Tycker det har varit lite stiltje på strip-downs senaste tiden och tänkte jag kunde fylla tomrummet med lite qvasi-pretentiöst ögongodis.
Som vanligt en länk till terminologi-tråden som även innehåller länkar till mina andra rullmekar-trådar.
En rulle som lite då och då dyker upp till diskussion är, förutom JB:n som antagligen är den mest diskuterade (ABU-)rullen men som jag ej äger, Ambassadeur Record RCN XX C6.
Har några dylika i min ägo och tänkte det kunde vara av intresse att dissekera och se vad som egentligen (utöver de utifrån lätt sebara detaljerna) skiljer en Record från tex C3 eller raket.
Har i tidigare trådar (tycker jag iaf) gått igenom hyfsat väl hur och var man bör smörja, så jag skippar allt sånt här utan kör bara en isärplockning.
Rullen i det här inlägget har är en RCN51 C6 med rullfotsnummer 150020/44.
Sprängskiss: ABU Ambassadeur Record No. 51 (15 00 Titanium 1).pdf
Det man direkt ser utifrån är förstås tumtangent istället för tryckknapp, liksom C3 har Record kupad palming-gavel men kromat mässingsstativ jämfört med C3:ans aluminiumstativ.
Den hålborrade spolen (som tyvärr syns dåligt på första bilden) är ännu en detalj som skiljer sig åt, mer än man kan tro vid första anblicken.
Även veven har fått sig en omgång i pelarborren.
Isärtagning tillgår på sedvanligt manér, inga konstigheter där inte.
Lossar man vevgavelns tumskruvar går det att lyfta av hela vevgaveln, samma C-broms som på andra moderna ambor. Här syns även spolen lite bättre.
Innanför C-bromsen (som bänds loss) finner man ett kullager, till skillnade från C3 och raketerna har Recorden ingen kopparbricka innanför lagret.
På motstående sida av spolen sitter en bussning innanför nylondrevet, i en C3 eller raket sitter här ett lager (TGC:n har däremot även den en bussning).
Här kan man se vad som Recorden så speciell - i spolen sitter ett envägslager.
Envägslagret sitter orienterat så att spolen vid utkast roterar runt lager i gavlarna, så lagret och bussningen som vi såg ovan används endast vid invevning.
Sen fortsätter resan, precis som det brukar se ut.
Som vanligt en länk till terminologi-tråden som även innehåller länkar till mina andra rullmekar-trådar.
En rulle som lite då och då dyker upp till diskussion är, förutom JB:n som antagligen är den mest diskuterade (ABU-)rullen men som jag ej äger, Ambassadeur Record RCN XX C6.
Har några dylika i min ägo och tänkte det kunde vara av intresse att dissekera och se vad som egentligen (utöver de utifrån lätt sebara detaljerna) skiljer en Record från tex C3 eller raket.
Har i tidigare trådar (tycker jag iaf) gått igenom hyfsat väl hur och var man bör smörja, så jag skippar allt sånt här utan kör bara en isärplockning.
Rullen i det här inlägget har är en RCN51 C6 med rullfotsnummer 150020/44.
Sprängskiss: ABU Ambassadeur Record No. 51 (15 00 Titanium 1).pdf
Det man direkt ser utifrån är förstås tumtangent istället för tryckknapp, liksom C3 har Record kupad palming-gavel men kromat mässingsstativ jämfört med C3:ans aluminiumstativ.
Den hålborrade spolen (som tyvärr syns dåligt på första bilden) är ännu en detalj som skiljer sig åt, mer än man kan tro vid första anblicken.
Även veven har fått sig en omgång i pelarborren.
Isärtagning tillgår på sedvanligt manér, inga konstigheter där inte.
Lossar man vevgavelns tumskruvar går det att lyfta av hela vevgaveln, samma C-broms som på andra moderna ambor. Här syns även spolen lite bättre.
Innanför C-bromsen (som bänds loss) finner man ett kullager, till skillnade från C3 och raketerna har Recorden ingen kopparbricka innanför lagret.
På motstående sida av spolen sitter en bussning innanför nylondrevet, i en C3 eller raket sitter här ett lager (TGC:n har däremot även den en bussning).
Här kan man se vad som Recorden så speciell - i spolen sitter ett envägslager.
Envägslagret sitter orienterat så att spolen vid utkast roterar runt lager i gavlarna, så lagret och bussningen som vi såg ovan används endast vid invevning.
Sen fortsätter resan, precis som det brukar se ut.
Kommentera