Berkley Nanofil, helt ny typ av lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Nanofil, helt ny typ av lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
    Kan ha fel nu men jag har för mig att jag har läst att brottstyrkan för nanofil anger knutstyrkan, dvs. det som egentligen är intressant. Det skulle förklara varför den är lägre än flätade linor, 6kg i knutstyrka är väldigt bra för en lina i 0,20 klassen.

Min teori varför dom inte har linor i grövre diametrar är att tekniken för att sammanfoga fibrerna inte fungerar så bra på för tjocka linor.
    Vad är det för intressant å veta när knuten brister, det är ju den enda delen på en lina som är högst personlig å i princip kan varieras i det oändliga, å därmed tillhör avdelningen värdelöst vetande.., om nu inte varje lintillverkar tillhandahåller en personlig assistent som knyter åt var å en av oss..

När ett material ska klassas så är det alltid dess hållfasthet å egenskaper som anges, inte vad eller hur ev sammanfogning kan försämra dess hållfasthet, det senare anges separat å har inget med materialet att göra..
    Varför beror helt enkelt på att det värdet är statiskt å därmed kan anses utgöra ett säkerställt underlag för alla beräkningar..
    Senast ändrad av uppköparn; 2011-12-09, 18:57.

Kommentera

• Det är rätt kul å läsa om alla lb:n hit å dit, men hur många av er har kollat upp sanningshalten.. jag menar det säger inte speciellt mycket att den å den linan hår hållit för det eller det. Har ni t.ex testat de knutar ni använder, är det den bästa för era linor, eller tror ni bara?
      Varför jag frågar, är då vi testat linor så har vi aldrig nånsin hittat en enda lina som motsvarar specen.., däremot så brukar det inte vara speciellt svårt att hitta en knut som håller för mer än vad linan klarar..

Vår slutsats av det blir såklart uppenbar.., det mesta som skrivs om linor av tillverkarna själva, är inget som vi som ska använda linorna kan använda oss av rent praktiskt, enda möjligheten att få reda på sanningen är att testa själva..

Kommentera

• Det är intressant på flera sätt. En fiskelina används aldrig i praktiken utan minst en knut och knuten kommer alltid att vara den svagaste länken. Det är alltså brottsstyrkan med en knut som är mest intressant för konsumenten, i det här fallet när en fiskare vill hitta rätt dimension av en visst lina. Olika linor påverkas olika mycket av knutar och på så sätt kan man jämföra linor av olika fabrikat. Det är självklart sant som du säger att man knyter olika från person till person så det kan skilja en del men man får ändå en bättre uppfattning om hur linan kommer prestera i verkligheten än om man bara får veta en brottstyrka. Dessutom så brukar de flesta tillverkarna rekommendera vissa knutar till sina linor och då får man anta att det är de knutarna dom har testat med. Bäst vore det om både knutstyrka och brottsstyrka angavs tycker jag.

Jag är med på hur hållfastheten på en lina borde mätas ur rent materialteknisk synpunkt men det är ganska ointressant för en fiskare. När vi läser dragstyrkan på en lina som vi kanske tänker köpa så kommer vi inte använda det värdet till några hållfasthetsberäkningar, vi vill bara veta vad man kan förvänta av linan när vi fiskar med den.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

• Det är där jag blir lite med våra mm angivelser, dom har inget med verkligheten att göra, jag mäter helst lina i drag-styrka det är vad har nytta av...... Men skulle nu en Nano-fil lina stämma med våra mm angivelser och samtidigt va starkare en nylon blir jag väldigt glad, då blir det tunnare lina med bibehållen eller något ökande styrka

Skall köpa en när det behövs och köra tyngre beten med den (+30gr), men måste först komma i något grövre diameter annars inte intressant, skall ha den på Multi....

Kommentera

• Jag intresserar mig till största delen för Brott-styrka i materialet att skriva som Olssons + 25 % mot knut är lite knepigt med tanke på att dom varken vet typ av knut eller hur bra personen i fråga är på att slå knuten,

Jag tror angiven angiven brott-styrka på förpackningen stämmer och resten är sälj-snack.

Jag tycker i vilket fall som helst det är en välkommen nyhet som skall testas......
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-12-09, 19:31.

Kommentera

• Själva siffran är för mig meningslös så länge man inte vet hur fan de har räknat ut det.

Jag vill ha samma uträkning på alla linor så jag själv kan förstå och jämföra hur hållbara olika linor är.
              Om jag är van vid att köpa en lina med en viss styrka, oavsett om den är uträknad på det amerikanska eller svenska sättet, så vill jag läsa uppgifter uträknade på samma sätt när jag tittar på vad en annan lina klarar.

Om jag köper en vanlig superlina som är av en viss diameter och har en viss styrka så vill jag ha samma sorts uträkning på en Nanofil för annars är det ju meningslöst.

Alltså vill jag kunna jämföra en flätlina med diametern 0,15 och en Nanofil eller en nylonlina i samma diameter och se de olika styrkorna. Inte gå i tron att inget stämmer ändå och att man måste skaffa egen utrustning för att mäta och styrketesta varje lina som man köper...efter att man köpt den dyra linan.

Kommentera

• Det är just det jag tycker tillverkarna av flät-linor misslyckats med, dom har olika tjocklek beroende på märke och modell, man får prova sig fram till en lina man tycker om och en tjocklek man är nöjd med, Jag saknar en standard som underlättar vid inköp.....

Om en Nano-fil lina blir mer pålitlig i tjocklek en flät-linorna välkomnar jag det....

Så länge en lina i lämplig tjocklek klarar 15 kg är jag mer en nöjd, min 6500 CS Rocket har en slir-broms på ca: 7 kg så allt över 15 Kg känns lite meningslöst .....

Kommentera

• Ni som har köpt nanofil och som har ismetevippor hemma, skulle någon kunna testa om linan sitter ok i vippan eller om den är för glatt. Vad tycker ni??

Kommentera

• Någon som har testat nanofil till pimpelfiske efter abborre än i minusgrader? Jag har köpt en 50m spole, men det är fortfarande höst där jag bor.

Kommentera

• Vad jag kan förstå så är Nanofil mest en uppgraderad version av Fireline, men betydligt svårare att knyta enligt många.., den kan bli en bästsäljare, men likaväl en flopp..
                      Läser man på forum runt om i världen så är det inte direkt entydigt om linans förträfflighet, det svaret får vi om några år.., tyvärr finns enbart reklam att läsa om linan, iaf kan inte jag hitta några oberoende jämförande tester..
                      Senast ändrad av uppköparn; 2011-12-13, 21:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 665 visningar