Söker lämplig haspelrulle till Forcemaster AX 240H - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker lämplig haspelrulle till Forcemaster AX 240H

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker lämplig haspelrulle till Forcemaster AX 240H

Hallå storfiskare!

Jag har sedan en tid tillbaka återupptagit ett av min barndoms stora intressen, fisket. Prylnörd som jag är kan jag inte låta bli att spana på ny utrustning och härom veckan slog jag till på ett Shimano Forcemaster AX 240H 20-50g (som i huvudsak skall användas för gäddjakt) efter inrådan av en mycket trevlig säljare på Regal Sportfiske.

Jag är väldigt nöjd med mitt nya spö och funderar nu på att införskaffa ett till ur samma serie för att använda till det lite lättare fisket (framförallt abborre), mer specifikt ett Forcemaster AX240ML 7-21g.

Dessutom har jag tänkt att köpa ny haspelrulle som skall fungera till båda spöna. För tillfället är siktet inställt på en Sorön STX20 (jag har hittat den för 849:- vilket verkar vara en bra deal efter vad jag läst om den här på forumet) men jag är lite osäker på storleken.

Från er experter söker jag nu input på följande (gärna med tydliga motiveringar till varför ni tycker si eller så):
    - Är Forcemaster AX240ML 7-21g ett bra köp eller finns det något bättre i samma prisklass (800-900:-) som komplement till mitt tyngre spö?
    - Är Sorön ett bra köp och lämpar sig den rent storleksmässigt till mitt nuvarande samt tilltänkta spö? Någon/några andra rullar som rekommenderas för ca 1000-lappen?
    - Jag vill ha ett balanserat set utan flaskhalsar, dvs. att rullen inte är "för bra" för spöt eller vice versa. Vad är era åsikter gällande detta och de komponenter jag tittat på?

Jag är ute efter så mycket "bang for the buck" som möjligt så om jag behöver gå upp (eller ner) i pris en aning är jag troligtvis villig att göra detta.

Tack på förhand!

/Oscar

Ingen där ute som kan hjälpa mig?

BTW, så hittade jag ett spö i förrådet som jag trodde var borta sedan länge. Det är ett Lawson Magic 7 ft 2-20g som jag fick av mina föräldrar för några år sedan. Någon som vet något om detta spö? Är det något att ha? (jag har googlat som bara den men kan inte hitta något)

Kommentera

Bumpelibump

Kommentera

Penn sargus 3000 el penn battle 3000. 2000 hade passat bättre på det mindre spöt.

Kommentera

Någon mer som har en åsikt?

Kommentera

Tycker du tänker helt rätt. Sorön STX är en kanonrulle, och med storlek 20 har du en rulle som du kan ha till bägge spöna. Lägg Fireline 0,15 på en spolen och 0,20 på den andra så är du hemma. Blir det mycket gäddfiske kan du komplettera med en större rulle längre fram, men en STX 20 klarar absolut uppgiften galant.

Kommentera

Dawia aird i lämplig storlek kanske!?
              Kör själv med ett forcemaster 50-100g spö och en dawia aird 2500. Mycket nöjd!
              Ni kan håna Oss om Ni vill Vi rör Oss Ni står still- 747

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                Pro Rocket 4500 problem
                av elgfan
                På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                igår, 06:11
              • elgfan
                Pro Rocket 4500 problem
                av elgfan
                På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                igår, 06:11
              • elgfan
                Pro Rocket 4500 problem
                av elgfan
                igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 576 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 195 visningar