Hejsan som rubriken lyder så undrar jag över tips på hur man på ett smidigt sätt kan spinna på flätlina på en haspelrulle. Någon som har någon bra ide att dela med sig av?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Påspinning av flätlina!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inläggDen ska hasplas av bästa är väll om man är 2 pers . Annars kan den ligga på golvet också . Grunda med nylon å tänk på att flätlina fyller mycket mer på spolen .
Power pro är rätt dålig på haspelrulle bättre med fireline.
/Fredrik
Jag ber dig bortse från detta meddelande då du själv är den enda som kan sätta betyget för vad du gillar för lina. (det kan ta många år) jag föredrar tex power pro. Jag ber dig också att bortse från att bara lägga spoolen på golvet och veva in. Som cannonball skriver, pennan genom hålet och håll i pennan med tårna (som en liten apa) .
Skilnaden på dessa två utföranden är att om bara låter spoolen ligga på golvet så tvinnar sig linan vilket i framtiden kommer skapa irritation. Det andra sättet ÄR det korrekta sättet att veva på linan. Men gör som Fredrik skriver gällande nylon. Grunda med typ 20-30 meter nylon, och då lindar du på ganska hårda varv. Varför man gör detta är för att nylonet "kniper" om spolen vilket en stum flätlina inte har som egenskap eftersom den är stum. Om du bara vevar på flätlinan så har den en tendens att snurra på spoolen. Detta är jättesvårt att förklara och måste nästan upplevas. Sök på blodknuten och skarva linorna samman, men öva knuten innan du genomför den.
Mvh,
Mattias
Kommentera
-
Har nyligen införskaffat mig en power pro lina. Detta efter många års användande av fire line. Tänkte i alla fall ge den en chans i sommar, då priset var en avgörande faktor. Har läst att många använder sig av tejp istället för nylon lina. Några reflektioner över detta? Hur ska spolen vara vinklad när man "sitter som en liten apa"?
-Pennan i båda fötterna och horisontellt, eller vertikalt?
Kommentera
-
När jag tejpar så brukar jag använda den lilla tejpbiten som brukar sitta på spolen med ny lina, det brukar vara någon form av kraftigare vävtejp, silvertejp går också bra.
Men oftast spolar jag på några varv nylonlina, det räcker faktiskt med en meter om man inte behöver fylla spolen när man t.e.x använder tunn lina på en spole med kapacitet för många meter.
Personligen så gillar inte jag heller fireline.
Kommentera
-
diedose: du har fel, jerklimpan har rätt.
På en haspelrulle ska linan haspla av linrullen när man spolar på lina, inte lindas av. Sen ska man tänka på att linan blir lindad på rullen åt samma håll som den låg på den köpta linrullen. Om den istället lindas av vilket händer om man trär en penna genom och låter den snurra så kommer linan bli tvinnad, på en multirulle är detta dock rätt men inte på haspel. Det märkt dock inte mycket om en flätlina blir tvinnad, värre med nylon.Kika på min blogg, enjoy!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 360 visningar
0 gillar