Reelman + UTs uppg. trim kit till 2500Ci, C - någon som köpt, resultat?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reelman + UTs uppg. trim kit till 2500Ci, C - någon som köpt, resultat??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reelman + UTs uppg. trim kit till 2500Ci, C - någon som köpt, resultat??

Hej alla glada!!

Har funderat länge nu på att handla på en trimkit till en 2500 rulle

Har flera som jag använder och trivs med (lite småtrimmade), men tiden börjar så smått bli mogen

för att gå hela vägen..

Tänkte bara kolla med Er som köpt samt kör trimmade rullar av denna typ

Vad tycker ni -ärligt nu (trots allt är det ju en del flis som ska ut)

Rabbla upp fördelar/ nackdelar (finns det några?) tyckanden och tänkanden

Finns mkt trådar här redan om ämnet, jag vet - varför inte en till

Till alla 2500 fans (o till alla andra med...)

Ha en trevlig sommar

Mvh
    Anders

Tjena Anders!
    Jo, jag har ett par trimmade 25'or enligt det nya 2-lagrade konceptet.

Började förra säsongen med en krom-25'a som jag satte i bättre abu-lager och fixade bromsen, kastade riktigt bra!
    ....sedan tog trim-fan tag i mig så jag körde hela nya kitet från reelman....så nu ligger abu-lagren och samlar damm.
    Det räckte inte med det, kom över en "sunset orange" och det slutade med att även den blev fulltrimmad så jag har två 25'or som är maxade vad beträffar lagrer, spole broms, kromat mässingstativ mm.......och givetvis kullagrad vev, det är ett absolut måste om man ska få fisk!

Båda rullarna sitter på var sitt ABU mörrumspö, 9ft, 12-35g och används till beten mellan 12 och ca 25g, därefter glider jag in på min (givetvis fulltrimmade) 6000 Nostalgia.
    Jag använder bara kromen, grabben nöp "sunset"!

Börjar med nackdelar;
    Dyrt, men kilopriset på fisken måste hållas högt var det någon som sa!
    Linmängden trodde jag först skulle bli problem men det går på drygt 100m Strike Wire Extreme 0.19 och mer behöver inte jag.
    Kommer inte på fler nackdelar.

Fördelar.
    Man kan kasta långt utan att ta i.....bekvämt fiske!
    Jag använder 2 små vävbakelitvikter, de flesta tycker att det räcker men en men det beror ju naturligtvis på vad man kastar för beten och vilka egenskaper man vill ha.
    Det jag gillar bäst är att det spelar ingen roll vad för typ av bete jag tar, från lättkastad 30g hammer till en 12g flytvobbler, det trassal f-n inte ändå hur jag än bär mig åt och det är väl det som jag gillar mest, det ger mig ett mycket bekvämt fiske där jag har en superstabil rulle som kastar långt utan att jag tar i!
    Testade 6g droppen, funkar men jag skulle behöva mjukare spö till så lätta drag.

Känslan att veta att man har (enligt mig) det bästa som går att uppbringa till det fisket jag utövar är värt mycket och det betalar jag gärna för!

Har du en riktigt rengjord och välsmord 25'a med lite "bättre" lager så märker du kanske ingen gigantisk skillnad med tyngre beten.
    När du hänger på lättare så märks det mer.

Om du inte gjort det så fixa bromsen, lameller kostar 120 spänn, sedan planslipar du tryckplattan på en glasskiva med fint våtslippapper, smörjer lamellerna med liiiite med ja va f-n det nu hette Cal's någonting...
    Sedan är bromsen riktigt stark jämn och fin!

Det finns de som använder LP ("tvålkoppar" alltså) och de kastar säkert skitbra men jag är väl en nostalgisk bakåtsträvare som även uppskattar den hållbarhet och servicevänlighet som en gång gjorde ABU världsledande. Sedan började de sälja massa skit och det gick ju som det gick...)

Så lätta på plånboken, kontakta pike1, reelman eller Ulf E. (kärt barn har många namn!) och se till att din rulle kommer upp i världsklass!!

//Kenneth

Kommentera

Tjena Kenneth....

Tack för ett bra o trevligt svar....

Mera input önskas....(även om Kenneth "nästan" har övertygat mig...

Mvh
      Anders

Kommentera

Vill du inte köra hela kitet på en gång med stativ o hela skiten så börja med lager, spole och en linspridare av aluminium. Som KeBa nämnde så är dessa rullar extremt lättkastade och befriade från trassel. Att de dessutom är snygga som fan gör inte saken sämre.

Kommentera

Det är mycket stor skillnad i trivselfaktor. Det finns inte så mycket mer att säga en det som redan sagts....

Kommentera

Tack för inputs Hippo o PFL...

Lager + lättad spridare (köpt av Ulf) det har jag.. Spolen däremot har jag inte fått tag på..

Funderar om man skulle låta svarva ner en org. på test då jag har extraspolar.

Men håller med: andra lager + spridare = väldigt trevliga rullar.

