Hur f-n tänkte ingenjörerna när de ritade nya Calcutta D? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur f-n tänkte ingenjörerna när de ritade nya Calcutta D?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
    Amba ROCKET!!!!
    Vad är poängen med det inlägget?
    Om det var att slösa server utrymme (och min tid ), då har du lyckas.
    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2012-11-21, 14:40.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Det var roligt det, men när "svampmaffian" ser det, då blir det liv på tråden. Det kan jag lova.
      I fear not. Jag viftar bara med min champagnefärgade 5501 med UT-trim och svampskruvar, eller min 2501a så blir vi kompisar!

Nej , den har den inte och jag blev besviken såklart. En av mina våta drömmar är att ha en cutta 301 med synkad linspridare.
      Jo, jag fattar inte varför dom skippade den tidigare...

Det är bara och "gratinera" (jag menar gratulera) till ett mkt bra köp!
      Tack! Jag har insett att det blir roligare att "downsizea" grejerna och gå på volym istället. Kommer ändå inte åt något stort från land där jag fiskar större delen av året...

Kommentera

Det där med osynkad linspridare förstår jag inte helt tanken bakom. Blir rullen mer tålig? Borde även påverka linuppläggning=ökad risk att lina skär ner på spolen. På mindre rullar förstår jag men på 300 modeller och större verkar det riktigt dumt. Dock skulle jag gärna pröva denna rulle för snygg var den...och rund!!!
        /H

Kommentera

Har strul med min nya Calcutta 400D när jag kastar lättare beten, typ spinnerbaits och liknande, elaka overruns med tvärnit. Har inte öppnat och tittat på centrifugalbromsen ännu, så jag vet inte hur den är ställd från fabrik

- Hur många vikter skulle ni satsa på som en grundinställning för att få bukt på problemet (kastar 40-130 gramsbeten och rullen sitter på ett grim reaper med 0,35-lina)

-Centrerar ni alltid linspridaren innan utkasten?
          Feces piscis!

Kommentera

Kör med 3 vikter och skøter resten med tummen. Kastar 30-500gram med min funkar kalas

Kommentera

Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
              Kör med 3 vikter och skøter resten med tummen. Kastar 30-500gram med min funkar kalas
              Tackar, skall provas - centrerar du linspridaren inför varje kast eller kör du bara?

Kommer man åt att justera vikterna utan att plocka av lina, tafs etc tro? tänkte att man kanske klarar att labba med det ute på sjön också om man inte är 100% nöjd efter justeringen.
              Feces piscis!

Kommentera

Du behöver plocka bort gaveln på rullen så kommer du åt vikterna. Jag centrerar inte min linspridare mellan kasten det fungerar bra ändå.

Kommentera

Antar att man kan lätta på bromsen och dra ut rullen med linan genom spridaren och ändå komma åt? Dvs. det går att skruva loss gaveln under fiske, och justera utan risk att tappa massa delar, behöva klippa bort tafs etc?
                  Feces piscis!

Kommentera

Barnmorskan, efter viss efterforskning på nätet har jag förstått att rullen ska vara som den är. Den bakomliggande orsaken är främst att man ska använda två rullar med optimerad prestanda, en lägges i aktern och en i fören, att användas till med- respektive motvindskast, det är alltså främst en s.k. båtrulle
                    Skämt åsido, Har tittat på den, mycket fin och kompakt men jag tror jag skulle saknat en snabb möjlighet till justering i fält även om jag sällan gör det på min Curado 300 DSV som jag nyligen köpte istället.

Kommentera

Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
                      Antar att man kan lätta på bromsen och dra ut rullen med linan genom spridaren och ändå komma åt? Dvs. det går att skruva loss gaveln under fiske, och justera utan risk att tappa massa delar, behöva klippa bort tafs etc?
                      Det har skrivits massor om hur man gör och nej inga delas tappas och det går att fixa ganska smidigt ändå. Det finns en bild om det i mitt fotoalbum.
                      Jag har två st calcuttor D som ja har haft i mer än ett år nu. Faktum är att jag aktiverade en c-vikt då och jag har aldrig behövt ändra på det. Vid behov kan man dra åt mek. bromsen lite grann. Sjukt stabila rullar, slår det mesta jag har testat för just tungt fiske.

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2014-08-12, 20:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 683 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46