skillnad på kastegenskaper multi vs lågprofil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skillnad på kastegenskaper multi vs lågprofil?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu är en jb rulle på väg :-))

Kommentera

Tonyex har rätt. Japanare är för dem som vill köpa det bästa- Ambassadeur är för den som vill bygga nåt ännu bättre. Vad LP är bra för har jag inte riktigt förstått.

Kommentera

Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
        Tonyex har rätt. Japanare är för dem som vill köpa det bästa- Ambassadeur är för den som vill bygga nåt ännu bättre. Vad LP är bra för har jag inte riktigt förstått.
        Man får väl respektera att en del trivs med en tvålkopp i näven?
        När man däremot håller i gamla klassiska runda relikerna känner man verkligen att man är patriot...byggda som stridsvagnar för att hålla i generationer!

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
          Tycker risken för skatbo minskar en del med LP? Kanske bara jag som tycker det?

Jag tycker att jag kastar bättre och säkrare med Revo Toro jämfört med Amb. Predator, Men föredrar de runda rullarna trots mina små flick händer.
          Själv tycker jag tvärt om. predatorn har lag aldrig lyckats få ett skatbo på trots karatekast med kraft att skicka ut betet i atmosfären medans jag sumpat 1 bete med revo toro vid skatbo.

Sjukt sköna rullar och skulle inte byta bort någon av dem!

Kommentera

Ursprungligen postat av torsk Visa inlägg
            Själv tycker jag tvärt om. predatorn har lag aldrig lyckats få ett skatbo på trots karatekast med kraft att skicka ut betet i atmosfären medans jag sumpat 1 bete med revo toro vid skatbo.

Sjukt sköna rullar och skulle inte byta bort någon av dem!
            Jag föredrar dom runda o fiskat mest med dom. Men ändå fått fler skatbo på lågprofil. Dessutom e de 7x jävligare att komma åt o reda upp skatbona i en lågprofilrulle tycker jag. Sen känns dom runda mer jedigna o oändligt mycket lättare att serva o underhålla.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Poängen är väl att köpa det man gillar och inte bara stirra på kastlängd som bara är en av många parametrar att fundera över. Kastlängden sitter lika mycket i spöt och inte minst i den som håller i spöt. Det finns nästan alltid någon som kastar längre med en annan rulle vad man än har.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Kastlängden sitter lika mycket i spöt och inte minst i den som håller i spöt.
                under normala omständigheter tycker jag 75% sitter i spöet och 25% i rullen, men dom där sista 25 % är förbannat roliga att få ut

Även när det gäller skatbo är spöet i högsta grad bidragande till dessa små olyckor folk råkar ut för.... (har glömt hur det går till )

Sedan det där med runda rullar eller LP så är det nog mest en smaksak,,, själv har jag 2 LP och en lite dyrare rund rulle till beten upp till 40 gr, efter det tycker jag inte rullen har lika stor betydelse längre så där kör jag mina 6500 CS rocket, enkla praktiska och pålitliga rullar till vettigt pris, har aldrig sett någon anledning att bygga om dom, funkar perfekt som dom är....

Kommentera

Jag har bara varit otrogen en gång senaste 20 åren-en Shimano Calcutta TE 100DC-kunde bara inte låta bli....men jag tycker inte att den är bättre än en korrekt trimmad 25a. Kastar inte bättre och definitivt inte längre. Dock kan jag förstå om konceptet "tillsätt bara vatten" tilltalar. Så har jag åxå levt större delen av mitt aktiva fiskeliv innan jag såg ljuset....

Kommentera

Ursprungligen postat av PFL Visa inlägg
                    Jag har bara varit otrogen en gång senaste 20 åren-en Shimano Calcutta TE 100DC-kunde bara inte låta bli....men jag tycker inte att den är bättre än en korrekt trimmad 25a. Kastar inte bättre och definitivt inte längre. Dock kan jag förstå om konceptet "tillsätt bara vatten" tilltalar. Så har jag åxå levt större delen av mitt aktiva fiskeliv innan jag såg ljuset....
                    Jag har gjort samma jämförelse och jag kan säga så här för att matcha en 2500 med hö beten (om man fiskar med beten med 40 gram, då dör 2500) då måste man ha lite mer spoldiameter, typ 201 dc.
                    En "ubertrimmad" 2500 kastar som en conquest 100, dvs samma spoldiamter som en 201 dc, fast en dag, sen måste man olja 2500:n för att den ska hänga med nästa dag. Man måste underhålla 2500 minutiös efter varje fisketur för att behålla enbart kastegenspaker, sen det kommer rätt mkt skit inne i rulle och då måste man rengöra den oxå. Någonting som shimano har tänkt på.

Jag var inte nöjd och hittade en test med riktiga tävlingskastare, inte sådana amatörer som jag, och för att 2500 ska hänga med dc rullarna utan förbättringar, dvs direkt ur kartong, då ska linspridare på 2500 bort och spolen ska vara en kastspole, dvs en sådan som det går att fiska med. Efter det då sålde jag min 2500.

Häls /T
                    Senast ändrad av tonyex; 2012-06-17, 21:47.

Kommentera

för att 2500 ska hänga med dc rullarna
                      Calcutta DC innehar världsrekordet med 18 gr beten,,

Tror jag läste någonstans på UT hemsidan att rekommendationen för 2500 var max 30 gr därför den blev ointressant för mig,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 591 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46