Flätlina kontra nylon? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina kontra nylon?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Med trollingfiske menade jag den fiskeform där en linutlösare oftast står för korkningen av fisken och inte spö & rulle
    Finns i och för sig j-vligt fina linutlösare, men går väl knappast jämföra med en multis ofta avancerade slir

Kommentera

Om man ställer sliren löst och fiske hugger så kan där väl inte bli något mothugg???

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Om man ställer sliren löst och fiske hugger så kan där väl inte bli något mothugg???
        Inte om man ställer den JÄTTElöst, men det var det ingen som skrev eller hur.
        En vass krok kräver väldigt lite tryck för att sätta sig i de flesta fiskars munnar. Inte ens gösens mun kräver värst mycket tryck, och ett lugnt mothugg går lika bra som ett mothugg som gör att spöets fogar knakar.

Mothugg så spöet ser ut att nästan gå av gör bara folk som inte vet hur man gör ett mothugg.

Som det kommit fram flera gånger i tråden så är det väldigt olika beroende på vilken sorts fiske man bedriver.
        Trolling kan i vissa fall kräva en lite hårdare dragen slirbroms, och då verkar det som att många tycker nylonlina är den perfekta kompensationen för att inte fisken ska kunna stånga sig loss.

Gäddtrolling för oss vanliga dödliga (bonntrolling?) på mindre sjöar kräver inget vidare finlir.
        Fisken behöver inte kroka sig i hugget eftersom man borde ha full koll på sina få spön ändå, då tar man tag i spöet och lyfter det med bestämdhet och så sitter fisken. Med en relativt mjuk slirbroms.
        Senast ändrad av tintin_jkpg; 2011-12-04, 02:45.

Kommentera

Bra svar, jag fiskar inte gädda, men lax och Öring är riktigt hårda i käften, framför-allt Havs-Öringen som är min favorit att fiska tack vare jag bor där jag bor, byter alla krokar mot vassa tunna saker annars får man inte dit dom, måste även hålla ett konstant tryck mot fisken, annars skakar den bara lite på sig och är borta, där kör jag nylon-linor, vet inte riktigt varför men jag tappar betydligt mer fisk med flät-lina haspel och flät-lina är för mig det samma som massor av tappad fisk, vet inte varför...

En abborre krokar sig själv hur fint som helst precis som torsken så där behövs inga mothugg, förmodar gädda och borre är ganska lika i käften, jag har glömt hur det var att fiska gädda dom brukar halka med som oönskad bifångst vid havs-öring fisket i Lödde-Å

Kommentera

Jag upplever det som att jag tappar mindre fisk på nylonlina vid gäddtrolling, dessutom nöts nylon inte lika mycket av utlösarna på paravaner etc.
            Sen är nylon billigt såklart! Man ska ha 2-300 meter på varje rulle och bra flätlina kostar mycket i jämförelse.
            Vid laxfiske i älv är det samma sak, man tappar mindre fisk pga att nylonlinan "fjädrar" och nöts inte av lika lätt om fisken går i botten.

Jag har trilene sensation 0.40 - 0.50 till gäddtrolling och laxfiske.
            Och flätlina till spinnfiske och jerk på gädda. Favoritlinan är fireline tracebraid som jag tycker är bäst i jämförelse med alla andra flätlinor jaag provat.
            Senast ändrad av mobetahl; 2011-12-04, 16:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
              Jag upplever det som att jag tappar mindre fisk på nylonlina vid gäddtrolling, dessutom nöts nylon inte lika mycket av utlösarna på paravaner etc.
              Sen är nylon billigt såklart! Man ska ha 2-300 meter på varje rulle och bra flätlina kostar mycket i jämförelse.
              Vid laxfiske i älv är det samma sak, man tappar mindre fisk pga att nylonlinan "fjädrar" och nöts inte av lika lätt om fisken går i botten.

Jag har trilene sensation 0.40 - 0.50 till gäddtrolling och laxfiske.
              Och flätlina till spinnfiske och jerk på gädda. Favoritlinan är fireline tracebraid som jag tycker är bäst i jämförelse med alla andra flätlinor jaag provat.
              Vad kostar trilene sensation per/m?

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
                Vad tycker ni är viktigt med flätlina kontra nylon?

Tex pris mot styrka, grovlek mot hållbarhet, färg osv....

Själv använder jag bara en lina (förutom när jag flugfiskar), power pro.
                Jag anser att det inte finns någon bättre lina när man jämför olika egenskaper.
                Den håller länge, fransar sig ej, den är rund, följsam i vattnet. Den enda nackdelen
                med flätad är väl när man fiskar i strömmande vatten och ska ner mot botten,
                den skavs av lättare än nylon.

BUT THIS IS JUST MY OPINION
                Vad tycker ni är viktigt med flätlina kontra nylon?

Hej Mattias;

Båda typerna av lina har speciella egenskaper som skiljer dem väsentligt åt:

Några av nylonlinans fördelar är att den är nästan helt osynlig i vattnet och skrämmer därför inte fisken. Nylonlinan är relativt nötbeständig mot grus, grenar och sjögräs. Det går också att kasta långt med en nylonlina på rullen. Vid flerspötrolling med planerboards och sidoparavaner är nylonlina att föredra både vid drillning och håvning, eftersom nylonlinan tack vare sin elasticitet är mera förlåtande än stumma linor. Detta visar sig tydligast vid trolling efter snabbt huggande och rusande fiskar som Lax och Öring. Ytterligare en av nylonlinans fördelar gentemot många flätlinor är att om det blir trassel med andra linor vid trolling går det ganska lätt och snabbt att reda ut de trasslande nylonlinorna. Nylonlinan har ett jämförelsevis lågt pris/meter.

Nylonlinans största nackdel är att den töjer sig 15-23 % vid mothugg och den är därför inte lämplig vid vertikalt fiske på stora djup. En annan nackdel är att nylonlinan snabbt bryts ner i solljus. Nylonlinan är långt ifrån lika stark som flätlinan i motsvarande diameter.

Några av flätlinans fördelar av dyneema- spectrafibrer är att flätlinan är oerhört stark och nästan totalt stum med en elasticitet på 0,2 - 0,3 procent i jämförelse med nylonlinans elasticitet på 15 - 23 %. Det ger oanade möjligheter att kroka fiskar som hugger på stora djup långt under båten. Redan vid en diameter på 0,15 mm har en spectralina en dragstyrka på 9 kilo och motsvarande homogena nylonlina har en dragstyrka på 2 kilo. En 0,30 mm spectralina har en dragstyrka på 20 kilo och en 0,30 mm nylonlina har en dragstyrka på cirka 6 kilo. Både nylon- och spectralinor kan variera i dragstyrka från fabrikat till fabrikat.

Flätlinans nackdelar är det enormt höga meterpriset och den minimala nötbeständigheten. En annan påtagbar nackdel, som många flerspötrollare fått erfara, är att om du får trassel mellan flera flätlinor,då blir trasslet som en tät bomullstuss och totalt omöjlig att trassla upp. Då är det bara att ta fram kniven eller saxen...

Ett jämförande elasticitetsexempel: Du håller i två wobbler utan krokar, den ena wobblern med 15 meter 0,30 mm spectralina mellan dig och mig och den andra wobblern med 15 meter o.30 mm nylonlina mellan dig och mig. 1. Jag rycker till hårt i ett 2 dm-ryck med spectralinan. Wobblern slits direkt vid rycket ur din hand! 2. Jag rycker till hårt i ett 2 dm-ryck med nylonlinan. Ingenting händer! Du står där helt oberörd med nylonlinewobblern kvar i handen... Testa själv och övertyga dig!

Nothing is forever!

Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2011-12-04, 19:38.

Kommentera

Ingen som stödjer min teori om att det är mycket lättare att kroka fisk med nylon vid trollingfiske? I och med att den är töjbar. För när fisken hugger vid en fart av 2knop säger vi. Då lär ju nylonen stretchas ut till max för att sedan dras ihop igen? Som en fjäder typ. Eller är jag helt ute och cyklar ?

Kommentera

Sen tillkommer sättet att fiska.., å jag tror nog en bra flätlina är att rekommendera till alla som inte fiskar väldigt mycket.., bara det att den knappt åldras motiverar det, å klipper man bara bort nån meter i börja å har "hela" spöringar så håller sig en bra flätlina slät å fin rätt länge..
                    Men ju mer man fiskar ju mer kan man förfina metoderna, å då kan man börja laborera med linor.., bättre det än tro man blir en bättre fiskare genom att köpe en massa nya å dyra rullar å spön..,
                    en ny lina kan göra underverk med en gammal utrustning..

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
                      Ingen som stödjer min teori om att det är mycket lättare att kroka fisk med nylon vid trollingfiske? I och med att den är töjbar. För när fisken hugger vid en fart av 2knop säger vi. Då lär ju nylonen stretchas ut till max för att sedan dras ihop igen? Som en fjäder typ. Eller är jag helt ute och cyklar ?
                      Alla blir saliga på sin tro, å du har säkert rätt i vissa fall..., men jag håller nog på, att den som kan sitt fiskevatten är den som får mest med fisk.., oavsett utrustning..

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar