Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I mitt huvud tycker jag det borde funka sämre än om man använder flät. Med tanke på att oavsett vilken lina du använder så blir det ju en båge som tar upp första "stöten". När den späns så måste ju flät vara bättre än nylon. Jag behöver ju inte gå in närmre på just det momentet. Jag behöver säkert någon annans syn på det hela. Är lite av ett asberger och snöar in mig på egna teorier lätt. Men till dess så har jag allt i huvet för vad jag TROR är bäst
    Men, trollingeliten kan ju inte ha fel. Den tanken är jobbig....
    sigpic

Kommentera

Skulle ju bli rätt dyrt med ~10st spön som alla skulle ha ett par hundra meter flätlina på. Sen håller man ju inte i spöt heller och kanske därför inte flätlina är lika viktigt då man inte direkt känner huggen och behöver göra mothugg, utan båten gör det åt en.
      Sen skiljer det ju inte speciellt mycket mellan flätlina och nylon vid drillning förutom att rycken från fisken inte blir lika hårda med nylon på då den kan töjas lite.
      Men att mothuggen skulle bli bättre med nylon som snusdennis sa håller jag inte med om. Då flätlinan är stum så ger den ju bättre direktkontakt med kroken och det lär blir hårdare och snabbare krokningar. Men alla har ju sina egna åsikter om hur fisken krokas bäst. Personligen har jag tappat mindre fisk sen jag började med flätlina iaf.

Kommentera

Här har vi en smart kille! Vi tänker i samma banor
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
          I och med att nylon linan är töjbar så blir det som ett mothugg och därmed mindre risk att den skakar av sig.. Tror det var så men är inte säker!
          Sen tvinnar sig nylonlinan inte lika lätt som flätlinan. Iaf min uppfattning vid bonna trolling
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Stumma flätlinor kan ju vara bra när du spinn-/jerkfiskar, men sämre vid trollingfiske. En av anledningarna till detta är att fisken oftast tar ditt bete med en enorm kraft. Om linan då inte är töjbar utan helt stum, så är det lätt att fisken slits sönder eller att krokarna rätas.

Kommentera

Jag har alltid haft flätlinor som favorit vid spinnfiske mm, även haft dom i många år som favorit vid pimpelfiske, bara man har koll på linan så att den inte fryser på isen. För just detta och för en del andra användningsområden kommer jag att testa nya Nanofil, likt en nylonlina. Ska bli buskul att testa för speciellt vinterfisket... Kolla i +Mag där finns film och test...
              http://www.magazinefisheco.se/
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jag förstår ditt argument med nylon men jag tycker inte att det håller åt bara ett håll. Att kompensera huggets kraft med nylonens flexibilitet är ju asbra men flätad går ju att använda på precis samma sätt - genom att inte dra åt sliren lika hårt. Effekten blir ju densamma?

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                Stumma flätlinor kan ju vara bra när du spinn-/jerkfiskar, men sämre vid trollingfiske. En av anledningarna till detta är att fisken oftast tar ditt bete med en enorm kraft. Om linan då inte är töjbar utan helt stum, så är det lätt att fisken slits sönder eller att krokarna rätas.
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                  Jag förstår ditt argument med nylon men jag tycker inte att det håller åt bara ett håll. Att kompensera huggets kraft med nylonens flexibilitet är ju asbra men flätad går ju att använda på precis samma sätt - genom att inte dra åt sliren lika hårt. Effekten blir ju densamma?
                  Jag förstår också tankegången men ser på det på samma sätt som du.
                  Med en flätlina ställer man bromsen lagom för att den ska ge efter vid mothugget, och samtidigt gör man inte en lika lång svepning i mothugget som jag tycker man behöver vid fiske med nylonlina. Speciellt om det är många meter lina ute.

Med flätlinans stumhet kommer kraften från mothugget direkt och blir spänningen för hög så går slirbromsen in och släpper lina tills spänningen inte kan slita av linan eller böja kroken.

Böjs kroken vid mothugg eller när fisken tar ett trollat bete så är det fel krok helt enkelt, så länge man inte har slirbromsen stenhårt dragen.
                  Spöet gör ju också sitt arbete med att ge ett mjukare mothugg så att en flätlina inte kan användas bra som trollinglina håller jag inte med om.

Fast sen är det som någon sa, att 10 spön med 150+ meter flätlina på varje blir ruskigt dyrt.

Kommentera

Klokt skrivet Tintin! Verkar finnas endel där ute iaf som vet vad slirbromsen är till för. Fiskelinan blir inte klenare än vad fiskaren har ställt in slirbromsen på.

Provade för skojs skull hur det skulle kännas om man drar med 1kg dragkraft och hur hårt man skulle behöva ställa slirbromsen. Och det var riktigt hårt, iaf i jämförelse till vad jag brukar ha. Blir roligare fighter med lös slirbroms med. Men är det riktigt varmt i vattnet ska man ju drilla in dem snabbt om man ska släppa tillbaka dem.

Kommentera

Jag läste förut i någon fisketidning om en laxtrollingfiskare och han hade nylonlina när han trollade i Vänern och Vättern och flätlina när han trollade i Östersjön. Jag kommer inte ihåg varför han valde det ena eller andra.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar