linkapacitet angiven i lb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

linkapacitet angiven i lb

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• linkapacitet angiven i lb

Min bror ska en sväng till Las Vegas och jag tänkte passa på att ta hem lite grejor.
    Ska ha en räkneverksrulle till trolling gös/gädda, men har svårt att avgöra vilken storlek som är bra.
    Har tittat på Daiwa accudepth 17 som har linkapaciteten 280m 12lb alternativt modell 27 som har kapaciteten 360m 14lb. Vad blir det översatt till 0,35 eller 0,40 lina ?
    Känns som 200m 0,40 räcker väl till mig

14lb=0.35mm

Kommentera

Tack!
      finns det nån tabell för lb i förhållande till mm, hade varit fantastiskt.
      Det lutar nog mest åt den minsta modellen, med kapacitet 290m/10lb, kan det va för klent för gädd/gösfiske?
      Senast ändrad av jazzer; 2012-05-22, 12:54.

Kommentera

Genom att jämföra linkapacitet i lb/yds vs mm/m hos ett antal olika rullar fick jag fram följande tabell för nåt halvår sedan (gäller förstås nylonlinor):

2lb motsvarar ca 0.14mm
        4lb motsvarar ca 0.20mm
        6lb motsvarar ca 0.22mm
        8lb motsvarar ca 0.25mm
        10lb motsvarar ca 0.28mm
        12lb motsvarar ca 0.30mm
        14lb motsvarar ca 0.35mm
        17lb motsvarar ca 0.42mm
        20lb motsvarar ca 0.47mm
        Senast ändrad av Mooki; 2012-05-22, 13:27.
        Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
        En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

De rullar är som en 5000 i storlek.

Kommentera

Lbs systemet är på det sättet att det anger styrka och diam i lb. I min tabell 12lbs linan har 0,36mm i diam och 14lbs linan 0,38mm.

Alltså för rullarna i ditt exempel linkapaciteten är 280m av 0,36mm nylonlina eller 360m av 0,38mm nylonlinan. Följaktligen av 0,40 lina tar dem 225m eller 325m. Med andra ord om du ”begränsar” dig till en rulle som tar 200m av 0,40 lina då är det Accudepth 17 som passar dig.

Systemet visar ekvivalenta diam i lbs också. Alltså, som jag skrev i början, 12lbs=0,36mm, 14lbs=0,38mm, o.s.v. För att omvandla lbs till mm kör jag med följande:

Lbs/mm =>
            1/0,13
            2/0,15
            4/0,19
            6/0,23
            8/0,28
            10/0,30
            12/0,36
            14/0,38
            16/0,41
            18/0,43
            20/0,46
            25/0,50, etc.

Man ska inte blanda styrka och diam bara för att systemet visar båda i lbs. I vanliga fall på linrullarna står det t.ex. ”14 lbs/2 lbs diam” som betyder styrka på 14 lbs (ca 6,3 kg) och diam 0,15 mm.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Lbs/mm =>
              1/0,13
              2/0,15
              4/0,19
              6/0,23
              8/0,28
              10/0,30
              12/0,36
              14/0,38
              16/0,41
              18/0,43
              20/0,46
              25/0,50, etc.
              Skönt att se dom verkliga måtten och inte fantasi skitet som står skrivet på våra spolar ......

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Skönt att se dom verkliga måtten och inte fantasi skitet som står skrivet på våra spolar ......
                För att förvirra ännu mer skulle jag poängtera att flätlina brukar ha diam angiven i ekvivalent diam, och man tar snittarea på alla trådar (kardeler) som ingår i linan och därefter räknar man fram en jämförbar diam som att linan skulle vara byggd av en enda tråd/kardel. Alltså den verkliga diam är mycket större pga. trådarna packas inte perfekt och mellan trådarna blir det mellanrum . Alltså om dem skriver 2 lbs diam linan har med all säkerhet en ”verklig” diam som är mycket större.

Dessutom en flätlina packas inte på spolen lika bra som nylon pga. linan inte är elastisk och är så stum att under press det blir stora mellanrum mellan varven.

Alltså en 2lbs flätlina kan ta lika mycket plats på spolen som en 6lbs nylonlina.
                Tight lines!
                CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

För att förvirra ännu mer skulle jag poängtera att flätlina brukar ha diam angiven i ekvivalent diam

Jag vet, i faktiska mm är skillnaden mellan en Flät och nylonlinas styrka väldigt liten, ofta är nylonlinan starkare.
                  Bara texten på spolarna i butik som får oss att tro något helt annat.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                    För att förvirra ännu mer skulle jag poängtera att flätlina brukar ha diam angiven i ekvivalent diam, och man tar snittarea på alla trådar (kardeler) som ingår i linan och därefter räknar man fram en jämförbar diam som att linan skulle vara byggd av en enda tråd/kardel. Alltså den verkliga diam är mycket större pga. trådarna packas inte perfekt och mellan trådarna blir det mellanrum . Alltså om dem skriver 2 lbs diam linan har med all säkerhet en ”verklig” diam som är mycket större.

Dessutom en flätlina packas inte på spolen lika bra som nylon pga. linan inte är elastisk och är så stum att under press det blir stora mellanrum mellan varven.

Alltså en 2lbs flätlina kan ta lika mycket plats på spolen som en 6lbs nylonlina.
                    Hmm, verkar råda viss förvirring även här.
                    Den term jag stött på är "equivalent mono" - i det fallet avses (enligt amerikanska forum) vilken nylonlina man ska jämföra med linkapacitetsmässigt. Ergo en 20lb braid kan ha en E.D. på 6lb, dvs 0.22mm (och ca 9kg US-angiven styrka, motsvarar väl en 15kg eller så i SE). Fast även här stöter man på en mängd olika tolkningar, en del hävdar att Equivalent Diameter snarare är vilken nylonlina man ska jämföra med ur ett nötningstålighetsperspektiv och andra ur ett fiskbarhetsperspektiv (dvs den går att kasta med lika bra som dess ekvivalenta nylonlina).
                    Fasen, om det nån gång kunde dimpa ner nåt som inte var föremål för en miljon olika tolkningar och teorier...
                    Frågan blir förstås vilken tolkningsversion som är rätt? Eller kanske snarare om det överhuvudtaget finns nån tolkning som är rätt? Gissar att det som så ofta är att man endast kan jämföra inom en tillverkares sortiment med någorlunda träffsäkerhet
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 695 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46