Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag hörde av mig till Sveriges tekniska forskningsinstitut för ett par dagar sedan gällande hur lintester kunde gå till och om man kan få en lina certifierad. Tanken var att en certifiering på något sätt ändå är ett teoretiskt och praktiskt bevis på hur mycket en lina står pall. Detta fick jag tillbaka.

Hej Mattias,

Din förfrågan studsade runt lite men har nog hamnat rätt till slut. Vi har lämplig utrustning för att prova fiskelina. SP har mycket få certifieringar för konsumentprodukter. De som finns är för komplexa saker som vedkaminer.

Pris för att dragprova 20 fiskelinor med och utan knut i fem exemplar per variant (totalt 200 dragprov) inklusive skriftlig rapport blir 24000 kr. Det hela tar troligt i praktiken två heldagar. Om du inte behöver en rapport utan bara resultat så kan du vara med och tex styra efter hand hur många exemplar som ska provas per variant. Då kan vi köra på löpande taxa 1525 kr/timma.

Med vänlig hälsning,

Stefan
    sigpic

Kommentera

• Vad beträffar flätlinans högre brottstyrka är det inte så enkelt som man skulle kunna tro. Just därför att flätlinan är stum måste den ha en hög brottstyrka medan nylonlinas elasticitet gör att den maximala brottstyrkan blir intressant först när spolen är tom (eller om man vridit åt slirbromsen något alldeles gröndj*vligt). En knyck av en fisk som genererar an dragkraft på 10 kg får en flätlina med brottstyrkan 9,9 kg att smälla av direkt men påverkar inte en nylonlina (tillochmed en 0,15 håller).
      Senast ändrad av lausvik; 2016-07-01, 16:39.

Kommentera

• Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
        Jag anser att det inte finns någon bättre lina när man jämför olika egenskaper.
        Hur många linor har du provat?

Finns fler linor som är bra. Dragon är bra. Mikado är bra. Strikewire är bra.

Nylon är inte aktuell att gå tillbaka till. Jag gick över till flätlina redan på 90 talet.

Däremot har jag alltid en bit flourcarbon sista biten. Får ett lite mjukare mothugg och slitstarkare mot stenar och annat. Ca 50-70 cm.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Vad beträffar flätlinans högre brottstyrka är det inte så enkelt som man skulle kunna tro. Just därför att flätlinan är stum måste den ha en hög brottstyrka medan nylonlinas elasticitet gör att den maximala brottstyrkan blir intressant först när spolen är tom (eller om man vridit åt slirbromsen något alldeles gröndj*vligt). En knyck av en fisk som genererar an dragkraft på 10 kg får en flätlina med brottstyrkan 9,9 kg att smälla av direkt men påverkar inte en nylonlina (tillochmed en 0,15 håller).
          Fast där håller jag inte med. Både spö och rullar ( speciellt bromsen) har idag blivit mer anpassat till flätlina. Gamla spö och rullar är däremot inget roligt att sätta på flätlina. Prata med tillverkarna och hör vad de själva säger.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
            Fast där håller jag inte med. Både spö och rullar ( speciellt bromsen) har idag blivit mer anpassat till flätlina. Gamla spö och rullar är däremot inget roligt att sätta på flätlina. Prata med tillverkarna och hör vad de själva säger.
            Rullens egenskaper förändrar inte linans.

Kommentera

Rullens egenskaper förändrar inte linans.
              Så man tar fram en rulldesign utan att prova den mot linor? Knappast.

En rulle kan påverka en linas egenskaper. Vissa rullar är mindre lämpade till vissa linor. Eller så vänder man på det. Vissa linor är mindre lämpade till vissa rullar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                En rulle kan påverka en linas egenskaper.
                Nej. Det är en fysisk omöjlighet.

Kommentera

En knyck av en fisk som genererar an dragkraft på 10 kg får en flätlina med brottstyrkan 9,9 kg att smälla av direkt men påverkar inte en nylonlina (tillochmed en 0,15 håller).
                  För att det där ska gälla någorlunda så krävs det en rulle med en bromskraft på +10kg med fullt åtskruvad broms och ett spö modell kvastskaft/spett utan någon som helst böj. Troligtvis rätt sällsynt vid praktiskt fiske med linor med 10kg brottstyrka.

Kommentera

Nej. Det är en fysisk omöjlighet.
                    Here we go again....
                    Du måste ju kanske förklara dina tankar då varför det är fysiskt omöjligt och inte skriva så där som en trotsig småunge..
                    Har det aldrig fallit dej in att det är du som är en framstegsfientlig bakåtsträvare hellre än att större delen av sportfiskarna är helt dum i huvvet å väljer att fiska med en lina som sämre än nylon!?

Kommentera

• Ska jag verkligen behöva förklara att en och samma lina har samma fysiska egenskaper oavsett vilken rulle den sitter på? Att diametern, töjbarheten och brottstyrkan hos linan är densamma oavsett om rullen den sitter på är en no-name multirulle från alibaba, en gammal D.A.M.-haspel eller en ABU Garcia Revo Premier? Eller som den sitter kvar på originalspolen?

Siffrorna i mitt exempel är ointressanta. Och oavsett om man föredrar den ena eller andra sortens lina så är det ett faktum att den styvhet hos flätlinan som av många framhålls som en av dess största förtjänster har en baksida. För att klara påfrestningarna vid normalt fiske måste en stum lina helt enkelt vara mycket starkare än vad en elastisk lina behöver vara. Fast flätlinan är överlägsen när man ska dra loss bottennapp, det medger jag.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar