Fel på min lina eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på min lina eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fel på min lina eller?

Hej!

På förra fisketuren gick linan av först vid spötoppen och sen precis vid rullen vid kast, jag använder en 0.15 Sufix 832 som är hyffsat nu endast använd ca 6-8 turer skulle jag tro.
    Efter att linan gått av båda gångerna har jag dragit en nylonstrumpa genom ögglorna som jag blivit tipsad att göra men strumpan gled igenom utan problem utan skador på strumpan eller något i ögglorna kvar.

Har även provat med att ta linan i båda händerna sen dragit/ryckt hyffsat hårt och då går linan av, ska den göra det eller inte?
    Jag tror att det är fel på linan även om den har funkat hur bra som helst dom tidigare fiske turerna båda på fisk och bottennapp aldrig har linan krånglat innan.

Vad tror ni?

Om du använder 0.15 lina så är de inte konstigt den går av, jag skulle rekomendera att använda minst 0.30 eller 0.35. lycka till! =)

Kommentera

Hej,

0.30-0.35 är väl lite overkill då jag kör lätt fiske upp till ~ 30gram?

Kommentera

Haha, ja, 0.30 är lite väl i överkant

Kommentera

Fiskar du nära botten på mycket sten? Då kan ju linan lätt bli sliten.

Kommentera

Borttaget citat!

Hårda ord...

Back to topic...
            Kör du multi eller haspel?

Många jiggar ju gös och vertikalar med sådär tunn lina. Har du multi så lär ju linan ryka vid minsta bakslag och kör du haspel finns det väl bättre linor för den typen?

Men kastar du t.ex. en zalt 19 med 0,12 så kan du räkna med linbrott förr eller senare.
            Man måste även anpassa linan till spöt. Kör du med ett 200-gramsspö men 0,12-lina så rycker man lätt av linan. Annat är det om du har ett 30-gramsspö som är mycket mer förlåtande.

Berätta mer =)
            Senast ändrad av Rospigg; 2011-09-17, 10:24.

Kommentera

Kan du dra av linan för hand så är det fel på den!
              Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Är det flätlina? Hade FÖ samma problem tills jag bytte upp mig från 0,17 mm till 0,20 mm, inte en enda gång har linan gått av när jag inte velat det...
                Kör med fireline crystal och den är bra mycket bättre än svarta varianterna ( Tycker jag då )

Kommentera

jag har ett bushwacker light 15-60 med en curado 201e7 0.14 tracerbraid som jag kör lite lättare jerk med beten upp till butser jerkll och det har hållt ihop bra för mig, kör dock med 60cm 0.44 flourcarbon längst fram
                  Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

En tanke i det hela vad använder du för fiskerulle. Finns en del rullar som tvinnar linan och detta visar sig främst på tunnare lindiametrar.
                    Har ett exempel där jag och en fiskekamrat köpte samma fiskelina för Matchmete. Han använder en billigare rulle av märket Mitchell och jag använder en Shimano-rulle i deras mellan prisklass...
                    Första gången vi var ute och fiskade fungerade bådas linor perfekt
                    ingen av oss hade linbrott och vi fick bra med fisk.
                    Andra gången vi var ute upplevde min kamrat samma problem som du uppgav linan gick av på konstiga ställen helt omotiverat.
                    Hans lina gick även av när man drog lite lätt i den, min lina fungerade perfekt även denna gången och drog man i den så fick man dra rejält för att den skulle gå av. Troligtvis för att den inte var tvinnad utan var mer elastisk precis som en nylonlina förväntas vara.... Så mitt tips är kolla upp om rullen tvinnar linan...

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar