Berkley Nanofil, helt ny typ av lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Nanofil, helt ny typ av lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Musti
    Tvärtom, Fireline har inte någon coating, och det är Power Pro som har massor av det istället.

Anledningen till att Fireline fransar sig är att själva linan är inte flätad + att den inte har någon coating, den har samma trådar som andra flätlinor fast istället är den "pressad" ihop, alltså "Fused" eller "svetsad" ihop.
    Därav blir det lättare för linan att fransa av sig då den inte har flätats ihop, och därmed slits den mycket lättare. Att den fransar sig påverkar inte linstyrkan, dock till en viss gräns.

ledsen om jag låter som en besserwisser, men sån är jag, gillar att ha rätt när jag har rätt...

kopierat från berkley - lines - superlines/braided lines - Fireline smoke
    Coating benefits • Super tough Polyurethane coating for incredidible durability - no solvents in the coating so no cracking. • High levels of PTFE ( Teflon) in the outer coating for ultra low friction and superb water repellency. • Honeycomb gas structure

Detta tycker jag låter som om den har coating, eller hur?
    Anledningen till att fireline är så styv är att den har sin coating, men som du skriver, fireline är "Svetsad" ihop.

hittar tyvärr ingen info om powerpro, men jag har för mig att den inte har någon coating, och är helt mjuk

Kommentera

kan nästan garantera dig att det inte är power pro du har, kan också garantera dig att det inte är produktionssfel då de inte har någon coating öht, all power pro jag har haft har varit mjuk, som sytråd.

kan tillägga att när jag köpte min nuvarande rulle med fireline så hade jag i början problem med att se att det ens var flätlina på den, kändes nästan exakt som nylon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Musti
        Jo, det där låter som att den har coating, jag har trott fel från början då.
        Men, vad jag uppfattat det som är det trådarna i Fireline som slits, inte coatingen.

Angående Power Pro så verkar jag fått någon helt annan lina än vad de flesta pratar om Power Pro.
        Jag har spolat på Power Pro 0.36 från bulk på rullen till jerkbait, bulkspolen är köpt från Olssonsfiske.

Det första jag la märke till var att linan var styv som Fireline, inte mjuk som t.ex. Strike Wire Extreme elr Sufix Performance Braid.
        Efter att skrapat med kniven på linan så var det något gummiaktigt som lossnade från linan, vilket jag förmodar är coating. Linan blev också mycket glatt när den blöttes ner.
        Och vid ett tillfälle när den skrapades emot en liten vass kant på Ambassadeuren så lossnade det väldigt mycket gummiaktigt "flis" från linan och hela rullen blev täckt av det.

Har jag fått en bulkspole med produktionsfel eller är det Power Pro som är sådan?
        Du måste fått fel, Fireline och Performance Braid har coating (även fastdet inte märks så mycket i mindre dimensioner) och Power Pro är coating fri

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
          Hej OF
          Jag hade trassel även fast jag hade ett par millimeter kvar till spolkanten, Savagear linan var helt enkelt dålig kvalite.
          Power Pro och Fireline trasslade kanske inte jätte mycket men Fireline gick av lite titt som tätt, Power Pro kan nog vara en bra lina på haspelrullar och faktum är att jag tänkte köpa en spole Power Pro tills jag hittade Nanofil
          Hej Gustav Olsson;

Att du fortfarande får trassel vid kast med din haspelrulle, trots att du inte överfyller spolen, kan ha flera andra orsaker. Du kan exempelvis ha för smal spoldiameter i förhållande till linans grovlek. Med en bredare spole flyger inte linan av från spolen lika lätt som med en för smal spole. En långnosad haspelrulle brukar också bidra till färre trassel.

Om du lägger på linan under hård press kan detta också minska risken för trassel. En löst påspolad lina rycker ofta med sig några extra linvarv vid kast med trassel som följd.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Hej Gustav Olsson;

Att du fortfarande får trassel vid kast med din haspelrulle, trots att du inte överfyller spolen, kan ha flera andra orsaker. Du kan exempelvis ha för smal spoldiameter i förhållande till linans grovlek. Med en bredare spole flyger inte linan av från spolen lika lätt som med en för smal spole. En långnosad haspelrulle brukar också bidra till färre trassel.

Om du lägger på linan under hård press kan detta också minska risken för trassel. En löst påspolad lina rycker ofta med sig några extra linvarv vid kast med trassel som följd.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            www.trumman.com
            Jag hade 0.13mm lina på en Okuma Trio 20, det lär inte ha varit för tjock/tunn lina för spolen.
            Jag vet att det finns en massa sätt att minska trassel men den här linan måste verkligen varit dålig...
            Att man ska spola på linan hårt har jag läst i dina fisketips, jag spolar alltid på linan stenhårt!
            Pga att linan var så platt så grävde den också ner dig i spolen väldigt lätt, en dålig lina helt enkelt.

Som tur är så fiskar jag nästan aldrig med haspelrulle eftersom 99% av mitt fiske är gäddfiske.

Kommentera

eBay, där finns linan för ungefär 170kr
              262,- SEK om det är 300 yards du syftar på. 150 yards är väl rätt meningslöst att köpa

Kommentera

eBay, där finns linan för ungefär 170kr
                Tackar för tipset!

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                262,- SEK om det är 300 yards du syftar på. 150 yards är väl rätt meningslöst att köpa
                150 yards är ju 135 meter ungefär och är tillräckligt för de flesta fiskare på en rulle.
                Hade tänkt köpa en rätt så tunn dimension för att prova till vertikalspöet som har en liten haspelrulle på. För detta ändamål kan det ju inte vara för lite lina på en 150yd-spole.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                  Tackar för tipset!

150 yards är ju 135 meter ungefär och är tillräckligt för de flesta fiskare på en rulle.
                  Hade tänkt köpa en rätt så tunn dimension för att prova till vertikalspöet som har en liten haspelrulle på. För detta ändamål kan det ju inte vara för lite lina på en 150yd-spole.
                  mkt möjligt. Personligen brukar jag nyttja betydligt mer än 135m lina på mina rullar. Är det UL-rullar eller multirullar är det kanske inte lika blodigt men det är inte särskilt kul att spola på lina på en haspelrulle och upptäcka att linan är slut innan spolen är fylld

Filler spools på svenska marknaden är generellt 300m hur som helst.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    mkt möjligt. Personligen brukar jag nyttja betydligt mer än 135m lina på mina rullar. Är det UL-rullar eller multirullar är det kanske inte lika blodigt men det är inte särskilt kul att spola på lina på en haspelrulle och upptäcka att linan är slut innan spolen är fylld

Filler spools på svenska marknaden är generellt 300m hur som helst.
                    Det är därför man först spolar på flätlina, sedan nylon tills den är lagom full, sedan så vänder man på hela paketet och det blir perfekt!

Kommentera

Det är därför man först spolar på flätlina, sedan nylon tills den är lagom full, sedan så vänder man på hela paketet och det blir perfekt!
                      Vet att man kan göra så men det fordrar att du har 2 linor. Det kräver dessutom att du har 2 spolar.

Sen beror det ju på hur vi menar här. Ser man denna linan som flätlina är det väl kanske vettigt att göra så. Ska man jämföra den med en nylonlina så varför skarva lixom... Är det möjligt och inte pengarna är problemet skulle jag nog föredra att slippa skarva eftersom skarvknuten kan få linan att lägga sig lite sämre ovanpå det.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar