Trimtokerier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimtokerier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trimtokerier

Sitter å tittar på ett litet plasthjul med hål. Med hål väger det 1,7 g-utan hål väger det 2,3 g. Till 25 får man det med konventionellt clip-till 55 med inbyggd clip. Det sistnämnda snurrar sämre än ett originalhjul som skurits rent, fasats en halv mm å sen clipats. Alla snurrar bättre med PFTE eller grafitpulver än med Gul Raket.Torrt snurrar det åxå bättre men låter som en torterad näbbmus. Vid denna tidpunkt på dygnet börjar även jag snurra. Vad är egentligen relevant och optimalt? Skall jag köra ett kullager ist? Eller kanske två? Eller beställa ett ett japanskt silicote-clip? Eller kanske ska jag bara gå å lägga mig....
    Senast ändrad av PFL; 2012-04-19, 23:35. Anledning: dyskläxi?

Kommentera

Gå på hur rullen känns att kasta med och hur den känns i slutet av en dags fiske...inte hur mycket linspridarhjul eller spole snurrar hemma vid köksbordet. Sen kan ni fundera lite över ordet 'svänghjulseffekt'
      Medlem i GGG-U
      Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Hmmmm Hoppas du gick och la dej Per
        Det börjar verka allvarligt det här Säg bara till så kommer jag ner och befriar dej från grejorna
        En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Jag kanske inte skall fiska alls...utan byta ut alla 25or mot ett gäng 26 elite å ett grossistlager av Si3N4 å låsa in mig i några veckor.....
          Senast ändrad av PFL; 2012-04-20, 07:46. Anledning: lysdektisk

Kommentera

Går alldeles utmärkt att borra orginal hjulet själv,, upplevde lite av din problematik när jag hade bytt till ett nytt hjul med 2 lager i,,
            Men det gamla hemborrade som var fasat o med c-clip snyrrade fan så mkt bättre.

Kommentera

Du får helt enkelt investera i några hundradelsbrotchar och bearbeta till önskat snurr!

Eller bara fiska på.... :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                Går alldeles utmärkt att borra orginal hjulet själv,, upplevde lite av din problematik när jag hade bytt till ett nytt hjul med 2 lager i,,
                Men det gamla hemborrade som var fasat o med c-clip snyrrade fan så mkt bättre.
                Hur borrade Du ? 6 symetriskt fördelade 5.35 mm hål? Eller bara lite hål au pif? Avfasningen tror jag är viktig för rotationen. Provade dock att borra på frihand med träborr i går i ett original-som jag har en hög över av- istället för att gå å lägga mig. Det vart inte vackert och då har jag ändå levt på att borra i snart 30 år.....hahaha

Kommentera

Nu är iaf vårsådden klar: De nya små cs-gavlarna är placerade i sina planteringslådor. Men det gäller att vattna försiktigt så de inte växer för snabbt och blir grova 65or...Click image for larger version

Name:	IMG_0594.jpg
Views:	1
Size:	417,2 KB
ID:	1762557

Kommentera

Välkommen till rulltrimmningsträsket! När rulltrimmningsnojan får grepp riktigt så kan jag få för mig att testa alla möjliga dumma ideer, då är det ingen dum ide att gå och lägga sig.

Det lilla jag lärt mig hittills: håll rullen ren och "rätt" smord, skit orsakar strul och friktion. Lätta relevanta delar och polera glidytor är värt mer än extra små lager på alla möjliga och omöjliga ställen som bara tenderar becka ihop.

Regeln är att det ska fungera att fiska med vid normat användande utan att kräva en massa extra gullande, den principen filtrerar bort produkter och ideer som inte funkar.
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden