Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Man får sig en tankeställare när man minst anar.

Keba, jag förstår vad du menar med den extrakraften som kommer när en fisk slår på, och det är en bra synpunkt!
    sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
      Man får sig en tankeställare när man minst anar.

Keba, jag förstår vad du menar med den extrakraften som kommer när en fisk slår på, och det är en bra synpunkt!
      Kul man kan väcka lite nya tankar!
      Jag tror att kraften som krävs innan en broms börjar slira kan vara det som gör att linan smäller av oväntat i många fall.
      Kan tänka mig att en hårt åtdragen brom som inte slirat på länge är j-ligt trög att få igång!

Kommentera

• Precis, många har för hårt åtdragen slir när man använder flätlina. Där har vi ju det jag varit inne på tidigare med nylon - att under just den perentesen så är nylon bättre. Vad vi får lägga till i beräkningarna är ju också hur bred spolen är. För ju bredare diameter den har, ju smidigare går den igång.
        sigpic

Kommentera

• Jag upplever även att en bredare spole kastar bättre, ex en 6500 kastar längre och säkrare en 5500, antagligen på grund av linspridarens vändningar, och precis som ni säger går bromsen igång lite trevligare.... Ofta har ju som ni säger folk bromsen för hårt ställd, så när den väl reagerar hoppar den igång med tendens till skatbo som följd....

Som jag sagt tidigare föredrar jag nylon till många typer av fiske....

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            ...
            Spö-val är också bidragande orsak till belastning, ex. ett kort stumt spö dämpar inte lika mycket som ett längre mjukare gör, så korta spö borde ge högre belastning på övrigt material en dom längre mjukare....
            ...
            Det är inte bara det. Ett mjukt spö böjer sig mer och linan "lämnar" spöet i ett mindre vinkel som gör att friktionen mot sista ringarna är mycket mindre. Kör man med stumt spö får man räkna med att det blir större friktion mot toppringen.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

• Trycket hamnar ju istället hårdare på de första ringarna.......
              sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Jag tror vi är ense om att att utbudet här är dåligt och priset är alldeles för tok för högt!!
                Ja visst, men vi har oss själv att skylla då märkesfanatismen styr utbudet å priset.., vilket enkelt kan bevisas med att nästan ingen har gjort egna jämförelser.., så det är enbart tron som styr valet av lina.., garanterat så skulle valet av lina se helt annorlunda ut, om folk fick välja fritt utifrån ett rent blindtest..
                Linor görs ju inte av "märkena" själv utan i fabriker som tillverkar efter "märkenas" kravspecifikationer.., å "märkena" köper såklart där dom får bästa priset...
                Så att säga att ett märke är bättre än ett annat är helt fel, då det helt är linans konstruktion som bestämmer dess egenskaper.., å det finns massvis med märken som säljer exakt samma lina som många andra.., men eftersom märkesfanatismen styr hos många så dissas billigare linor trots att dom är minst lika bra..

Jag vet att det är så, vi har ju testat massor av fabrikat, å det är sällan nån lina utmärker sig, vilket inte är å konstigt, då det är samma råvaror, samma maskiner å samma sätt att kvalitetskontrollera som används.
                Det betyder att är linorna gjorda efter samma kravspec, så uppvisar dom såklart även samma egenskaper.., "problemet" är att dyrare märkesprodukter ofta behandlas bättre än dom billigare alternativen..., ingen misshandler t.ex en svindyr märkerulle på samma sätt som en billig, samma gäller för övrigt alla produkter.., d.v.s dyra märkesprodukter sköts bra å får sällan utstå mer än vad dom tillverkats för att klara, men billiga får utstå rena misshandeln å saker dom inte är konstruerade för att tåla..

Kommentera

• Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
                  Det betyder att är linorna gjorda efter samma kravspec, så uppvisar dom såklart även samma egenskaper.., "problemet" är att dyrare märkesprodukter ofta behandlas bättre än dom billigare alternativen..., ingen misshandler t.ex en svindyr märkerulle på samma sätt som en billig, samma gäller för övrigt alla produkter.., d.v.s dyra märkesprodukter sköts bra å får sällan utstå mer än vad dom tillverkats för att klara, men billiga får utstå rena misshandeln å saker dom inte är konstruerade för att tåla..
                  Intressant poäng...
                  sigpic

Kommentera

• Linor görs ju inte av "märkena" själv utan i fabriker som tillverkar efter "märkenas" kravspecifikationer.., å "märkena" köper såklart där dom får bästa priset...
                    Så att säga att ett märke är bättre än ett annat är helt fel, då det helt är linans konstruktion som bestämmer dess egenskaper..,
                    Lite fundersam på den kommentaren, du säger att ett märke inte bättre en ett annat märke samtidigt är inte linorna lika dana utan tillverkas efter märkets krav specifikation, blir inte linorna olika då ??

Tycker personligen att det finns massor av folk som testat linor här på forumet, sedan kommer dom med betyg antingen positiva eller negativa sådana.

Om du är ute efter riktiga tester och fakta så läs folks erfarenheter av linor, den typen av tester kommer från verkligheten och inte från några dragprov hos er eller på en fabrik....

Sedan har du en poäng i att man behandlar billiga saker sämre en dyra, det är säkert så i många fall....

Kommentera

• Jag hörde av mig till Sveriges tekniska forskningsinstitut för ett par dagar sedan gällande hur lintester kunde gå till och om man kan få en lina certifierad. Tanken var att en certifiering på något sätt ändå är ett teoretiskt och praktiskt bevis på hur mycket en lina står pall. Detta fick jag tillbaka.

Hej Mattias,

Din förfrågan studsade runt lite men har nog hamnat rätt till slut. Vi har lämplig utrustning för att prova fiskelina. SP har mycket få certifieringar för konsumentprodukter. De som finns är för komplexa saker som vedkaminer.

Pris för att dragprova 20 fiskelinor med och utan knut i fem exemplar per variant (totalt 200 dragprov) inklusive skriftlig rapport blir 24000 kr. Det hela tar troligt i praktiken två heldagar. Om du inte behöver en rapport utan bara resultat så kan du vara med och tex styra efter hand hur många exemplar som ska provas per variant. Då kan vi köra på löpande taxa 1525 kr/timma.

Med vänlig hälsning,

Stefan
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar