Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej OF! Att du blev diskad berodde på att du inte var Ålänning,sämsta platsen och inte Ålänning det var andra tider då.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Konstigt att världens bass elit i usa och japan till överlägset största del fiskar med nylon eller fc. Sponsrade proffsfiskare. Men de kanske inte förstår bättre eller vad tror du??
      Inget konstigt alls, skulle jag bli betald för att använda en produkt så blir jag med största sannolikhet tvungen att hävda dess förträfflighet..., därmed inget ont sagt om nylon, den har sin kundkrets å sina fördelar, å det ska vi inte ta ifrån nylonen..
      Dock så tror jag de flesta mindre vana fiskare kan hantera de mer förlåtande flätlinorna bättre, istället för att ge sig på tekniker som väldigt vana fiskare lärt sig under lång tid..

Alltså, man bör ta god tid på sig att lära sig sina/sitt redskap innan man ger sig på att använda de "svåraste" sätten att fiska.., i flugfiske så förordas alltid det, å samma bör gälla vid allt annat fiske åxå..

Kommentera

Nu är det inte så att alla är sponsrade och de flesta linmärken har både nylon och flät. Så de kan nog välja vilket som!
        Och som nybörjare borde nylon vara enklare att använda. Och särskilt vid borre och ädel fiske där man måste vara riktigt försiktig om man inte ska tappa fisken.
        Problemet i Sverige är att folk fått för sig att nylon bara är för nybörjare och det ville jag påskina att så är inte fallet i övriga världen!!

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Jag var som du innan och tyckte flät var bättre till allt. Men hittar man en riktigt bra nylon alt fc så märker man fördelarna. Flät är bäst till visst fiske och nylon är bäst till annat.
          Det viktigaste är att man köper linor av riktigt bra kvalité. Oavsett om man köper flät eller nylon..
          Ja det är ju det jag säger, att man ska välja bra kvalité, tyvärr gör de flesta inte det när det gäller flälinor, där väljer man märke å skiter oftast fullständigt i om dom är bra eller dåliga, vilket lätt kan konstateras på utbudet av flätlinor i Sverige.., de flesta som säljs är fortfarande dom tidigaste varianterna av flätlina, nya förbättrade med fler kardeler säljs nästan inte alls, vilket är otroligt märkligt.., som att hålla fast vid uppringt modem när det finns bredband..

Sen sa jag inte att flätlina är bättre till allt, vid isfiske så är dom oftast/alltid sämre än t.ex Carbotex isfiske linor som fått högsta bytyget av alla isfiskelinor.., åtminstone i USA.., å då måste det ju va rätt ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Jörgen Månsson;

Även om man går upp i grova dimensioner kan flätlinan smälla av!

Jag har vid mothugget ryckt av flätlinor på upp till 0,36 mm diameter när jag spinnfiskat efter Gädda med tunga jerkbaits och wobbler. Ibland har jag även fått rekordlånga kast när flätlinan skurit ner i underliggande linlager på rullspolen....och då har mina favoritwobbler eller sjunkande jerkbaits ofrivilligt offrats till Neptun....

Nothing is forever!

Old Firehand
            www.trumman.com
            Bara undrar, var har linan gått av, kan det ha varit på de 5-10 första metrarna? Dom metrarna är det lätt att ofrivilligt å omedvetet skada.., å av den anledningen klipper jag regelbundet bort dom..

Kommentera

Jag vill nog påstå att Nylon fortfarande är den överlägset mest använda linan i Sverige och fler och fler återgår så riktigt dålig är den nog inte även om en del tycker det....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Jag vill nog påstå att Nylon fortfarande är den överlägset mest använda linan i Sverige och fler och fler återgår så riktigt dålig är den nog inte även om en del tycker det....
                Den/nylonen är inte dålig, men som jag sagt tidigare är de flesta flätlinor som säljs samma gamla flätlinor som de första som kom, medans nylonlinorna oftast är av senaste snitt.., å forstätter det så, lär det snart komma monolinor som styrkemässigt är ikapp flätlinorna..
                Men med mitt synsätt så är det helt galet, bra flätlinor av senaste snitt skulle få många att tänka om, men så länge ingen tillverkare/inget företag vill sälja de dyrare i tillverkning men bättre flätlinorna så får vi dras med dom i butikerna.., vinsten per meter är ju enorm på de gamla 4-strands linorna, å den halveras direkt på dom trevligare 8-strands linorna..

Kommentera

En ny lina är på väg och har redan börjat säljas i Danmark, Nano-fil från Berkley så snart är vi väl av med dåliga flät-linor ......

Kommentera

Tycker snarare det är omvänt. Hitta riktigt bra nylonlinor är riktigt svårt och det måste jag importera. Flät brukar de senaste komma hit. Vilken saknar du förutom samurai? Nanofil kommer snart, super slick8 ska komma till våren, sufix 832 finns. Och sen är problemet med flät samma som fördelen. Den är helt stum. Och till vissa metoder och vissa arter är det bättre med LITE töj. Inte som de flesta nylon som säljs här som har mycket töj..

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
                    Den/nylonen är inte dålig, men som jag sagt tidigare är de flesta flätlinor som säljs samma gamla flätlinor som de första som kom, medans nylonlinorna oftast är av senaste snitt.., å forstätter det så, lär det snart komma monolinor som styrkemässigt är ikapp flätlinorna..
                    Men med mitt synsätt så är det helt galet, bra flätlinor av senaste snitt skulle få många att tänka om, men så länge ingen tillverkare/inget företag vill sälja de dyrare i tillverkning men bättre flätlinorna så får vi dras med dom i butikerna.., vinsten per meter är ju enorm på de gamla 4-strands linorna, å den halveras direkt på dom trevligare 8-strands linorna..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      En ny lina är på väg och har redan börjat säljas i Danmark, Nano-fil från Berkley så snart är vi väl av med dåliga flät-linor ......
                      Säljs redan här. Tror nog den mest kommer fightas med fireline och microfuse om haspelfiskarnas hjärtan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 376 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 645 visningar