Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Visst håller rullen emot. Men där brottstyrkan spelar roll är ju inte 30 cm efter rullen, det är vid det mest kritiska stället (knuten)
    Du drillar ju inte med spöt vågrätt, du har det ju lodrätt i förhållande till fisken.
    sigpic

Kommentera

Är du inte inne på en helt annan grej nu?, du börjar snacka om knut-styrka , du kan väl inte belasta rullens broms med fler kg för att knuten är bra eller dålig????

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Är du inte inne på en helt annan grej nu?, du börjar snacka om knut-styrka , du kan väl inte belasta rullens broms med fler kg för att knuten är bra eller dålig????
        Jo, det kan jag. Dom har ju ett samband. Vad rullen har för maxprestanda ut är inte densamma som vid knuten, där är det mer. Därför tycker inte jag att din teori håller om en lina som klarar 25 kg är helt omotiverat för en rulle som klarar 5. Du har en poäng med just det, men du tänker inte på hela förloppet, och det är väl det som räknas i slutänden?
        Bifogade filer
        sigpic

Kommentera

Hur kan du dra med över 5 kg tryck utan att rullen släpper ut linan lägger tummen på spolen ?

Nu är jag inte 100% men om jag studerar din bild verkar trycket bli högst där linan viker sig vilket är spö-toppen eller något längre ner mot rullen där spöet belastar max , eller vad får du det till??,,,

När jag drar loss botten-napp smäller aldrig linan vid knuten den brukar gå betydligt högre uppe, hur är det för dig???

Du har en poäng i ditt sätt att resonera, nästan alla rullar har ju en rekommenderad lina som överstiger broms-kapaciteten med några kilo...

Jag sa väl tidigare att mer en dubbelt mot bromsen är onödigt och det är vad jag menar, om fisken belastar dubbelt mot bromsen drar den ju ut lina, vad ska du då med starkare till?? kortare kast-längder men lättare att dra loss botten-napp???
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-01-09, 23:05.

Kommentera

Hehe... roligt sätt att fördriva tiden en måndagskväll

Vi föreställer oss din rulle i det utförandet du pratar om. Och så låssas vi att vi har en lina som håller för exakt lika mycket som rullens maxbroms klarar. Om jag då drar linan i jämn takt så borde linan hålla.
            MEN! Om man gör exakt samma sak enligt min modell så kommer linan att gå av.

Resultatet av detta och för att citera dig tidigare: "men drar du i linan med 5 kg tryck borde väl detta nå ända ner till rullen i slutändan". Drar jag med 5 kg dragstyrka med spöet inräknat så kanske det bara handlar om 3 kg ut från din rulle. Eller om vi vänder på det, 5 kg ut ur rullen men kanske 7 kg efter toppöglan. (Siffrorna är ju verkligen gissningar)

Skulle va kul om någon anna hade en synpunkt på detta....
            sigpic

Kommentera

Jag redigerade lite under tiden du skrev

Dom kg du skrev nu sist värkar komma riktigt nära tillverkarnas siffror, en Amb 5500 har väl en broms på 7kg och en rekommenderad lina på 10kg en 6500 har väl ungefär samma broms men en rekommenderad lina på 12 kg så det kilos snacket köper jag rakt av,,,,,,

Kommentera

Härligt att vi löste det tillsammans! Som sagt, du har inte fel i det du menar, jag tror bara att vi tänker i lite olika banor.

Men, mina brott vid bottennapp är oftast vid knuten för att linans svagaste länk är knuten. Det är ju om linan har skavts någonstans som den går av tidigare, men ajg brukar försöka va uppmärksam på sånt och fimpa det som behövs för att minimera ett brott pga en sån simpel detalj.

Nu ska jag lägga mig till sängs.

