Flätlina på billig haspelrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina på billig haspelrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina på billig haspelrulle?

Har en Abu Garcia cardinal pro 30 (storlek 30 alltså) modell budget, följde med ett kit som köptes på clas ohlson.
    Nåväl, den har inte krånglat något så jag känner inget behov av att köpa en dyrare rulle, däremot är jag sugen på att spola på flätlina på den.

Är linuppläggningen för dålig på en sån här budgetrulle eller vad tror ni?

ingen som har en tanke?

Kommentera

många budget haspel klarar inte flät pga att linan äter upp spolkanten

Kommentera

Har haft några budget shimano, dom kastade konstanta bollar och jävlades med spiderwire stelth, när jag gick ner i tjocklek på linorna gick det bättre, har även några guldfärgade cardinal 30 i en premiun dealer variant som uppförde sig på samma sätt med för tjocka linor.

Gör en test med biltemas flätlina 0:20 först innan du köper en dyrare så slipper du lägga ut så mycket pengar, den linan är faktiskt helt ok.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Har haft några budget shimano, dom kastade konstanta bollar och jävlades med spiderwire stelth, när jag gick ner i tjocklek på linorna gick det bättre, har även några guldfärgade cardinal 30 i en premiun dealer variant som uppförde sig på samma sätt med för tjocka linor.

Gör en test med biltemas flätlina 0:20 först innan du köper en dyrare så slipper du lägga ut så mycket pengar, den linan är faktiskt helt ok.
          Tack! Ska prova med biltemas lina!

Kommentera

Ursprungligen postat av alxalx Visa inlägg
            Tack! Ska prova med biltemas lina!
            Skulle inte jag ha gjort. Kör på Fireline (ej Tracer Braid), så gott som omöjligt att få trassel med den linan.

Kommentera

Det bästa är väl att du testar. Det är ju inte krångligare än att spola av linan om det inte funkar och lägga upp den på en annan rulle istället.
              För att flätlina ska funka bra ska det väl inte gärna vara en plastspole, sen ska själva spolen vara lite längre också dvs lite längre slaglängd så kryssläggningen blir bra.
              Är så jag uppfattat det iaf.
              Nästan alla haspelrullar idag är ju av det lite längre formatet.

Sen är det väl onödigt att köpa den dyraste linan om man hittar en billigare som funkar bra. De dyraste är ju typ tre ggr så dyra som de billigaste och det är ju inte säkert att funktionen på de dyraste motiverar priset så att säga. (jag kan bli något trött på märkesbögeriet inom sportfiskebranschen)

Dock vet jag inte hur de billigare linorna håller över tid.
              Själv har jag haft både spiderwire stealth och ngn svart fireline. Det är den svarta fireline jag haft nu i ett par år och den funkar fint fortfarande.
              Har ännu inte haft anledning att prova någon annan tillverkares flätlina eftersom jag började med flät för några år sedan. Men jag skulle gärna testat, och gör det så fort jag får anledning att köpa nytt

Mvh
              Senast ändrad av Mr_Keps; 2011-07-05, 12:13.

Kommentera

Är rullen av komposit är risken som en annan skrev att linan skär in i materialet.

Kommentera

Rullen är av hårdaste metall, så just den delen borde inte vara något problem.
                  Ursprungligen postat av Mr_Keps Visa inlägg
                  Det bästa är väl att du testar. Det är ju inte krångligare än att spola av linan om det inte funkar och lägga upp den på en annan rulle istället.
                  ...
                  Lite jobbigt är det allt att vara ute på fisketuren och märka att man får trassel hela tiden och då behöva sätta sig och spola av lina och på med ny..
                  Hade ju inte varit något problem om jag hade haft en reservspole till rullen, men det följde inte med och jag har inte sett att man kan köpa det heller.
                  Kan man sätta på vilken abu size 30 spole på vilken size 30 rulle som helst tro?

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                  8 svar
                  1 962 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg richtermo  
                  Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                  12 svar
                  1 346 visningar