Jag upplever inte mina som trögare än andra rullar. Kan det vara den korta slaglängden på veven som gör att Du uppfattar det som trögt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Slita in huvuddrev och pinjongdrev
Collapse
X
-
Den går aningen lättare att veva efter rengöring.
Rullen är inte trögvevad det bara de att jag vill att det ska gå lite lättare när man fiskar. Håller man inte om rullen när man fiskar blir det rörelse åt sidorna när man vevar det är de jag vill få bort.
Slaglängden på veven är ju lite kortare än dem vanligare vevarna det har jag tänkt på men jag tycker det borde gå få lite mer lätt vevad.
Jag tycker inte det borde spela så stor roll om det är bussning eller kullager. 25an jämför jag med en 5000 från -62 jag har. På den rullen går det jätte lätt att veva nästan för lätt.
Lågfartssystemet har jag smort med Universal Reel and Star Drag Grease och kullagren med Rocket Fuel Yellow Label efter rengöring med acceton.
Kommentera
-
Jag kom på en sak. Jag har kollat på alla sprängskissar på 25an hos Mike's reel repair. Jag har upptäckt att det finns två av del 5189 på min rulle men en på sprängskissarna. Misstänker att killen som satte ihop rullen på 70-talet råkade få med en extraSenast ändrad av niax; 2012-03-12, 11:46.
Kommentera
-
Tror inte att själva "stacken" har något med hur trögt rullen går. Däremot tycker jag mig generellt sett kunna märka en hel del skillnad mellan olika rullexemplar..särskillt på äldre rullar. Vissa är lättare än andra och förmodligen beror det på små variationer i vissa mått etc. Tror inte att det har med Cals-fettet att göra.. En sak att kolla upp är hur hårt backspärrshakens vingar nyper runt "plattan" den verkar mot.
Snurrar spolen lätt o fint när du frikopplat?
Kommentera
-
Jag har böjt ut backspärrs hakens vingar lite. Det satt tajt. Jag ska testa nästa fisketur om det har blivit bättre.
Spolen snurrade lätt när den var frikopplat.
Jag har nu satt mig i ett annat problem.
Jag råkade få rocket fuel liquid grease i kullagern som sitter på vevsidan när jag expremterade med att smörja in huvuddrevet och pinjongdrev.
Jag har försökt få kullagret rent från den tjocka oljan men lyckas inte.
Kullagret har badats i acceton och försökt snurra på en tops. Jag har upprepat det många gånger. Jag får inte ut den tjocka oljan. Vad kan man använda?
Kommentera
-
Antingen får Du peta upp kullagret med nåt vasst ( många använder krokspets). Det tycker jag är jobbigt. Låt dem ligga ett tag i aceton så borde det lösa sig.Jag brukar sätta mina kullager på kinespinnar (som man täljer till lite) och sätta snurr på dem och sedan doppa ned snurrande i aceton. Sitter antagligen stadigare än på Topz.
Kommentera
-
Varning för aceton ihop med plasttops, det kan lösa plasten och råkar man få in den skiten i lagren är det nog inte så kul längre...
Jag sätter mina lager på blyertspenna under "snurrningarna"....men kanske skulle ta fram kinespinnar istället.....de har ju ingen färg som löser upp sig och kladdar!
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 593 visningar
0 gillar