Slirbromsen drar åt sig själv! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slirbromsen drar åt sig själv!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slirbromsen drar åt sig själv!

Tjena! Har ett skumt fel på min Shimano Nasci 3000 som jag inte råkat ut för på någon av mina andra frambromsade rullar! Märkte förra passet att om en fisk rusade så drog bromsen åt sig. Dvs att vredet på spolen började hacka vid rusning och dra åt sig själv! Rengjorde rullen då jag kom hem och testade genom att rycka av lite lina men fenomenet kvarstod. Provade då att smörja med lite olja men samma sak. Tog då loss "gummitutan" som sitter fast på vredet som man ställer slirbromsen med och testade samma sak där, men likväl vill bromsen dra åt sig om man drar ut lina! Har aldrig varit med om detta fenomen tidigare så tacksam för tips! Skitfiske på er!

Har du tagit ur bromslamellerna och kollat så inget tar i där inne ?
    Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Sitter det verkligen bromslameller på en frambromsad rulle? Vad jag kan se gå är det bara en "gummituta" som sitter fast på vredet där man ställer slirbromsens styrka och den ligger an mot spolen!

Kommentera

Det är tydligt för mig: bromsvreden nuddar själva spolen. När spolen roterar, roterar vreden också. Testa att vrida spolen åt andra hållet. Om vreden skruvas av och bromsen minskar då är det som jag skriver.

Det är nämligen så att vreden nuddar första bromslamellen och trycker på den. Genom att lamellerna alternerar (en lamell, ett bromsbelägg, en lamell, ett bromsbelägg, etc) blir det friktion som resulterar i bromsverkan. Utöver det själva lamellerna alternerar också: den första (under vreden) måste vara en rund bricka med ett fyrkantigt hål (lamellen roterar tillsammans med axeln), nästa en lamell med runt hål och med små vingar som passar i två kanaler i spolen (lamellen roterar tillsammans med spolen, etc). Mellan lamellerna finns bromsbeläggen (av filt, Karbonfiber, teflon, etc) som är runda och med runda hål. Dem roterar inte med axeln eller spolen.

Du har blivit av med bromsskivor (lameller eller belägg) eller har haft bromsen åtdragen en lång period och bromsbelägen har sjunkit ihop (pga. av hög press har blivit tunnare). I vilket fall som helst bromspaketen är tunnare nu.

Lycka till!
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

hände mig också. det visade sig att jag hade haft isär bromspaketet och då tappat bort några "skivor"

Kommentera

Jaha, så lamellerna sitter inne i vredet så att säga då?! Hade jag faktiskt ingen aning om! Har haft isär bakbromsade rullar med allt vad det innebär, men denna rulle införskaffades ifjol och har inte hunnit bli dissekerad än pga centralsmörjning! Jag ska ta och glo på den imorgon och se vad jag kan komma fram till, återkommer med resultatet! Tack och bock för tipset kära fiskekollegor

Kommentera

En sak till, som jag inser att du inte har förstått ordentligt: har du aldrig öppnat bromspaketet har du inte blivit av med "skivor". De ramlar inte ur spolen när du tar av den. Skivorna är "blockerade" av en ringfjäder, speciellt för att inte ramla ut.

Då blir det kvar ett enda alternativ: du har kanske bromslameller i filt eller filtliknade material, och du har glömt bromsen hårt åtdragen. I så fall det enda som du kan göra är att ersatta lamellerna som är dåliga.

Efter det jag hittar, lamellerna skulle vara i karbon och då är de mer tåliga. På eBay finns det lameller att köpa, om du behöver.

Det finns en sak till som jag skulle göra, som är halvdant: jag skulle sätta en mindre bricka under vreden. Det brukar hjälpa. Men när du byter spole får du vara uppmärksam med att inte tappa brickan. Brickan ska vara nån/ett par mm mindre i diameter än hållet under vreden. Vreden ska kunna trycka på den utan att den tar i spolen.

Lägg lite bilder och jag kan hjälpa mer, om du vill.

En sak till: vad menar du med "gummitutan"? Vad är det för nåt? Är den gummitätning under/runt veven (gummiring)?
              Tight lines!
              CDan

Kommentera

Ha ha ha, man lär så länge man lever! Hade faktiskt inte en susning om att lamellerna satt inne i spolen! Var mycket riktigt som du säger att filtbrickorna har blivit lite ihoptryckta. Testade på eget bevåg med att sätta en liten bricka på axeln och vipps så funkade bromsen som den ska Den sk "gummitutan" är den som sitter fast tryckt på undersidan av vredet, trodde det var den som agerade broms men inser nu att det nog bara är en tätning! Ska kika lite på ebay och se om man kan införskaffa lite nya grejor, men brickan får duga så länge! Tusen tack för tipset och fortsatt skitfiske i sommar på dig

Kommentera

Slirbromslamellerna finns på eBay. Jag såg flera satser till salu. Lycka till!

OBS: läs igen det jag skrev om brickan. För att bromsen ska inte förändras i sin karakter brickan ska ha ett hål med ett diameter så nära axelens diam, och ett yttre diameter så nära hålet i spolen. Bättre sagt kolla ytan som vreden har på undersidan. Brickan ska vara lika stor som den. Annars om brickan är för liten fördelningen av bromskraften blir annorlunda än tidigare.

Glöm inte: efter att du avslutar varje fiskepass släpp bromsen, annars får du igen samma problem eller att bromsen förlorar sin mjukhet. Och detta gäller alla fsikerullar: haspel eller multi, fram- eller bakbromsade.

Det glädjer mig att du inte tatt på fel sätt. Med tanke på att jag är äldre, och har barn, och tycker om att förklara, blev att jag körde en lite "rakare" ton, som en lärare som korigerar små barn. Men jag insåg att du blandade ihop det jag skrev.

Kul att jag kunde hjälpa. Men ingen "gilla" för all mitt jobb? :-(
                  Senast ändrad av CDan; 2012-07-31, 00:06.
                  Tight lines!
                  CDan

Kommentera

He he, nu har du fått din gilla pga dina formidabla konster att förklara så att även en 40 årig dumstrut till tvåbarnsfar förstår

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 581 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46