Ambassadeur 6000 renoveringsfrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 6000 renoveringsfrågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 6000 renoveringsfrågor

Tjenare. Jag håller för närvarande på att rusta upp en gammal Ambassadeur 6000 85-0 som förmodligen inte blivit smord eller rengjord på 15 år. Hittills har jag demonterat hela, totalrengjort med vatten/diskmedel och lite aceton för delar i metall. Nu ska jag smörja om samt byta till nya fräscha bromslameller. Nu har jag ett par frågor för er som är bekanta med inälvorna i 6000-serien eller liknande rullar.

1. På sprängskissen ser del 12667 (i spolupphängningen, en på vardera sida) ut som kullager (vilket också känns rimligt eftersom själva spolen inte snurrar i förhållande till spolaxeln och således måste snurra i upphängningen). På min rulle är det dock inte kullager utan ett stelt "helgjutet" stycke. Om det finns kullager som passar borde detta ju rimligtvis vara bättre?
    Sprängskiss: http://www.reelschematic.com/schemat...6000(85-1).pdf

2. Kommer beställa original-bromslameller. Ska det, eller ska det inte vara fett på dessa? Läser olika överallt.

Tack på förhand!

Är det en 6000 dvs den har inte ett "C" i benämningen så har den glidlager istället för kullager. Detta är inte alls fel då ett par bra glidlager kastar riktigt fint. Smörj dessa lager/bussningar med bra olja, ex. Rocket Red Fuel från reelman.se eller annan leverantör så blir det nog kanon. Tror att orginallamellerna till dessa rullar ska vara torra.

Kommentera

#12667 är en bussning. Går förstås att buta mot kullager men precis som Hippo säger är en bronsbussning från den eran inte att förakta.
      Vet att UT skrivit något inlägg om hur man kan behandla dessa bussningar.
      1) Lägg bussningarna i ugnen 120°C i en timme så de svettas ut all gammal olja.
      2) Lägg sedan bussningarna i en liten kopp med Rocket Fuel Red och stoppa in i ugnen vid samma temp i ca en halvtimme.

Kör du originallameller ska du inte ha fett, fett har man endast på kolfiberlameller som är av betydligt senare datum än din rulle - och tyvärr duger inte vilket fett som helst...
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Stort tack för era tips!

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
          igår, 06:11
        • elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
          igår, 06:11
        • elgfan
          Pro Rocket 4500 problem
          av elgfan
          igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 576 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        217 svar
        30 195 visningar