Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina kontra nylon?

Vad tycker ni är viktigt med flätlina kontra nylon?

Tex pris mot styrka, grovlek mot hållbarhet, färg osv....

Själv använder jag bara en lina (förutom när jag flugfiskar), power pro.
    Jag anser att det inte finns någon bättre lina när man jämför olika egenskaper.
    Den håller länge, fransar sig ej, den är rund, följsam i vattnet. Den enda nackdelen
    med flätad är väl när man fiskar i strömmande vatten och ska ner mot botten,
    den skavs av lättare än nylon.

BUT THIS IS JUST MY OPINION
    sigpic

Jag förstår inte frågan riktigt
    Fördelarna är ju uppenbara och likaväl är nackdelarna uppenbara !?

/ Henke

Kommentera

Ja Power Pro är ju väldigt populär och det finns nog en anledning.

Till ismete använder jag någon nylon, märke kvittar helt. Tror jag har en 0.35 eller nåt på mina rullar men skulle helst vilja ha 0.40-0.45 och lär nog byta nån gång snart. Vid ismete har det ju inte stor betydelse om linan är tjock och då känns det som att nylonlinan kan ha dessa tjocklekar.

Till vanligt fiske är det för min del Fireline, just nu TracerBraid på alla mina rullar utan en. Den är det någon äldre Fireline som fortfarande håller jättebra efter säkert 4-5 år.
      Jag gillar Fireline på grund av att den är stum, tunn och stenhård. Sist vi var och trollade kämpade jag upp en kabel från 7 meters djup som jag fastnat i med 0.15 Fireline TracerBraid.

Jag har inte sett något direkt fransande som många verkar säga att Fireline gör.
      Den tappar ju färgen efter ett tag vilket inte ändrar hållbarheten så det gör mig ingenting alls.

Jag har kört med detta märke till och från sedan 90-talet i omgångar. Några gånger har jag gått över till andra märken för att jag haft dåligt med pengar, Fireline är ju rätt dyr och det var ännu större skillnad förr mellan den och andra flätlinor.
      Kommer dock alltid tillbaks till detta märke för att jag upplevt den som mycket bättre i alla aspekter som jag anser är värda något.
      Den har hållit ruskigt mycket bättre än andra märken som jag provat, man kastar långt med linan och det känns som att man kan lita på detta märke som är gammalt i gemet så att säga.

Inte vidare skavtålig däremot, men det är väl inte många andra flätlinor heller antar jag.
      Senast ändrad av tintin_jkpg; 2011-12-01, 09:51.

Kommentera

Flätlina är väl rent generellt bra till det mesta inom spinnfiske, jigg, jerkfiske m.m. Vid "finlir", däremot, så föredrar jag nylon. 0.16-0.18 huvudlina, går inte på många kronor om man köper spolar om 300-500m. Brukar själv använda just nylon till allt mitt fiske - pimpel- och jiggfiske efter abborre, sutar-, brax-, id-, mört- och abborrmete, spinnfiske efter regnbåge, med mera med mera.

Det är nog personlig preferens vad man gillar, jag har användt flätlina förr och kan inte klaga på egenskaperna. Men nylonlinan passar mitt egna fiske bättre då den absorberar fiskknyckar på både kort och lång distans oavsett fiskart man riktar sig efter.

Kommentera

Jag kör nylon till kust-fiske, abborre och sill, samt lax-fiske tror töjningen i linan som gör att jag tappar mindre fisk....

Kommentera

Ja, de flesta ser ju för och nackdelarna med både nylon och flät. När jag metar abborre använder jag tex bara nylon, max 0.15 och när jag fiskar
            lax i strömmen skarvar jag alltid på en 0.40-0.50 nylonbit på flätlinan. Och det skulle ju bli förbannat konstigt om man använde flätad till flugfisket.
            Ryser i den tanken.
            Mina erfarenheter med fireline är att de fransar sig någe oerhört efter ett tag. Det var å andra sidan ett tag sedan jag använde mig av det
            märket nu - så det kanske har blivit bättre. Men minnena etsar sig fast. Jag har också haft oturen att få knutbrott med fireline när jag drillat en riktig
            drömfisk gädda, och då pressade jag den inte speciellt mycket. Jag testade efteråt att göra knuten och dra åt som vanligt, det resulterade i samma
            sak. Det kan ha varit ett måndagsexemplar dock för det var bara en gång. Tråkigt bara att det var en riktigt fin gädda på våren.
            Priset talar ju för sig självt med flätlinor. Man får trycka ur sig mellan 2-3 kr/meter för flätlinor. Man önskar ju att det var billigare... ska fan kolla upp detta.

Hur är det med trolling? Jag har varit med två kompisar i understen vid ett tillfälle och fiskat lax. Då hade bara en flätlina på sina rullar....
            Det måste väl vara bättre med flätlina även inom trolling? Eller?
            sigpic

Kommentera

Haspel: Berkley Nanofilament utan tvekan. Gav Fireline ett försök men den lät som en rasp genom dem små spöringarna på mitt feederspö, gick inte ens att kasta med.
              Multirulle: Power Pro.
              Har varit en dyr sommar när det kommer till linor. Haft diverse problem med både Tracer Braid och för att inte nämna Spider Wire. Tog Gäddkungen Nr.1 Leif Engströms tips till mig och provade Power Pro och det finns nog en anledning till att han fiskat med den i X antal år.
              Tufline XP var en grym lina men då jag tröttnat så mycket på mossgrön färg på linorna så bytte jag till 0.10 Gul Power Pro på lågprofilen och Röd Power Pro till jerkrullen. Vackert

Det jag sätter högst är nog linuppläggningen och hur linan beter sig i utkast. Är ju gött om det finns olika färger o välja på också då omväxling förnöjer. Försöker köra så tunnt som möjligt men det ska ändå kännas tryggt. En lina som skär genom vattnet lättare gör skillnad, och även längden på utkast.
              Siktar på att inte behöva byta ut någon lina under nästa säsong.
              Nylonlina, vad är det?

Kommentera

Jag använder spider wire och är riktigt nöjd. Fransar sig inte som fireline och den funkar bra på mina haspelrullar oxå. En annan lina jag gillar är surfix. Nylon använder jag inte alls för tillfället.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Vad saknar ni för färger då? Själv har jag många gånger tänkt att en hummusfärgad lina skulle passa till de grumliga dagarna.
                  sigpic

Kommentera

Skulle du inte kunna ta en typ av invisibraid lina och fiska ett tag i skitigt vatten , då får den en färg som kommer nära vad du är ute efter

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 360 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar