Val av flätlina, Fireline, powerpro, stealth braid, Strike wire, Adrenaline, Sufix?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av flätlina, Fireline, powerpro, stealth braid, Strike wire, Adrenaline, Sufix??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Körde med Power Pro till multi i några år runt 2005. Första StrikeWire var riktigt skräp, löst flätad och tappade verkligen all färg efter första fiskepasset. Sedan kom StrikeWire Extreme som är den absolut bästa linan jag provat, till både multi och haspel. Köpte 2st spolar 0.36 Power Pro för något år sedan baraför o testa, och då fick jag tyvärr (visste inte om det då) två spolar som legat länge och "smält ihop" som BH säger, de var totalt värdelösa när detta hänt. Utgick ifrån att PP var så nuförtiden, för 6 år sedan var PP nästan lika bra som StrikeWire Extreme är idag.

Kommentera

Om du ska fiska i minus grader så köp inte fireline, har aldrig blivit av med så många drag innan jag hade förstånd att byta spole.

Kommentera

Hej!

Har testat, power pro, fireline samt strike wire extreme.

Det jag har kommit framtill är att Power pro är helt värdelöst till haspel, antingen fick jag måndags ex eller så är det nå fel, körde på helt nytt spö och fick linbrott 8 gånger på 2 fiske pass. (ej vid knuten utan linan gick av)

Firelines tracer braid var inte så mycket bättre den har bara krånglat vid utkast och den tvinnar upp sig hela tiden för mig.

Firelines svarta lina har funkat bra dock inte vid diverse vass eller växtlighet. linan går av skapligt lätt, ganska säker att det är under angiven brottstyrka.

Strike wire extreme 0.32 kör jag på jerk spöt, har funkat bra, den lina jag är mest nöjd över iaf.

Kommentera

Jag skulle säga Spider Wire eller 832. Båda fungerar klockrent för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Discharged Visa inlägg
            Jag får aldrig trassel oavsett vilken lina jag kört med... Har nog testat de flesta på marknaden och jag har varit nöjd med funktionen på alla linor. Lilla stradicen har jag en spole med fireline, en med daiwa tournament och en med powerpro. Stora stradicen en spiderwire och en sufix 832. Baitrunnern är en spole med fireline och en med daiwa tournament. Okuma Vsystem har en spole med strikewire och en med spiderwire. På Calcuttan har jag 832, på ena 5501 har jag powerpro, på andra har jag 50lbs 832 på tredje har jag 30lbs 832. På mina 4501 rockets kör jag en med en Dragonlina (ännu otestad) och på andra har jag faktiskt Sufix nylon för tillfället, men ska bytas till 30lbs 832.

Vilken som är den bästa? Hade jag tyckt att en var så mycket bättre hade jag kört den på allt, men som det känns nu så finns det en uppsjö linor på marknaden som håller hög kvalité. Det viktigaste är nog att man har en rulle som är bra nog att klara av linan helt enkelt.
            Skulle jag välja en enda lina till allt så skulle det bli Daiwa Tournament, men eftersom den kostar en mindre förmögenhet så är den knappast prisvärd.

Spolar du på powerpro på en billig rulle med halvdan linuppläggning så blir resultatet därefter... Det är väl möjligtvis där som fireline har ett övertag då den funkar bra även på billigare utrustning!
            Kan ju bara hålla med! Fireline funkar hjälpligt på de flesta rullar, men har du en bra rulle går det optimera betydligt med andra linor..

Kommentera

Har testa powerline som säljs på Blocket, den är prisvärd men funkar dåligt på mina hasplar men bland de bästa till havsfisket.

Kommentera

Vanlig fireline på haspeln. På 5601an Fireline Tracer Braid
                I näst kast så .....

Kommentera

Har Fireline Crystal på min haspelrulle igen ( andra omgången med den linan) och jag är supernöjd med den! Har ingenting att klaga på och lär köpa den igen!

Kommentera

Ursprungligen postat av JohannesJJJJ Visa inlägg
                    Har Fireline Crystal på min haspelrulle igen ( andra omgången med den linan) och jag är supernöjd med den! Har ingenting att klaga på och lär köpa den igen!
                    Gillar den skarpt också! Ett minus är att den kan gå av när man minst anar det, hade dock bara dessa problem när jag körde 0,17 mm, bytte sedan till 0,20 och varit helnöjd, vet dock inte huruvida linans tjocklek påverkar fiske efter abborre.
                    Det jag undrar är alltså, är 0.20 mm för grovt när man fiskar abborre?

Kommentera

Jag kan rekommendera Rio Powerflex Braid Flätlina, bästa jag har haft någonsin!

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 960 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 346 visningar