Ha det bra jorgen... kul att vi redde ut saken
                sigpic

Kommentera

Tack själv för ett trevligt resonemang och god natt

Kommentera

Intressant diskussion om lindimension kontra bromsstyrka mm....jag vill nog inte säga varken bu eller bä men ändå ge min vinkling på det hela.
                    Vad är svagaste länken?.....alla instämmer nog med att det för en oskadad lina är knuten.
                    Hur mycket svagare än linans brottsgräns vet jag inte men låt oss anta att en oskadad 20kg lina smäller av vid knuten vid ett drag på 15kg.
                    När smäller en efter en tid använd 20kg lina av, jag är inte förvånad om det är vid 10kg.

Nästa grej...
                    Visst, en slirbroms kanske har en bromskraft på 5-7kg som max.
                    Om man minns lite från skolbänken så är vilofriktion större än rörelsefriktion, dvs det krävs mer än 5-7 kg att få bromsen att börja "slira ut" lina.
                    En flätlina är stum som satan, vilket innebär att vid ryck, mothugg och liknande så kan man nog räkna med att både lina och knut under en kort tid utsätts för mer än vad rullens broms är inställd på.
                    ...även om det sviktar i spöt......och så var det någon som nämnde friktion i spöringar också...all friktion i spöringarna ger ju negativ inverkan, det tar ju upp kraft som man helst vill att rullen ska få och därigenom kunna slira vid behov.

Man kan väl även anta att det här skiljer mellan "bra" och "dåliga" bromsar.
                    En bra broms menar jag är en broms som har låg vilofriktion.....att den börjar slira ut vid en dragkraft som är nära den som den är inställd på.

Åter till vårat exempel, om man har en broms, inställd på 5kg, en 20kg lina med lite slitage som då håller 10kg.
                    Gäddan går på, mothugg för kung och fosterland!........kan inte då flätlinan utsättas för mer än 10kg och linbrottet sitter där som en keps!?

Jag spekulerar lite, ingen fakta bakom....bara lite sunt förnuft(!?) och ett litet minne från fysiken i plugget för 30 år sedan.
                    Kanske ger det något till den diskussion som föregåtts.

Avslutningsvis vill jag med säkerhet minnas att jag någonstans läst;
                    Rullens slirbrom skall max ställas in på en tredjedel av linans brottgräns.....en slirbroms inställd på mer är hälften av linans brottsgräns leder oftast till linbrott.
                    ....länge sedan jag läste det men det var något åt det hållet ialla fall..

Jag vet inte exakt hur hårt jag ställer slirbromsen men inte är det mer än en tredjedel av brottgränsen på linan i alla fall.
                    Det fanns en tid då jag använde grabbens fjädervåg när jag ställde in bromsen, det gör jag inte nu men det är ett tips att använda fjädervågen för att få en uppfattning om när vilken kraft som egentligen krävs för att få rullen till att börja slira.....tyvärr minns jag inte hur mycket vågen gick upp kontra den kraft som rullen sedan bromsade med men jag vill minnas att det var en hel del!

Kommentera

• Visst har du rätt i det du skriver angående linor och att dom minskar i drag-styrka beroende på slitage och man kan kompensera det till vissa delar genom att lägga på en tjockare lina.

Sedan kan det diskuteras hur mycket man ska kompensera innan det värkar löjligt.....

Spö-val är också bidragande orsak till belastning, ex. ett kort stumt spö dämpar inte lika mycket som ett längre mjukare gör, så korta spö borde ge högre belastning på övrigt material en dom längre mjukare....

Det där med att linan smäller av vid knuten beror för mig ofta på att betes-låset skaver på linan så pass att styrkan är bedrövlig där nere.

Själv kör jag med linor på ca:15 kg vid flät, (ca 0:20) och 10-12 kg lina vid nylon (0:35) samt en broms jag kan dra ut för hand om jag tar i lite.. (kustfiske/ Hö med gädda som bifångst)

Tappar hellre några drag och fiskar en att riskera materialet/utrustningen

Inget är rätt eller fel vid lin-val, det ska passa den som fiskar inte alla andra också då hade man fått ha gigantiska möten varje gång det byts linor eller drag....
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-01-10, 09:55.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar