Jag har bara fiskat med lågprofil rullar och undrar hur stor skillnaden är mellan lågprofil och vanlig multirulle. jag funderar nämeligen på att byta till vanlig multirulle men är osäker på känslan?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
skillnad på kastegenskaper multi vs lågprofil?
Collapse
X
-
Svår fråga.
Utgå ifrån att skillnader är minimala, om rullar ligger i ungefär samma prisklass.
LP rullar kan vara skönare att kasta lätta beten med ....
Häls /T
-
Det beror lite på vad du jämför och hur du fiskar. Fiskar du lätta beten upp till 50g hänger lågprofil med ganska bra i kastegenskaper, fiskar du tyngre beten är klassiska ambisar vassare. Fiskar du med beten 20g och uppåt har inte lågprofilarna någon fördel längre. Tar du med rulltrimm i bilden så tror jag inte någon lågprofil hänger med i någon viktklass.
Jag har en revo s till lättare jerkbait, när den funkar tycker jag den kastar helt ok upp till ca 60g med mitt savagegear 15-60g. Men jag matchar lätt kastegenskaperna med min 5501 pro rocket med ut pikeperformance och -150g spö, och den riggen hänger med mycket längre upp i viktklasserna. Nu är väl inte en revo s någon raket precis, och inte i jämförbar prisklass, så jämförelsen haltar lite. Jag har inte testat dom på samma spö ännu, det är väl ett experiment för framtiden.
Jag tycker det är annat än kastegenskaperna som avgör valet. Hur håller du rullen när du fiskar?i handen? I så fall kanske en lågprofilare ligger skönare, speciellt om du har små händer. En klassisk ambis däremot är lättare att underhålla, trimma, etc. Min erfarenhet är också att dom håller längre, jag har 25+ år gamla rullar i tjänst, min revo s känns som om den kan rasa när som helst...Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Det är just det som jag oxå känner att en lågprofilare ligger skönare i handen men inte är lika hållbar, just nu har jag en silvarmax som jag har jerkat med beten upp till60g,Den börjar bli sliten.är lite osäker på att byta upp mig till classisk rulle med tanke på små händer...känns som jag skulle vilja testa en vanlig rulle oxå, men känner ingen som har en att låna av..
Kommentera
-
Det är just det som jag oxå känner att en lågprofilare ligger skönare i handen men inte är lika hållbar, just nu har jag en silvarmax som jag har jerkat med beten upp till60g
Shimano har också ofta försänkta rullfästen på sina runda rullar, det gör att den inte blir så hög som Amb.
När det gäller Abu tycker jag som dom flesta att kvalitet och hållbarheten, service vänligheten är bättre på dom runda rullarna.
Kommentera
-
SimpZeN
Tycker risken för skatbo minskar en del med LP? Kanske bara jag som tycker det?
Jag tycker att jag kastar bättre och säkrare med Revo Toro jämfört med Amb. Predator, Men föredrar de runda rullarna trots mina små flick händer.
ett tips om du väl går upp på runda rullar är att justera greppet runt rullen tills du känner att det funkar, glöm tjatet om 3 fingrar framför triggern och ett bakom. Jag kör 3 fingrar framför, pekfingret vid linspridaren och tummen uppe på plattan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inläggTycker risken för skatbo minskar en del med LP? Kanske bara jag som tycker det?
Så det beror på vad man jämför med.
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inläggDet beror lite på vad du jämför och hur du fiskar. Fiskar du lätta beten upp till 50g hänger lågprofil med ganska bra i kastegenskaper, fiskar du tyngre beten är klassiska ambisar vassare. Fiskar du med beten 20g och uppåt har inte lågprofilarna någon fördel längre. Tar du med rulltrimm i bilden så tror jag inte någon lågprofil hänger med i någon viktklass.
Jag vill tipsa dig och att det finns två LP rullar som toppar listan när det gäller att kasta långt : calais och zillion. Det finns sen många andra rullar runda och LP som levererar minst lika långa kast som de rullar du nämnder.
Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inläggJag har en revo s till lättare jerkbait, när den funkar tycker jag den kastar helt ok upp till ca 60g med mitt savagegear 15-60g. Men jag matchar lätt kastegenskaperna med min 5501 pro rocket med ut pikeperformance och -150g spö, och den riggen hänger med mycket längre upp i viktklasserna. Nu är väl inte en revo s någon raket precis, och inte i jämförbar prisklass, så jämförelsen haltar lite. Jag har inte testat dom på samma spö ännu, det är väl ett experiment för framtiden.
Jag tycker det är annat än kastegenskaperna som avgör valet. Hur håller du rullen när du fiskar?i handen? I så fall kanske en lågprofilare ligger skönare, speciellt om du har små händer. En klassisk ambis däremot är lättare att underhålla, trimma, etc. Min erfarenhet är också att dom håller längre, jag har 25+ år gamla rullar i tjänst, min revo s känns som om den kan rasa när som helst...
Häls /TSenast ändrad av tonyex; 2012-06-09, 23:08.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 591 visningar
0 gillar