Flourcarbon som jerktafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flourcarbon som jerktafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min flourcarbonlina var av märket Stren (0.914mm va det visst och inte 0.98) . Ett amerikanst märke. Någon som har erfarenhet av det?

http://www.stren.com/prod.php?k=8925...%20%20(1125268)

Kommentera

Har kört 0.50 FC till vinterns metestackel och än har ingen brustit.
      Jag tycker att det låter helt galet att en gädda skulle tugga av en 0.95-tafs. Det kan inte bero på att drillningen har varit en högfartsbogsering?

Fredrik, Den stora skillnaden mellan fc och nylon är väl att fc inte har något minne samt sjunker. Tycker personligen att det låter jobbigt med en 1mm knorrtafs när man kastar iväg betet =)

Kommentera

Har kör med Savagears FC de man köper i en tub (samma modell som värtan? Tror jag) - Tog andra saker ur startpåsen än FC tafsarna då jag redan hade ett par.

De har aldrig krånglat för mig, men tror inte gäddan bryr sig ett skvatt om det är FC eller Titan tafs. - Utan det är väl mer för hänget's skull isåfall.

Smaken är som baken - delad.

/M
        Mina Placeringar:
        2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
        2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Jag tänker så här: Varför ens ta risken?

Jag kan köpa argumentet att den är lättare men som motargument håller jag med Kattman om att du kan istället mixtra med krokar/fjäderringar osv. Jag kör uteslutande med titantafs när jag fiskar gädda just för att slippa oroa mig. Jag vill inte stå och drilla mitt livs gädda med FC i linändan. 1mm FC klipper en tillräckligt stor gädda av med lätthet om den hamnar "fel" inne i käften. Gäddan har ju typ 700+ tänder så matematiken är enkel!

Jag har tidigare år köpt tafsar men kommer i år köra med hemmaknutna tafsar ala Grävlingen av 75lbs Titanium Tooth Proof. De tester jag gjort på dessa tafsar hemma har varit lysande och jag är helt övertygad om att jag kommer bli mer än nöjd med dessa i år!

Som jerklimpan skriver: "Det är mycket mode i gäddfiske"
          Senast ändrad av Tobias; 2011-03-08, 12:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
            Jag tänker så här: Varför ens ta risken?

Jag kör uteslutande med titantafs när jag fiskar gädda just för att slippa oroa mig. Jag vill inte stå och drilla mitt livs gädda med FC i linändan. 1mm FC klipper en tillräckligt stor gädda av med lätthet om den hamnar "fel" inne i käften. Gäddan har ju typ 700+ tänder så matematiken är enkel!

Som jerklimpan skriver: "Det är mycket mode i gäddfiske"
            Att du inte vill drilla din livs gädda med FC i linändan pga att den kan hamna fel i munnen? antar att du syftar på att den tar hela betet och en del av tafsen i munnen... och du är rädd för att alla tänder ska kapa din FC? ... inom jerkbait fiske har jag aldrig varit med om att gäddan har svalt hela mitt bete så betet sitter ända ner i svaljet med tafs i mun. Det är för att man göra snabba mothugg vid jerkbait fiske eller har jag fel? Man känner ju hugget direkt, därför hamnar tafs väldigt sällan i gäddans mun :/ rätta mig om jag har fel?
            Senast ändrad av PajkSimon; 2011-03-08, 13:09.

Kommentera

Gäddan kan faktiskt hugga betet framifrån,vilket händer ibland.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Jag skulle som sagt aldrig hamna i den situationen eftersom jag uteslutande kör med titantafs. Det har dock hänt mig flera gånger att tafsen hamnar i käften på gäddan (vid jerkfiske eftersom det är det tråden handlar om) och flera gånger även att gäddan har tagit betet riktigt djupt.
                En stor gädda har oftast stor huvud som enkelt kan svälja ett normalstort jerkbete. Det hör heller inte till ovanligheterna att gäddan skakar/rullar så att tafsen hamnar i käften.

Den dagen min drömfisk förhoppningsvis kliver på vill jag vara säker på att jag har gjort allt som står i min makt för att den fisken inte ska släppa. För mig betyder det att jag har rätt utrustning (sylvassa krokar, rätt fjäderringar OCH tillräckligt lång titantafs). Skulle jag kört med 1mm FC och tafsj*veln går av skulle jag aldrig förlåta mig själv!
                Sen finns det ju som alltid undantag... dålig kvalitet på titantafsen, hack som man inte sett, dåliga krokar, dålig knut osv osv som gör att man kanske ändå tappar fisken men jag hoppas du förstår vart jag vill komma... ??

Snabba mothugg gör man väl alltid? Inte bara vid jerkfiske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
                  Jag skulle som sagt aldrig hamna i den situationen eftersom jag uteslutande kör med titantafs. Det har dock hänt mig flera gånger att tafsen hamnar i käften på gäddan (vid jerkfiske eftersom det är det tråden handlar om) och flera gånger även att gäddan har tagit betet riktigt djupt.
                  En stor gädda har oftast stor huvud som enkelt kan svälja ett normalstort jerkbete. Det hör heller inte till ovanligheterna att gäddan skakar/rullar så att tafsen hamnar i käften.

Den dagen min drömfisk förhoppningsvis kliver på vill jag vara säker på att jag har gjort allt som står i min makt för att den fisken inte ska släppa. För mig betyder det att jag har rätt utrustning (sylvassa krokar, rätt fjäderringar OCH tillräckligt lång titantafs). Skulle jag kört med 1mm FC och tafsj*veln går av skulle jag aldrig förlåta mig själv!
                  Sen finns det ju som alltid undantag... dålig kvalitet på titantafsen, hack som man inte sett, dåliga krokar, dålig knut osv osv som gör att man kanske ändå tappar fisken men jag hoppas du förstår vart jag vill komma... ??

Snabba mothugg gör man väl alltid? Inte bara vid jerkfiske?
                  Ja jag förstår vart du vill komma inga konstigheter

Kommentera

Jag har förlorat två feta pikes på FC och det räcker för mig. 75 pound titanium är the shit!

Kommentera

Jonas, synd om dig men samtidigt skönt att det inte bara är jag som råkat ut för detta när gäddan tar tvärs över betet och tafsen.

FC har sina användnings områden , men till jerkfiske bli det titan för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                      19 svar