Någon som dock testat detta ? ( läst någonstans här att man kunde lämna in till någon kunnig person på någon firma, hittar inte namnet nu bara..)

eller om man nu köper hela kitet .... hade ni bytt utväxling med?....Själv fiskar jag inte mkt vid kusten typ efter havsöring utan det blir mest vanligt insjödfiske..

har en CI - den känns väldigt lagom
            de andra är 4:7 er - de är ju faktiskt lite sega...
            hmm...

Får fundera lite nu på semestern...:-)

Simma lugnt

Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
              Tack för inputs Hippo o PFL...

Lager + lättad spridare (köpt av Ulf) det har jag.. Spolen däremot har jag inte fått tag på..

Funderar om man skulle låta svarva ner en org. på test då jag har extraspolar.

Men håller med: andra lager + spridare = väldigt trevliga rullar.

Någon som dock testat detta ? ( läst någonstans här att man kunde lämna in till någon kunnig person på någon firma, hittar inte namnet nu bara..)

eller om man nu köper hela kitet .... hade ni bytt utväxling med?....Själv fiskar jag inte mkt vid kusten typ efter havsöring utan det blir mest vanligt insjödfiske..

har en CI - den känns väldigt lagom
              de andra är 4:7 er - de är ju faktiskt lite sega...
              hmm...

Får fundera lite nu på semestern...:-)

Simma lugnt

Anders
              Klart du kan testa att lätta en spole om du har en till övers, jag har däremot inte en susning om det kommer att bli bra!
              Jag antar att du även har keramisk knivbult?.....annars är det en billig och bra investering!

När det gäller utväxling;
              Jag har 1:5,3 på båda rullarna.....visst kan man köpa 1:6.0 av reelman men om jag inte är felinformerad så är det de utväxlingarna som säljs på "japantackle" och läser du där så är inte hållbarheten samma som de andra utväxlingarna.
              ...undrar om det inte stod att man inte skulle ha slirbromsen hårdare en ett kilo, eller något åt det hållet.
              Jag hade uppe detta i en tråd och någon.....(hippo?) skrev att det var tunnare gods som gjorde hållbarheten sämre.
              Jag vill bara göra dig uppmärksam på det här så du inte lägger pengarna på "fel" saker.
              Om jag nu har fel i det jag skriver hoppas jag "experterna" rättar mig snarast!

Kommentera

Min åsikt är att rulltrimning i fiskesammanhang huvudsakligen handlar om upplevelse.
                Har såväl otrimmade, som UT- och Avail-trimmade.
                Tycker ärligt talat att en 25a i originalutförande, med fixad slirbroms och urtvättade lager fungerar nog så bra som man behöver för beten över 7-8g. En otrimmad men genomgången rulle är lättkastad och ger inga overruns utom om man VERKLIGEN anstränger sig. Enda hållet du kan märka en prestandaförbättring i termer "dubbelt så bra" är nedåt 3-4g kastvikt. Där är skillnaden riktigt stor. Med för rullen normala kastvikter är skillnaden inte så särdeles stor. Rulltrimning är en entusiasthobby och förbättringen är kanske oftare just en känsla av optimering, snarare än mätbart i procent, kastade metrar och antal backslag.

För att svara på din egentliga fråga om det är värt det? JA. Förutsatt att man har middag på bordet, köpt blöjor till barnen, blommor till partern och ändå har ett par tusen kvar. Efter trimningen har du optimerat föutsättningarna för rullen att fungera väl och dfen blir helt enkelt inte mycket bättre. Man bör dock inte förvänta sig underverk.

Jag har en 2501a som jag fulltrimmat med allt godis jag hittat... Kostnad? kanske sex-sju tusen. Kastar den bättre än en JDM Scorpion XT 1001 med availspole för halva priset? Aldrig!
                Köp ett trim antingen om du behöver en rulle som kastar lättare beten, eller om du verkligen har en liten favorit-25a och vill att den ska ha de bästa komponenterna som finns. En rulle man känner och gillar fiskar bättre!
                Eller vaffan, det låter ändå som att du har funderat över att köpa ett UT-trim ett rätt bra tag. Gör det. Så slipper du dö undrandes hur livet kunde ha varit :-)

Kommentera

Precis som Oskar säger är det en fråga om känsla. Ungefär som att jämföra en SuperSeven med nåt modernt. Vill Du ha mer linkapacitet finns det kanske fortfarande "deepspolar" . Jag tycker åxå att Du skall ligga lågt med availutväxlingen. Min japanska är rätt rostig men rekommenderad belastning på ett drygt kilo låter tråkigt för oss som fiskar gädda. Vore intressant att höra erfarenheter från nån som använder den utväxlingen på gädda.

Kommentera

Hallo trimmare..

Tack igen Kenneth, Oskar och Per för riktigt bra synpunkter..personligt - perfekt.

Som Per undrar: Vore intressant att höra erfarenheter från nån som använder 6,0 utväxlingen..någon?

Ha det bra

Mvh
                    Anders

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 591 visningar