Haspelkombination - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelkombination

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
    Du får ju klart sämre kastegenskaper med tjockare lina, dessutom försvinner lite av spänningen i och med att man med tjockare lina i princip kan lägga spöt över axeln och gå därifrån istället för att drilla. Om du pressar en slirbroms till max på GÄDDA, så fiskar du fel, låt fisken rusa och håll spänd lina, sätt aldrig tvärstopp för fisken.

Och om du nu tycker att tjock lindimension inte påverkar fisket negativt, varför går du inte all-in och kör 0.60 flätlina på en gång? Varför stanna på 0.35?
    Har testat både 0,30 och 0,45 till gädda och tycker helt klart att dimensioner mellan 0,33 och 0,40 är bäst.
    Jag fiskar där det är mycket stock och med en 0,25 lina så blir det många kronor varje fisketur. Kastlängderna är det ignen större skillnad på så jag tycker man kan ha ganska tjock lina. Dessutom så är det lite bättre när man får proffessional overrun med lite tjockare lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
      Du får ju klart sämre kastegenskaper med tjockare lina, dessutom försvinner lite av spänningen i och med att man med tjockare lina i princip kan lägga spöt över axeln och gå därifrån istället för att drilla. Om du pressar en slirbroms till max på GÄDDA, så fiskar du fel, låt fisken rusa och håll spänd lina, sätt aldrig tvärstopp för fisken.

Och om du nu tycker att tjock lindimension inte påverkar fisket negativt, varför går du inte all-in och kör 0.60 flätlina på en gång? Varför stanna på 0.35?
      Jo jag är medveten om att kastegenskaperna försämras. Dock, som jag skrev innan, så tycker jag att de där extra meterna det handlar om inte väger tyngre än fördelarna. Angående spänning så är det ju inte under drillningen linan går av. Du kan lägga spöet på axeln och gå iväg med en 0.20 lina också så länge fisken är bra krokad, och det har ju inget med tjocklek på linan att göra. Min 0.20 lina jag har är testad att klara 20kg och räknar du med perfekta kast och att bara få fisk på kroken så räcker det väldigt långt. Det är ju som sagt vid backslag och tunga bottennapp som den linan tenderar att gå av.

Jag skrev ju faktiskt att man inte bör maxa slirbromsen och bända hem fisken. Min poäng var begränsning. Har du en svag broms kan du inte ställa upp den mer än max. Har du en stark kan du fortfarande ställa ner den. Jag använder alltid min slirbroms aktivt. Dels för att inte tappa fisken men också för att det förstör känslan att bara kroka och bända.

Jag kör just nu på en 0.40 PP lina till mitt tunga jerkfiske. Har inte tappat ett bete sen jag spolade på den linan. Har testat grövre och tunnare men vid grövre försämras fortfarande kastegenskaperna men får inget positivt av det då en 0.40 lina klarar ett backslag av ett 120g bete lika bra som en 0.50 eller 0.60. Den klarar dessutom att dra hem kundvagnar, stockar och annat skit lika bra. Annars rätar den ut krokarna i värsta fall. Därför går jag inte all in på högre diameter.

Vh/Isak

Kommentera

Det här med lintjocklek är enligt mig två helt olika saker om vi snackar haspel- eller multirulle. Till multirulle använder jag 0,32/0,36 Power Pro men till haspelfiske efter gädda 0,20 Fireline. På en haspelrulle försämrar en tjockare lina kastlängderna märkbart medans det inte blir någon större skillnad med en multi. På multirullen vill även jag ha den grövre dimensionen som säkerhet vid overruns (vilket enligt mig knappast behövs för haspel).

Större rullar än 4000-klass på haspel tycker jag känns överdimensionerat för gäddfiske. Det blir onödigt tungt och klumpigt i mitt tycke. Och vill man använda beten över 70-80 gram tycker jag att multirulle är att föredra oavsett. (Att jämföra med tropiskt popperfiske blir väl lite knas för där är det ju betydligt större och starkare fiskar än gäddor man riktar fisket efter. Och anledningen att man där oftast använder haspel är ju att det i motsats till gäddisket är ett höghastighetsfiske, och någon form av handskar för att inte slita ut fingertoppen är väl i princip ett måste i de sammanhangen).

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
          Det här med lintjocklek är enligt mig två helt olika saker om vi snackar haspel- eller multirulle. Till multirulle använder jag 0,32/0,36 Power Pro men till haspelfiske efter gädda 0,20 Fireline. På en haspelrulle försämrar en tjockare lina kastlängderna märkbart medans det inte blir någon större skillnad med en multi. På multirullen vill även jag ha den grövre dimensionen som säkerhet vid overruns (vilket enligt mig knappast behövs för haspel).

Större rullar än 4000-klass på haspel tycker jag känns överdimensionerat för gäddfiske. Det blir onödigt tungt och klumpigt i mitt tycke. Och vill man använda beten över 70-80 gram tycker jag att multirulle är att föredra oavsett. (Att jämföra med tropiskt popperfiske blir väl lite knas för där är det ju betydligt större och starkare fiskar än gäddor man riktar fisket efter. Och anledningen att man där oftast använder haspel är ju att det i motsats till gäddisket är ett höghastighetsfiske, och någon form av handskar för att inte slita ut fingertoppen är väl i princip ett måste i de sammanhangen).
          Jo det håller jag absolut med dig om. När jag kör haspel kör jag också en tunnare lina. Jag använder iofs bara haspel upp till ca 20g. Kanske det du menade Lozz, isåfall har jag missförstått. Dock så pratar du ju generellt om gäddfiske och då fiskar de flesta de tunga betena på multi så där av mina tidigare svar.

Vh/Isak

Kommentera

Nu var det väl just tyngre gäddfiske med haspel tråden handlade om, så multirulle är liksom inte aktuellt för trådskaparen.

Jämförelsen med popperfiske handlar mest om att inse att det är möjligt att fiska med haspel även för tyngre fiske, man måste inte använda multirulle så fort betet springer iväg över vad som är bekvämt för fingertopparna med en 0,25 lina, det handlar mer om att hitta rätt utrustning och teknik.

Därmed inte sagt att en popperrigg för tropiska fiskarter är en lämplig gäddfiskeutrustning, det lär vara rejält med overkill för även våra största gäddor. Om jag förstått det hela rätt väljer popperfiskare haspel mest för att fisket det kräver högre utväxling. Men dom har löst problemet dänga iväg tunga beten med haspel.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Hej igen, tack för en intressant diskussion.
              Jag kom äntligen iväg idag till söders sportfiske och slog till på ett grim reaper samt en sorön stx40 med 0,32-lina.
              Sjuuukligt laddad för fiskesäsongen nu, ska testa prylarna lite lätt i helgen, sen blir det furusund helgen efter med några kompisar.
              Jag återkommer om jag får upp nåt stort!
              MVH Mike

Kommentera

Blir nog bra (: kör hårt!

Vh/Isak

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar