Har kört med FC till jerkfisket i ca 2 år. Aldrig varit med om något tafsbrott, kanske bara tur? Har däremot varit med om 75lb toothproof som gått tvärt av i mothugg t.ex. Den enda anledningen till att jag kör FC är att materialet inte väger något.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flourcarbon som jerktafs?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av PajkSimon Visa inläggAtt du inte vill drilla din livs gädda med FC i linändan pga att den kan hamna fel i munnen? antar att du syftar på att den tar hela betet och en del av tafsen i munnen... och du är rädd för att alla tänder ska kapa din FC? ... inom jerkbait fiske har jag aldrig varit med om att gäddan har svalt hela mitt bete så betet sitter ända ner i svaljet med tafs i mun. Det är för att man göra snabba mothugg vid jerkbait fiske eller har jag fel? Man känner ju hugget direkt, därför hamnar tafs väldigt sällan i gäddans mun :/ rätta mig om jag har fel?
Att du aldrig varit med om att en gädda tagit ditt bete så att det nästan sitter nere i svalget låter konstigt tycker jag...
Jag har ett antal gäddor mellan 8-11 kg som tagit betet i ett sånt naffs att inte ens beteslåset synts till utanför käften! Även på större beten som Big Bandit osv...
Kommentera
-
Jag kör bara hemma bundna 0,9 FC taffsar till jerkbait nu för tiden. Då jag redan sumpat 1200:- i drag för att titan skiten gått av.
Det många inte tänker på är att man ska förvara FC:n i svala miljöer som med nylon linor. Är lite av färskvara som andra plast produkter som torkar ut och blir skört med tiden. Annars funkar det bra att lyfta stockar mm utan att bli brott på dem. Enda skadan jag fått är när jag gjorde
ett redigt hulken mothugg på en gädda, så jag satte owner kroken igenom taffsen. Men fick upp gäddan ialf och vara bara byta till ny taffs.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inläggAtt du aldrig varit med om att en gädda tagit ditt bete så att det nästan sitter nere i svalget låter konstigt tycker jag...
Jag har ett antal gäddor mellan 8-11 kg som tagit betet i ett sånt naffs att inte ens beteslåset synts till utanför käften! Även på större beten som Big Bandit osv...
Kommentera
-
Inga tafsmaterial är idiotsäkra. Har haft två titaniumtafsar som gått av utan synbar anledning. Det mest säkra materialet är vanlig rostfri wire. För min del känns en kombinationstafs som det bästa alternativet. Runt 45 cm fc och i slutet 15 cm rostfritt.Allt är mört som glimmar!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av PajkSimon Visa inläggJag är glad för din skull, verkligen kul för dig Christoffer
Otroligt onödig kommentar
Kommentera
-
Jag har fiskat med titaniumwire i snart 5 år och har inte haft av en tafs än. Något jag tror många slarvar med är att dom drar åt knuten för hårt! Man ska dra åt tills det börjar bli segt, inge mer. Vid bottennapp, overrun eller vad som helst så töjer sig då wiren några milimeter istället för att det tvärstumt och går av. Sen så skriver en del att wiren helt plötsligt gått av på mitten osv, och det kan ja inte förstå.. Men men, det kanske händer mig med en vacker dag? Isf så ska jag säga till!
Men vad man än använder så ska man vara noga med tex knuten, kolla till tafsen med jämna mellanrum så att det inte blivit några tvära jack osv..
Vid trollingsfiske så kör jag gärna med längre tafsar pga fisken oftast rullar extra mycket runt tafsen och kan få in linan i munnen, då kör jag en såkallad combitafs. 0,60-0,70 FC typ 50 cm och sen ungefär 40 cm vanlig wire.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av nanabush Visa inläggVar inne hos den lokala fiskebutiken och fick tipset att göra egna flourcarbontafsar (0.98) till mitt gäddfiske. Båda för jerk och spinnfiske. Försäljaren körde med det själv och prisade det.
Tänkte höra vad ni har för synpunkter på detta? egna erfarenheter och råd är välkomna!
0,98 mm gäddtafs av materialet fluorocarbon är enligt min uppfattning i styvaste laget för att få rätt simmande och wobblande gång hos en lätt gäddwobbler eller ett tunt skeddrag. Kanske är 0,98 mm fluorocarbon ett perfekt tafsmaterial för tunga och klumpiga jerkbaits, eftersom fluorocarbon har bättre nötningstålighet än vanliga homogena nylonlinor.
Jag använder själv cirka 1,5 meter tafs av 0,34 mm Trilene fluorocarbon (dragstyrka 10,3 kilo) mellan betet och huvudlinan av 0,40 mm Silver Thread Excalibur nylonlina vid Gös- och Laxtrolling, eftersom fluorocarbonlinan är smidig, knutstark och i det närmaste helt osynlig i vattnet.
Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inläggNilsson helt rätt, suttit och ser folk överarbeta titaniumen när de drar ihop den, den skall dras ihop inte knytas. Till 0,75 drar jag endast två varv dessutom, har fiskat titatnium många år nu och aldrig haft av en tafs.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
|
12 svar
1 404 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()