Fråga ang. Ambassadeur 5601C JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga ang. Ambassadeur 5601C JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga ang. Ambassadeur 5601C JB

Köpte nyligt en 5601C JB efter att min Record gått sönder. Och vad jag märkte var att det är en glipa mellan stagen och sidorna på stativet (dvs staget ligger inte kloss mot stativväggarna). Undrar om jag fått något dåligt stativ när det är så, var inte såhär på min Record, dock hade den ett annat stativ med tunnare stag. Ni andra som äger 5601C JB, har ni glipor på era stativ?

I övrigt känns rullen robust och inte märkt av något konstigt när man fiskar. Tänkte bara om detta var onormalt att jag isf skickar in min rulle till ÅF igen.

Se lila markeringar på bilden nedan.
    Click image for larger version

Name:	glipa.gif
Views:	1
Size:	98,3 KB
ID:	1811398

Ingen som vet om de ska vara så? Se denna bild så förstår ni nog bättre hur jag menar.

Click image for larger version

Name:	abu.jpg
Views:	1
Size:	29,7 KB
ID:	1763404

Kommentera

Hade du lagt ut en bild på hur det ser ut precis på din rulle så hade detta blivit 90% lättare. Svårt att jämföra när du inte har en bild som visar felet utan bara en hänvisning.

Ner och tittade på mina 3 rullar. Den med alu stativ såg inte ut att ha någon glipa alls. Predatorn såg ut att ha en liten glipa där emellan inte stort men urskiljbart om man tittar noga. max 1 mm. Lika på Inshoren kan man urskilja att det är en liten liten glipa. Då både Predatorn, Inshoren och din rulle ( JB ) har mässingstativ så bör en liten glipa kanske vara "normalt" Men detta är bara ett antagande. Predatorn har fått kämpa hårt och inte märkt att stativet skulle börjat skeva eller liknande.

Hur stor glipa är det?

Kommentera

Kollade på mina rullar också, på 5601 C JBn finns en minimal glipa på 0,02-0,03 mm, vilket kanske är inom toleransen när ABU tillverkar ett rullstativ. På mina båda 5601 Jerk, kan jag inte hitta någon glipa alls. Har inget bladmått tunnare än 0,04 mm, men gissar att glappet ligger på 0,02-0,03 mm på JBn. Kanske det är som SimpZeN säger, att det är helt normalt.
        Kollade även på sonens 5601 C JB, men där kan jag inte hitta någon glipa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grisslan Visa inlägg
          Kollade på mina rullar också, på 5601 C JBn finns en minimal glipa på 0,02-0,03 mm, vilket kanske är inom toleransen när ABU tillverkar ett rullstativ. På mina båda 5601 Jerk, kan jag inte hitta någon glipa alls. Har inget bladmått tunnare än 0,04 mm, men gissar att glappet ligger på 0,02-0,03 mm på JBn. Kanske det är som SimpZeN säger, att det är helt normalt.
          Kollade även på sonens 5601 C JB, men där kan jag inte hitta någon glipa.
          Verkar som om man måste ha lite tur när man köper Ambassadeurer. Många som fått skeva stativ osv har jag läst. Nåja, så länge den fungerar så är jag nöjd.

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
            Verkar som om man måste ha lite tur när man köper Ambassadeurer. Många som fått skeva stativ osv har jag läst. Nåja, så länge den fungerar så är jag nöjd.
            Tror inte det har något med tur att göra. Har aldrig haft skeva stativ och har ägt 7 runda ambor och 2 lågprofil. Vart har du läst att folk ofta får skeva stativ?

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
              Tror inte det har något med tur att göra. Har aldrig haft skeva stativ och har ägt 7 runda ambor och 2 lågprofil. Vart har du läst att folk ofta får skeva stativ?
              Det är jag också nyfiken på...

Kommentera

Amb. är inte vad dom har varit, för varje ny modell där maskinerna måste ändras eller något annat nytt påfund måste till ökar felprocenten en del.. värst har mina record varit, där fick jag 3 nya rullar före dom rent synbara felen var borta (ordentliga fel) och då hade jag inte blötat dom, fått pro-rocket med felaktiga spolaxlar m.m. Och Revon i alla dess former är Abus största flopp genom tiderna.

Jag sågar inte Abu med min kommentar, konstaterar bara att ryktet dom skaffat sig på 50-70 talet är väldigt naggat i kanten och lär aldrig bli bättre om dom inte flyttar tillbaka hela produktionen till Sverige, men det kommer nog inte att hända tack vare någon annan äger det idag och snart blir det väl kineserna.

(äger mer en 10 amb just nu och är nöjd med dom)

Kommentera

Även jag har ett antal Ambassadeurer, och jag gillar verkligen dessa rullar. Så länge det går att köpa svensktillverkade rullar kommer jag säkert fortsätta köpa dom.
                  Två stycken favoriter i samlingen är en blå 2500 med smal spole och en Ultra Mag II, dessa klenoder måste man ta med sig ut på sjön och lufta någon gång per år, bägge är inhandlade på i mitten på -80 talet. Att jag hittade en glipa på min JB stör mig inte, tycker rullarna i övrigt är en dröm att fiska med. Däremot är det lite synd att en del av den "gamla hederliga" mekaniken i rullarna byttes ut mot plastdetaljer, visst det funkar alldeles utmärkt, men lite synd är det allt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 581 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46