Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag ska testa en lina som för mig är okänd, kostade 99 kr spolen, kändes helt ok när jag tog med handen, påminner lite om spider-wire men inte fullt så mycket coating.... Import från Polen eller Kina.....

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
      Riktigt bra linor är svindyra i Sverige, eftersom kunden vill ha ett "märke" på dom, där har du problemet..., men en 4-strands eller Fireline ska inte kosta mer än 40-60 öre/metern, allt annat är överpris.., en 8-strands ska/bör ligga mellan 130-190 öre/metern.., nylon är svårt.., men 5-35 öre metern är det slutkunden ska betala.., inte mer iaf.
      Tycker också kvalitetslinor är dyra i Sverige, men som alltid är det ju marknaden som styr priset. Vi svenskar verkar ha höga smärtgränser överlag när det gäller priser på våra hobbies. Inte speciellt konstigt att handlare utnyttjar detta. Fast internethandeln ökar hela tiden och med den även prismedvetenheten. Är ju faktiskt inte speciellt svårt att köpa sina favoritprodukter billigare, till lägre fraktpriser och ibland även med bättre service hos handlare utanför Svea rike

Kommentera

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
        Riktigt bra linor är svindyra i Sverige, eftersom kunden vill ha ett "märke" på dom, där har du problemet..., men en 4-strands eller Fireline ska inte kosta mer än 40-60 öre/metern, allt annat är överpris.., en 8-strands ska/bör ligga mellan 130-190 öre/metern.., nylon är svårt.., men 5-35 öre metern är det slutkunden ska betala.., inte mer iaf.
        Jag tror vi är ense om att att utbudet här är dåligt och priset är alldeles för tok för högt!!

Kommentera

Fiskar nästan uteslutande med powerpro.
          [FONT=Comic Sans MS][/FONT]www.thesnipmasters.wordpress.com

Kommentera

Men då har man ju för resten av livet Det handlar ju inte om så farligt mycket pengar.
            Senast ändrad av diedose; 2012-01-09, 19:38.
            sigpic

Kommentera

Jag får hem 300 meter sample på den linan snart
              Jag återkommer med information när den har landat.
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Jag tycker flät-linorna börjar nötas betydligt snabbare en bra nylon gör, dom har också lättare att smälla av om man inte går upp på grova dimensioner men det är ju en smaksak som mycket annat, jag kan tänka mig flät-linor till fin-lir med lätta beten samt det riktigt tunga havs-fisket men där skarvar jag ändå på en bit grov nylon i slutet, dels för att ha en brytpunkt och dels för att spara armar och rygg vid långa pass..

Att slänga på en flät-lina som lyfter 5 ggr så mycket som rullens slir-broms tycker jag är lite meningslöst, ok att man behöver täcka upp för slitage och skador men man behöver inte överdriva för det, mer en dubbelt behövs väldigt sällan.....
                Räknar du med spömomentet? För 5 gr så mkr är väl rakt ut från rullen, eller?
                sigpic

Kommentera

Räknar du med spömomentet? För 5 gr så mkr är väl rakt ut från rullen, eller?
                  Ursäkta om det är oklart vad jag menar, om en rulle har 5kg i broms-styrka tycker jag det känns onödigt med en lina som lyfter 25 kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Ursäkta om det är oklart vad jag menar, om en rulle har 5kg i broms-styrka tycker jag det känns onödigt med en lina som lyfter 25 kg.
                    Jojo, jag förstår vad du menar. Jag måste förtydliga så vi vet båda vad som menas Säg att du håller i rullen i handen, jag tar linan och drar ut linan. Där har vi tex 5 kg i bromsstyrka. Right?
                    Men eftersom rullen går genom diverse spöringar och till slut toppöglan så får du ju ett extra moment som du inte räknar med. Kan någon som är duktigt på matte eller fysik gå med i ämnet? Eller har jag helt fel på denna punkt?
                    sigpic

Kommentera

Det blir nog svårt att räkna ut finns ju massor med spö som alla är helt olika ,, självklart dämpar spöet en hel del ryck , men drar du i linan med 5 kg tryck borde väl detta nå ända ner till rullen i slutändan är det ju den som håller emot eller ??

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar