Nervös UT-rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nervös UT-rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nervös UT-rulle

Idag har jag slagit världsrekord i Overruns!!!

Nyligen uppgraderat min Rocket med Reel Performance och lättad linspridare. Rullen sitter på ett 9 fots, 10-30 g. Körde med kustwobblers och betesvikter mellan 16-20 g vilket borde fungera utmärkt. Borde inte vara fel på kastteknik då jag fiskat med multi i många år. Kör med Tuf Line xp 0,15 och testade riva av lite lina och har nu ca 2 mm till kanten på spolen men inte fan hjälpte det. Alla 6 C-vikter aktiverade och fick t.o.m använda mekbroms vilket jag inte gjort sedan 90-talet

Om man ska gå på reklamen ska man ju kunna dänga dessa vikter i rak motvind. Är det någon som har några bud på vad som är fel!? Ska kanske tillägga att jag lyckas få ut runt 25 m lina innan skatboet är ett faktum.
    Senast ändrad av Mozzer; 2012-03-24, 17:28.

hur många centrifugalbromsvikter har du aktiva?

Kommentera

Hippo, redigerade mitt inlägg med den infon medan du svarade. Använde alla 6!!!!

Kommentera

om du sätter tummen på spolen, kan du röra spolenj i sidled då? om ja hur mycke?

Kommentera

Som sagt, fick idag börja använda mekbroms igen. Är det inte så att c-bromsen är aktiv i början av kastet?

Kommentera

Se till att centrera spolen ordentligt enl krokodiljägarens tips och c-vikterna kan du plocka ur.
            Däremot har jag ingen direkt erfarenhet av beten under 30 gr.

Känns spontant lite fel att köra 5000-rulle på så små beten, men jag kan ju vara lite för spontan där.

Kommentera

Är rullen nytrimmad? Min JB med Pike Performance paketet behövde lite inkörning innan den började funka som den ska.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mozzer Visa inlägg
                Idag har jag slagit världsrekord i Overruns!!!

Nyligen uppgraderat min Rocket med Reel Performance och lättad linspridare. Rullen sitter på ett 9 fots, 10-30 g. Körde med kustwobblers och betesvikter mellan 16-20 g vilket borde fungera utmärkt. Borde inte vara fel på kastteknik då jag fiskat med multi i många år. Kör med Tuf Line xp 0,15 och testade riva av lite lina och har nu ca 2 mm till kanten på spolen men inte fan hjälpte det. Alla 6 C-vikter aktiverade och fick t.o.m använda mekbroms vilket jag inte gjort sedan 90-talet

Om man ska gå på reklamen ska man ju kunna dänga dessa vikter i rak motvind. Är det någon som har några bud på vad som är fel!? Ska kanske tillägga att jag lyckas få ut runt 25 m lina innan skatboet är ett faktum.
                Kan bli så med det trimmet, om det kombineras med lättat linspridare/keramisk knivbult. Testa med att tvätta bromsbanan med aceton och brickan med diskmedel, för att få bort allt ev, fett. Hade samma problem med en av mina rullar med samma trim. Blev klart bättre när centr,bromsen rengjorts, för att öka friktionen. Använder fortfarande sex vikter, men rullen är stabil och kastar som f-n

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  rullen är stabil och kastar som f-n
                  Som sagt. Min med.
                  Erfarenheterna brukar ju vara tvärt om.

Kommentera

Tvärnit efter 25m sa du? Jag tycker det låter bekant... Prova att ge spollagren lite mer olja! Jag va själv ute idag med min nytrimmade 5500 sunset orange. Kastade från 14g lillskiten till Ludde 26g.3 vikter och ingen mekbroms.Mitt spö är Parabellum trigger. Har visserligen 0.19 lina,men jag hade bara ett pytte overrun på hela tiden... Får man fråga om din spole är blå eller blågrön?
                    Jag har åxå lätt linspridare.
                    Senast ändrad av ElCamino; 2012-03-24, 19:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46