Finns en del åsikter och halvdana tester att läsa på TT's forum. Tydligen är linan svår att få bra knuten, får se hur den ligger i pris i Sverige om man ska prova den.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Berkley Nanofil, helt ny typ av lina
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Asys85 Visa inläggSer riktigt trevligt ut. Frågan är hur den funkar på multirulle?
Blir att beställa en på 0.12-0.13mm iaf för haspeln. 150:- inkl frakt för 150yd är ju inte allt för farligt.
Kommentera
-
Fick hem linan idag och det är nog inte den sista jag beställer heller
Köpte 6lb varianten, 0.12-0.13mm tjocklek och den känns riktigt tunn. Friktionen genom spöringarna är tom mindre än den nylon jag använde för att fylla spolen med, dock var ju den nylonen tjockare.
När jag spolade på linan så klämde jag så hårt jag kunde med fingrarna över linan och det märktes knappt när jag vevade in.
Nu är ju dock frågan hur den skulle sitta på en multirulle. Är bra sugen på att beställa en till min lågprofilare.
Som det känns på min haspel nu så ligger den grymt bra packad och har nog svårt att tänka mig att den skulle skära ner sig lika lätt som tunnare flätlina kan göra på multirullar. Men ändå kanske man bör gå upp till runt 0.15 minst då iaf om man ska ha den på multirulle?
6lb med Amerikanska angivelser motsvarar ju ca 7-8kg med europeiska.
Nu kommer jag ju inte använda rullen till att kasta så mycket då den sitter på min baitrunner men ska bli intressant o se hur långt man kan dänga iväg feeders med den
Kommentera
-
Vad vi är lurade som konsumenter av fiskeprodukter ... ( detta gäller inte bara linor)
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggSnackade med ABU häromdagen om denna linan och enligt dom kommer den som tidigast hösten/vintern 2011 mest troligt säsongen 2012. I sverige alltså.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggVad vi är lurade som konsumenter av fiskeprodukter ... ( detta gäller inte bara linor)
Häls /T
Lurade av vilken anledning?
Menar du de amerikanska angivelserna motsvarande de europeiska angående brottstyrka?
Det kan ju vara så enkelt att de använder två olika metoder och resultaten skiljer sig.
Eller är det något annat du menar att företagen lurar oss kunder med?
Kommentera
-
Fick detta svaret då jag kontaktade Berkley angående tjocklek/styrka osv på lina.
"Den lina du köpt är inte ur det europeiska sortimentet utan en amerikansk lina vilket gör att märkningen känns vilseledande. I Nordamerika är man relativt ointresserad av diameter utan pratar "pound test". Pound test är mer en traditionell uppfattning om diametern än den verkliga diametern/brottsstyrkan. Det pound test innebär är att linan garanterat minst håller angiven brottsstyrka men den kan i själva verket hålla för långt mycket mer."
Så det jag brukar göra när jag vill ha ett ungefär om vad deras dragstyrka där borta i USA motsvarar här i Sverige, är att jämföra tabellerna mellan www.berkley.se och www.berkley-fishing.com tex. En lina som jag köpt som har 12lb (5.4kg) enligt deras angivelser har jag dragit upp över 10kg utan den brister med min fiskevåg och palomarknutar tex. Så ganska luddigt är det allt.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Sunline Siglon PE X8 Braidav perch61Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...2 Foton
-
Kanal: Linor
2024-01-08, 09:15 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 354 visningar
0 gillar