Haspelkombination - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelkombination

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelkombination

Hej

Jag satt precis och skulle impulsbeställa ett BFT Hellbender och en Sorön STX60 men ångrade mig i sista sekund för att göra lite mer research.

Tyvärr hittar jag ingen bra info nånstans om vilka rullar som passar till olika spön osv, men jag antar baserat på den rekommenderade lindimensionen (0,35) att den är lämplig med detta spö som klarar av tunga wobblers.

Detta är ett set tänkt för jakt på 10kg-gäddan i sthlm's skärgård utöver mitt befintliga all-around spö som jag tycker böjer sig allt för mycket vid mothugg, tänker jag rätt? (jag vill ej kasta med multirulle, gillar att brassa på utan att oroa mig för trassel).

Tack på förhand och puss!

Jag är definitivt inte expert på haspel, men jag skulle tänka lite så här.

Utgå från fisken du vill fånga och se beten du tänker använda. Spöt ska klara att bända upp fisken med allt det innebär av sätta rätt press, mothugg etc. Spöt ska också kasta/fiska bra med de beten jag tänker använda. Längden bestäms av vad fiskesituationen kräver.

Nästa sak är att bestämma vilken lina som ska användas, typ av lina, dimension och längd. När du väl vet detta så är det dags att välja rulle. nu vet du hur mycket lina av vilken typ den bör klara, det som återstår är att se till att den har bromsstyrka nog för fisken du jagar och det spö du valt, rätt spö med för klen broms är inte till någon nytta. Sen handlar det i mina ögon bara om kvalitet och funktioner. En haspel tror jag är inte lika kritiskt balanserad mot betesvikt och lindimension som en multirulle.

Så hade jag tänkt, men jag fiskar rätt lite haspel och då med lättare beten upp till 60g. För det tyngre fisket kör jag multirulle. Säkert finns här storfiskare som jagar storgädda med haspel som har mer praktiska erfarenheter att dela med sig av.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Tack för svar.
      Setet är ju som sagt tänkt för storgädda. Jag har reviderat planen och bestämt mig för ett "Strike Giant" spö då jag inser att de tyngsta dragen jag kommer att använda endast ligger på 80-90g. Jag har ingen aning om vilken storlek jag ska ha på rullen dock. Det känns logiskt att ha en stor rulle med tjock lina men det kanske blir på bekostnad av känslan? Vilken tjocklek skulle du eller någon annan rekommendera för skärgårdsfiske med stora wobblers efter stor gädda? Jag pratar om flätlina.

Kommentera

Ligger tyngsta betena på 80-90g så¨tycker jag du ska köpa Söder Sportfiskes Grim Reaper, riktigt skönt spö med bra aktion och hög kvalité.
        Lindimension tycker jag 0,30-0,35 ungefär, har ingen aning vilken lina som är bäst på haspel (folk säger fireline men jag kör hellre med sytråd än den skiten).

Kommentera

Jag har skickat dig ett pm om ett bra set för gädda som jag ska sälja!

Kommentera

Glöm inte köpa plåster eller bekväma handskar om du skall kasta beten i dom viktklasserna med en haspel och flätlina, annars är risken stor att du skär sönder fingrarna riktigt ordentligt om du inte släpper linan i rätt tid.

Kommentera

0.35 är enligt mig på tok för tjockt för gäddfiske, även med beten i den klassen. Vi har gått mot en trend här att fiska gädda med extremt överklassad utrustning, med lina och rulle som klarar hälleflundra och spön som kan användas för att klubba säl.

Själv kör jag aldrig någonsin tjockare än 0.25 när jag fiskar gädda, det räcker alldeles utmärkt, även till stora, tunga wobblers/jerks/gummin/tailar, man får ju nyttja slirbromsen lite också, och inte bara veva in fiskarna. Har alla glömt den härliga fighten att ta gädda på lätt ustrustning?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                0.35 är enligt mig på tok för tjockt för gäddfiske, även med beten i den klassen. Vi har gått mot en trend här att fiska gädda med extremt överklassad utrustning, med lina och rulle som klarar hälleflundra och spön som kan användas för att klubba säl.

Själv kör jag aldrig någonsin tjockare än 0.25 när jag fiskar gädda, det räcker alldeles utmärkt, även till stora, tunga wobblers/jerks/gummin/tailar, man får ju nyttja slirbromsen lite också, och inte bara veva in fiskarna. Har alla glömt den härliga fighten att ta gädda på lätt ustrustning?
                Det spelar ju ingen roll om du har en tjock lina. Du kan fortfarande utnyttja slirbromsen, och bör. För mig funkar en tjock lina mer som en försäkring de få gånger man får ett backslag eller fastnar i någonting. Det är skönt att veta att linan kommer att hålla, oavsett. En sak mindre att oroa sig för. För mig väger det tyngre än de extra meter jag får ut av en tunnare lina.

Vilken rulle man kör med. Har du en rulle med en broms som orkar mycket och en rulle som tål mycket kan du fortfarande ställa ner bromsen. Har du en rulle med en svag broms kan du inte ställa upp den mer än max vilket begränsar ditt fiske.

Spö är lite klurigare då aktionen i spöet påverkar drillningen. Därför man använder slirbromsen mer för att inte bara bända, med tyngre spön. Dock blir spöet rätt så robust när det har en max kastvikt mellan 100-200g. Vilket många tunga vobblers/tails/jerks kräver.

Det jag vill ha sagt och min poäng är att det är hur du själv använder din utrustning som påverkar. Bara för att du kan bända in en stor gädda så behöver du inte göra det och kan fortfarande få en rolig drillningsupplevelse. Tror många köper tunga saker just som en försäkring, de vet att de har grejer de kan lita på, när som helst. Iallafall jag.

Vh/Isak

Kommentera

Jag har testat jerkbait med en stx40 och 0.25 suffix 832, att kasta en big bandit upplevde jag som jobbigt för fingertopparna, vanliga buster jerk funkade bra. Å andra sidan är det många som fiskar tropiska torpeder med rejäla poppers så nog måste det fungera för gädda. Det skulle vara intressant och veta i samanhanget vad man kör för lina vid popperfiske efter GT.

Min stx40 har hyfsat med broms för min spinnfluga/spinnar utrustning upp till 60g, men med ett tyngre spö är det nog inte fel att matcha med en rulle med mer bromskapacitet för att kunna sätta bättre press vid behov.

Min största gädda är faktiskt tagen på haspel, en bass utrustning som jag fick med hem från staterna, den nöp ett havsöringdrag fiskat på 0,23 nylonlina, superlinan var inte uppfunnen. Det blev en onödigt lång fight och fisken sattes tilbaka snabbt utan att vägas eller fotograferas för att minimera hälsorisken. Jag kan inte rekomendera överdrivet lätt utrustning, även om det går att landa stora fiskar på lätt utrustning så är det inte alltid så bra om man utövar C&R. Det går att lätta på bromsen när det gäller småfisken men när en större fisk kliver på är det bra att kunna dra åt bromsen och kunna sätta hårt mot hårt.

Så, sammanfattningsvis, jag tror du är på rätt spår när du går upp lite i rulle.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Ajsak Visa inlägg
                    Det spelar ju ingen roll om du har en tjock lina. Du kan fortfarande utnyttja slirbromsen, och bör. För mig funkar en tjock lina mer som en försäkring de få gånger man får ett backslag eller fastnar i någonting. Det är skönt att veta att linan kommer att hålla, oavsett. En sak mindre att oroa sig för. För mig väger det tyngre än de extra meter jag får ut av en tunnare lina.

Vilken rulle man kör med. Har du en rulle med en broms som orkar mycket och en rulle som tål mycket kan du fortfarande ställa ner bromsen. Har du en rulle med en svag broms kan du inte ställa upp den mer än max vilket begränsar ditt fiske.

Spö är lite klurigare då aktionen i spöet påverkar drillningen. Därför man använder slirbromsen mer för att inte bara bända, med tyngre spön. Dock blir spöet rätt så robust när det har en max kastvikt mellan 100-200g. Vilket många tunga vobblers/tails/jerks kräver.

Det jag vill ha sagt och min poäng är att det är hur du själv använder din utrustning som påverkar. Bara för att du kan bända in en stor gädda så behöver du inte göra det och kan fortfarande få en rolig drillningsupplevelse. Tror många köper tunga saker just som en försäkring, de vet att de har grejer de kan lita på, när som helst. Iallafall jag.

Vh/Isak

Du får ju klart sämre kastegenskaper med tjockare lina, dessutom försvinner lite av spänningen i och med att man med tjockare lina i princip kan lägga spöt över axeln och gå därifrån istället för att drilla. Om du pressar en slirbroms till max på GÄDDA, så fiskar du fel, låt fisken rusa och håll spänd lina, sätt aldrig tvärstopp för fisken.

Och om du nu tycker att tjock lindimension inte påverkar fisket negativt, varför går du inte all-in och kör 0.60 flätlina på en gång? Varför stanna på 0.35?
                    Senast ändrad av Lozz; 2012-04-15, 22:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46