera lite mer vad du söker för typ av spö.
      Ok! Tänkte mest på enkelheten med bakbromsad men det du säger ligger det nog något i. Många som gnäller på att bakbromsar gärna börjar kärva osv. DAM rullen jag har i delar flög bokstavligt talat i bitar från förpackning. Måste nog vara ett bakfylle ex utan dess like.

Men då blir det nog en battle 5000...

med tanke på spö så vill jag ha ett stabilare spö till gädda/gös i insjö. Gillar spö med mycket toppkänsla i men tycker som sagt 11" är lite långt. Har ett fint ul spö jag använder på mindre fisk men behöver ett spö som kan trollas och kastas.

//J

Kommentera

Har en Penn Battle 5000 och den är grym. Känns helt odödlig jfr andra rullar som jag har. Svenskfiskeshop.se säljer för 1500+frakt på ngn hundring. Snabb service på ett stabilt norrländsk vis.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 581 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46