Ambassadeur record C6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur record C6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur record C6

Jag är sugen på en C6'a till tyngre fiske och har kikat runt lite och det jag får fram är att den inte skall lämpa sig för tyngre fiske.

Det gör mig lite förbryllad då jag har försökt jämföra de tekniska specarna mellan olika rullar så gott det går. Det enda jag tycker mig se att de saknar är en dubbel backspärr och det sätter man ju dit utan större problem. Den har ju kromat mässingsstativ vilket borde vara den mest avgörande faktorn för vad som anses vara en tålig rulle vid tungt fiske i min bok.

Vissa har åsikter om den håliga spolen men jag har för avsikt att UT-trimma den och då är ju det problemet löst.

Min fråga är ju egentligen om det finns fler komponenter som är vekare än på säg 5601 JB som inte specas. Till exempel att drev inte skulle vara lika stryktåliga.

Om du trimmar den så kommer du ju eliminera skillnaden mellan Record och JB'n.

Recorden har lager från början medans Jb'n har bussningar... Vilket gör en robusthets skillnad.

Lika så har Recorden en speciall design där spolen roterar runt axeln istället för att axeln är låst i spolen, tror det är så i vilket fall..

Detta gör att även om du ställer kastbromsen hårt så kommer det inte märkas vid invevning. Samt ger riktigt bra kast, (dock kanske inte märkbart med tyngre beten)

Om du trimmar den så tror jag dock att den designen försvinner. å du får en vanlig Ultra cast rulle,

Det är vad jag kan kontributera med i vilketfall.

Har även jag funderat mycket på recorden... men inte blivit någon än.

Kommentera

Recorden är en riktigt stabil tålig rulle, ända nackdelen är linmängden, med sina 125m 0:35 eller 100m 0:40 blir det snabbt för lite, däremot är HC varianten en riktigt rejäl sak.

Man måste konvertera den med lite andra prylar för den ska fungera med UT trim, den är inte konstruerad som dom andra Amb.rullarna

Lika så har Recorden en speciall design där spolen roterar runt axeln istället för att axeln är låst i spolen, tror det är så i vilket fall.
      Rätt fast tvärt om...

Kommentera

Ursprungligen postat av co.est Visa inlägg
        Vissa har åsikter om den håliga spolen men jag har för avsikt att UT-trimma den och då är ju det problemet löst.
        Jag köpte en RCN60, en riktigt bra rulle tycker jag, rejäl, funkar bra att kasta med, schysst broms.
        Ska tillägga att jag köpte den myyyycket billigt.

Spolen är ju inte sönderhålad i gavlarna som vissa ABU trimspolar så varför inte göra som jag, dra ett varv med eltejp i botten på spolen!?

Jag nöjde mig inte med den bra rulle utan ville ha "bäst" så det blev en UT-rulle och gav recorden till grabben men han klagar inte!

Om jag vore i din sits, varför inte ta en titt på sportfiskebodens webshop, där kan du köpa en UT-trimmad raket (fjolårets modell tror jag) för drygt 2800kr.

Kommentera

zimpZeN, just det. Det där med bussningar hade jag glömt!

KeBa, Jag har redan trimmat två raketer via Sportfiskeboden. Fantastiska rullar och grym service!
          Jag tänkte att jag kanske skulle införskaffa min första rundgavlade Amba.

Men då tolkar jag det som att det egentligen inte är något förutom då bussningarna och backspärren som gör recorden till en vekare rulle som skulle vara mindre lämpad för, säg, jerfiske.

Kommentera

Jag har själv den där varianten av Record med powerhandle och spole som tar mycket lina. Torde vara en C6 RCN61 HC (då den är vänstevevad). Jäkligt nöjd med den rullen alltså. Har använt den till en del gäddspinn och trolling men framförallt havsfiske från båt, och den hanterar galant vikter kring 200 gram. Dessutom är den ju snygg som få.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Recorden är en riktigt stabil tålig rulle, ända nackdelen är linmängden, med sina 125m 0:35 eller 100m 0:40 blir det snabbt för lite, däremot är HC varianten en riktigt rejäl sak.

Man måste konvertera den med lite andra prylar för den ska fungera med UT trim, den är inte konstruerad som dom andra Amb.rullarna

Rätt fast tvärt om...

Kommentera

Ursprungligen postat av co.est Visa inlägg
              zimpZeN, just det. Det där med bussningar hade jag glömt!

KeBa, Jag har redan trimmat två raketer via Sportfiskeboden. Fantastiska rullar och grym service!
              Jag tänkte att jag kanske skulle införskaffa min första rundgavlade Amba.

Men då tolkar jag det som att det egentligen inte är något förutom då bussningarna och backspärren som gör recorden till en vekare rulle som skulle vara mindre lämpad för, säg, jerfiske.
              Jag tror inte det, tror du eliminerar de flesta skillnaderna om du trimmar rullen, Alternativt att Recorden skulle vara lite vekare pga fler lager. Recorden är märkt 4/2 i antal medans t.ex. JB'n har 2/1

Mer grejer i rullen som kan gå sönder men tror det inte har väldigt stor inverkan på hur den håller. Trimmar du den håller den säkert lika bra.

Kommentera

Jag tror inte det, tror du eliminerar de flesta skillnaderna om du trimmar rullen, Alternativt att Recorden skulle vara lite vekare pga fler lager. Recorden är märkt 4/2 i antal medans t.ex. JB'n har 2/1
                Vad jag sett på min finns inga bussningar, ett lager i linspridaren, ett i gaveln, 2 i spolen och nållagret inne i spolen.
                Skall man trimma åker alla lager utom det i linspridaren, resultatet blir då en skrämd C4 med annat stativ.

Recorden är inte på något sätt vekare en Raketerna i material blir i så fall som du säger antalet lager.

Kommentera

Det er en messing bussning i spolen på RCN. Inne i spolen er det kulelager på ene siden, bussning på andre siden og IAR i midten. Sinden det er et IAR lager i spolen vil spoleakslen rotere i lagrene i gavlen og ikke i lagrene i spolen. Jeg har en RCN60HC med 12+2 lager, vanskelig å få flere lager i en Ambassadeur uten større ombygginger

Kommentera

Jäkligt nöjd med den rullen alltså. Har använt den till en del gäddspinn och trolling men framförallt havsfiske från båt
                    Jag kör med samma som du till tur-båtarna i Malmö, perfekt till det fisket.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46