Glapp i spolen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glapp i spolen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Glapp i spolen

Hoj
    Har precis köpt ny haspelrulle, dragit på lina och upptäcker att spolen glappar 1-2 mm fram och tillbaka. Inte ska det väl vara så? Vad kan detta bero på. Glappet består oavsett bromsstyrka.

Hjälp
    /Nathe

Vad är det för rulle?

Kommentera

Nya biomaster 4000 FB

Kommentera

Det glappar i längsgående på mina två vita stradic och stradic ci4 men det är inte nått jag känner eller märker av nån påverkan vid praktiskt fiske bara lite störande när man sitter och lupp synar rullen
        skulle tro att det är så på dom flesta rullarna var även så på min gamla twinpower !!
        Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

jag köpte en shimano arenos för några veckor sen. där fick man till vad jag tror är gummi brickor, inte tagit ur dom ur förpackningen. som jag uppfattar ska vara antingen över eller under spolen. ni har inte tappat några när ni tagit av spolen o så?
          (om det nu är samma system på dom)

Kommentera

Synade lite närmre och märkte att det är pinnen (som spolen sitter på) som glappar. Alltså att det är glapp i mekanismen. Dom snackar ju så mycket om att nya rullarna ska ha så fina toleranser så ett så stort glapp tyckte jag va skumt. Har aldrig tänkt på det eller noterat det på någon av mina andra rullar. Dom har iof inte plockats fram än och har inte tillgång till dom för att jämföra.
            Men borde inte det sabba linuppläggningen en del när man kommer åt den typ under fight och justering av broms?

Kanske bara jag som är paranoid för rullen är sprojtans ny

edit: Krokodiljägaren: nej det är inte dessa som ställer till det

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
              jag köpte en shimano arenos för några veckor sen. där fick man till vad jag tror är gummi brickor, inte tagit ur dom ur förpackningen. som jag uppfattar ska vara antingen över eller under spolen. ni har inte tappat några när ni tagit av spolen o så?
              (om det nu är samma system på dom)
              Dom brickorna är för att justera linuppläggningen om ja inte e helt ute o cyklar.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jo dom brickorna är för att justera linupplägget :-D! Kände på mina rullar och ungefär hälften av dom här lite glapp i själva axeln. En del pyttelite och andra lite mer. Lite irriterande är det ju men jag tror nog inte det har någon som helst betydelse för funktionen. Bara taskiga toleranser :-/!

Kommentera

hade jag varit dig hade jag snackat med affären du köpt rullen av.
                  det är trots allt en av shimanos flaggskepp du köpt. kan ju vara ett tillverkings fel.
                  men det kan ju också vara helt normalt. haspel är inte min starka sida rent mekaniskt

Kommentera

Håller med krokodiljägaren! Överlag kan jag säga när det gäller mina rullar att de lite dyrare inte har glapp. Man kan tänka sig hur glapp den kanske blir efter användning så gå dit och fråga och kanske be att få känna på en likadan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 629 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46