Rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle!

Hej!
    Ska skaffa mig en till rulle och sitter och kikar på ambassadeur C3, C4, Predator, Jerkbaiter, TGC samt 5601CJB Jerkbaiter. Vad i denna djungel skall man välja?

Fiskar i dag med en Revo Toro 51HS som jag är sjukt nöjd med både till spinn och jerk. Behöver dock en till rulle och funderar på om revon skall få ta spinnfisket och sedan skaffa en Jerkrulle förslagsvis JB?? Eller tror ni Revon pallar Jeken i längden och jag skall satsa på en annan spinnrulle med lite bättre kasstlängd tex predator? Vad har de olika rullarna för egenskaper ni som kan dom?

Andreas

Hej Andreas,

Idag så sitter du med den bästa rullen du kan skaffa i mitt tycke Revo Toro 51

Har själlv kört med nästan samtliga rullar du nämner, dock så har jag förälskat mig i Revo Toro.
    Du har den bästa kastlängden med denna rulle, har haft samma spö till många utav ovan nämda rullar, och det känns som denna kastar längst med tex Buster jerk, svårt att uppskatta, dock så känns det väldigt bra.

Denna rulle passar perfekt till jerk, spinnerbaits bullar m,m

Sen har du ju utvecklingen som skiljer sig åt, jag själv vill ha en hög utveckling som tar in slack lina snabbt pga att jag driftar mycket i mitt fiske, ( vägrar ankra ) så det ska du tänka på i ditt egna fiske.

Så mitt tips är att du ska titta på en vanlig Revo toro 51, men smaken är som baken
    Finns 1000 olika åsikter om detta, så det jag tycker kan vara helt åt pip svängen mot en som älskar stora gavlar med UT trim i

Har en JB som är toktrimmad som nästan allt är utbytt mot UT delar till salu... Talar emot det jag precis skrev

Lycka till!!

Kommentera

Hej!
      Tack för det snabba svaret.

Som du skriver så är det en kanonrulle även i mitt tycke, klarar mkt lina (om man vill ha de), fin kasstlängd mm. Men frågan är om den kommer stoppa för jerk i längden? Har sneglat på en JB men funderar lite hur kasstlängden är med den rullen, ska vara sådär vad jag hört. Dessutom ska det ju finnas olika JB-rullar, är Jerkbaiter samma rulle som JB´n?

Andreas

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
        Hej!
        Tack för det snabba svaret.

Som du skriver så är det en kanonrulle även i mitt tycke, klarar mkt lina (om man vill ha de), fin kasstlängd mm. Men frågan är om den kommer stoppa för jerk i längden? Har sneglat på en JB men funderar lite hur kasstlängden är med den rullen, ska vara sådär vad jag hört. Dessutom ska det ju finnas olika JB-rullar, är Jerkbaiter samma rulle som JB´n?

Andreas
        Har sett i vissa annonser att en del skriver "jerkbaiter" om den vanliga 5601C JB som är så poppis. I mina ögon så bör det vara samma rulle.. De kanske helt enkelt läser ut JB till JerkBaiter !?

Ang kastlängd, fiskar du från båt och skall använda din eventuella nya JB istället så är ju kastlängden inte det mest viktiga. Det är ingen jätteskillnad i kastlängd mellan Toro/JB när du kör med dina drag som väger +75gr oftast (eller över 100gr oftast kanske tom).
        Så robustheten och den enkla konstruktionen tycker jag är den stora fördelen med en klassisk JB.

Jag själv fiskar med en Toro 51 och min fiskepolare fiskar med en JB och jag kan inte påstå att jag kastar längre direkt.
        Däremot ligger Toron grymt mycket skönare i handen så den är helt klart roligare/skönare att fiska med...
        Ska göra en riktig jämförelse snart då jag själv har köpt en JB som borde komma hem vilken dag som helst!
        Senast ändrad av HenkeW; 2012-06-06, 12:47.

Kommentera

En annan riktigt bra LP rulle modell större är curado 301, själv håller jag den för ett snäpp bättre en Torron.

Kommentera

Till mina händer passar inte toron alls, jag föredrar klassiska runda Ambassadeur rullar alla dagar i veckan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
              Till mina händer passar inte toron alls, jag föredrar klassiska runda Ambassadeur rullar alla dagar i veckan.
              Det blir sådär när man har tummen mitt i handen

Skämt åsido, har inte direkt problem själv att greppa en klassik rund Amba men jag tycker nog Toron är skönare faktiskt.
              Den absolut skönaste är dock min Revo Inshore, den är väldigt liten och smidig.

Säger jag som har stl 10/11 i handskar !

Kommentera

Jag har för mig att 5601 JB har namnet Jerkbaiter när den kom? har iaf sett det namnet i katalog. Dom skriver helt enkelt JB för att det är kortare antar jag.

Tycker inte heller jag att Toron sitter 100% i handen, föredrar även jag de runda rullarna. Dessutom är ju inte toron direkt liten heller.

Ska du köra jerkbait med nya rullen så köp dig en JB.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  Det blir sådär när man har tummen mitt i handen

Skämt åsido, har inte direkt problem själv att greppa en klassik rund Amba men jag tycker nog Toron är skönare faktiskt.
                  Den absolut skönaste är dock min Revo Inshore, den är väldigt liten och smidig.

Säger jag som har stl 10/11 i handskar !
                  Mjo, jag har också strl 11... Testade en Toro, var lite sugen på att köpa en.
                  Men eftersom jag alltid håller om rullen när jag fiskar, så störde jag mig på "bulan" över huvuddrevet...
                  Kanske skulle skita i att använda rulle och fiska direkt med linspolen, då kan man ju sticka in tummen i centrumhålet! Borde vara skönt att få känslan mitt i handen!

Kommentera

Precis Stoffe, spolen direkt på tummen vore något !
                    Nu kör jag typ aldrig Jerkbait längre utan det är "old School" spinn som gäller.
                    Då "palmar" jag inte rullen som vid JB så egentligen spelar det ingen roll hur stor/liten rullen är.

Har f.n Toro 51, Revo Inshore och en 6501 C3 jag fiskar med och en JB är på ingående.
                    Kan nog säga att alla funkar tillfredsställande vad gäller storlek just nu.
                    Det är vid JB man kan ha åsikter ang stl enligt mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46