Tjenare. Jag håller för närvarande på att rusta upp en gammal Ambassadeur 6000 85-0 som förmodligen inte blivit smord eller rengjord på 15 år. Hittills har jag demonterat hela, totalrengjort med vatten/diskmedel och lite aceton för delar i metall. Nu ska jag smörja om samt byta till nya fräscha bromslameller. Nu har jag ett par frågor för er som är bekanta med inälvorna i 6000-serien eller liknande rullar.
1. På sprängskissen ser del 12667 (i spolupphängningen, en på vardera sida) ut som kullager (vilket också känns rimligt eftersom själva spolen inte snurrar i förhållande till spolaxeln och således måste snurra i upphängningen). På min rulle är det dock inte kullager utan ett stelt "helgjutet" stycke. Om det finns kullager som passar borde detta ju rimligtvis vara bättre?
Sprängskiss: http://www.reelschematic.com/schemat...6000(85-1).pdf
2. Kommer beställa original-bromslameller. Ska det, eller ska det inte vara fett på dessa? Läser olika överallt.
Tack på förhand!
1. På sprängskissen ser del 12667 (i spolupphängningen, en på vardera sida) ut som kullager (vilket också känns rimligt eftersom själva spolen inte snurrar i förhållande till spolaxeln och således måste snurra i upphängningen). På min rulle är det dock inte kullager utan ett stelt "helgjutet" stycke. Om det finns kullager som passar borde detta ju rimligtvis vara bättre?
Sprängskiss: http://www.reelschematic.com/schemat...6000(85-1).pdf
2. Kommer beställa original-bromslameller. Ska det, eller ska det inte vara fett på dessa? Läser olika överallt.
Tack på förhand!
Kommentera