Berkley Nanofil, helt ny typ av lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Nanofil, helt ny typ av lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan ha fel nu men jag har för mig att jag har läst att brottstyrkan för nanofil anger knutstyrkan, dvs. det som egentligen är intressant. Det skulle förklara varför den är lägre än flätade linor, 6kg i knutstyrka är väldigt bra för en lina i 0,20 klassen.

Min teori varför dom inte har linor i grövre diametrar är att tekniken för att sammanfoga fibrerna inte fungerar så bra på för tjocka linor.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
      Kan ha fel nu men jag har för mig att jag har läst att brottstyrkan för nanofil anger knutstyrkan, dvs. det som egentligen är intressant. Det skulle förklara varför den är lägre än flätade linor, 6kg i knutstyrka är väldigt bra för en lina i 0,20 klassen.
      Precis, det stod i Magazine Fish Eco nr 2

Kommentera

Ah! Skönt att veta att man har lite minne i alla fall :-)

Kommentera

En dansk butik som säljer Nano linorna kolla in styrkan

Kommentera

Vad vill du visa med det där?

Kommentera

Ni har pratat brotts-styrkan, kan visa dom som aldrig sett en spole av denna linan hur texten ser ut....
              Dom skriver brotts-styrka på den inte knut-styrka.....
              Olssons fiske skriver dock att man kan lägga på 20-30 % extra mellan drag och knut-styrka, vet inte riktigt vad som stämmer , så om Olssons har rätt blir brotts-styrkan ca: 5 kg om knut-styrkan 4... (0:16 lina)

Det som är intressant för mig som multi-fiskare är om dom hittat på en lina som funkar lika bra som nylon fast med flät-linans stumma egenskaper,? det skulle va väldigt välkommet.....
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-12-09, 16:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                ...
                Det som är intressant för mig som multi-fiskare är om dom hittat på en lina som funkar lika bra som nylon fast med flät-linans stumma egenskaper,? det skulle va väldigt välkommet.....
                Har inte känt på en sån här men det borde ju vara precis vad den är. Hoppas den kommer i grövre dimensioner också.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Lite så är det faktiskt.
                  Nu fiskar inte jag med nylon längre så jag kanske inte är rätt person att dra jämförelser, då jag slutade med nylon efter jag köpt min första flätlina, då det helt enkelt passade mig och mitt fiske bättre.
                  Den liknar nylonen då den är näst intill lika glatt som nylon, samt att den har litet linminne vilket syns om man gjort ett utkast och det hänger slaklina.
                  Sen att den är stum påminner ju om flätlinan.
                  Har provat den på min curado lågprofil och gillade den inte då linan "lättade" från rullen om man inte hela tiden hade spänd lina, vilket inte min 0.10 power pro gör som ligger kompakt på den rullen oavsett.
                  Däremot så ligger den perfekt på haspel och där lättar den inte vid utkast.
                  Kastar 5g wobblers med mitt Forcemaster UL spö riktigt långt med 0.17mm nanofil. På mitt 11fot feederspö har jag 0.12 nanofil och är rena uppenbarelsen att dänga iväg tunga feeders med det. Glider fint genom spöringarna där Fireline tex lät som rena raspen, och skär fint genom vattnet gör den också.
                  Sagt det förr o säger det igen. På Haspel är den mitt förstahandsval men skulle inte rekommendera den till multirulle.
                  Helt klart värt att prova iaf för att bilda sin egen uppfattning. Vad någon annan tycker är bra tycker kanske någon annan är dåligt, så är det ju med fiske.
                  Runt 150:- inkl frakt från eBay för en rulle.
                  Senast ändrad av Asys85; 2011-12-09, 16:56.

Kommentera

Hur är diametern jämfört med nylon, har den samma fantasi-mått som Flät-Linan blir översatt till i mm. eller den stämmer bättre?

Kommentera

• Om du menar om dem håller dem måtten som det står så stämmer det bra. Mäter alla mina linor nuförtiden med en micrometer. Drag eller knutstyrkan stämmer rätt bra också. Provat själv med palomarknut och dragit upp till angivet lb mått översatt till kg. Går oftast efter dem angivelserna dem kör med borta i staterna på linor då dem ska ha hårdare krav där på att linan ska hålla angiven lb test. 10lb på en lina där kan ju vara runt 10kg på en lina här tex.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar
                      1 676 visningar