Flourcarbon som jerktafs? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flourcarbon som jerktafs?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flourcarbon som jerktafs?

Var inne hos den lokala fiskebutiken och fick tipset att göra egna flourcarbontafsar (0.98) till mitt gäddfiske. Båda för jerk och spinnfiske. Försäljaren körde med det själv och prisade det.

Tänkte höra vad ni har för synpunkter på detta? egna erfarenheter och råd är välkomna!

Använder det själv ibland, främst för den lägre vikten kontra titantafsen...

Kommentera

Tycker det är det bästa materialet, köp bra kvalite bara (tex Savagear) så håller dem länge

Kommentera

hur upplever du slitaget på den. Är det lätt att det blir märken som kan bidra till lägre hållfasthet? Hur lätt är det egentligen för gäddan att bita av den?

Kommentera

Du kan ju testa att bita igenom den själv

Jag har tagit runt 30 gäddor på samma tafs och jag använder den fortfarande!
          Dock så har jag inte krokat dem så djupt oftast eftersom gäddorna har varit små och de flesta betena över 15cm...
          Skulle dock aldrig använde FC till mete eftersom man då ALLTID har del av tafsen i gäddans mun, då lär tafsarna gå av ganska lätt efter ett tag.

Kommentera

Flourocarbon är mycket tåligt. I en artikel i MuskyHunter stod det om en kille som fiskade en hel vecka (200+ gäddor) utan att byta tafs.
            Håller med om att det är bäst att satsa på kvalitet, Lungan säljer riktiga amerikanska kvalitetstafsar: http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=10683

Om man saknar den gångjärnseffekt som man kan uppnå med stel tafs kan det vara vettigt att haka på en kort, 15 cm, stel tafs i betetslåset. Då blir det allsidigt och bra.
            Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Köpte på mig Savagear 0,90, men efter att ha tappat två Wolfcreek beten till 2-3kg gäddor som klippt av tafsen slängde jag resten och återgick till titanium toothproof.
              Behöver man fin justerar vikten kan man alltid byta krokar/fjäderringar.

Enda nackdelen jag hittat med toothproof är att små gäddor ha en tendens att rulla in sig i tafsen, med skärsår som följd när det bli som en snara runt de.

Kommentera

Jag har gått över till att bara ha flourcarbon. Jag har aldrig haft några problem med dom. Jag har aldrig bytt tafs pga slitage.
                sigpic
                http://jerkskadad.blogspot.com

Kommentera

Det är mycket mode i gäddfiske . Grossisterna vill sälja det dyraste . Jag fick Flourcarbon tafsar i startkittet till värtan cup . Jag jämförde med mina 1 Mm nylon som jag använder i Norge .
                  Du märker ingen skillnad förutom att Nylon tafsen kostar 5 kr jämfört med den andra som är 4 gånger dyrare . Kan inte gäddan se skillnad på ett bete å en vanlig fisk så gör den nog ingen skillnad på en Flourcarbon tafs å en titainium tafs .

Jag tycker inte alltid det är en fördel med lätta tafsar Buster shallow som flyter hur kul är de??
                  Flourcarbon till gös å abborre okej till gädda nej tack.

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
                    Flourocarbon är mycket tåligt. I en artikel i MuskyHunter stod det om en kille som fiskade en hel vecka (200+ gäddor) utan att byta tafs.
                    Håller med om att det är bäst att satsa på kvalitet, Lungan säljer riktiga amerikanska kvalitetstafsar: http://shop.lundgrensfiske.com/produ...?product=10683

Om man saknar den gångjärnseffekt som man kan uppnå med stel tafs kan det vara vettigt att haka på en kort, 15 cm, stel tafs i betetslåset. Då blir det allsidigt och bra.
                    Om tafsarna är 30 respektive 35 cm så tycker jag det är på tok för kort! Eller fatta ja fel?

Angående materialet i sig så har jag själv aldrig testat det vid jerkfiske, men jag har det ofta som uptrace vid ismete och kör då dimemsinoer kring 0,60-0,70. Jag har inte haft av någon än men jag har ett par tafsar som har blivit rejält rispade efter bara någon gädda, nu är detta en uptrace och det är ju mer än säkerhet ifall en gädda skulle ta mörten ovanför blyt och få in fluorcarbonen istället för huvudlinan i käften.

Men en fördel som ja kan tänka mig är väll just viktskillnaden, om man vill få bättre häng på ett bete osv.

Kommentera

Foton

Collapse

• perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                    12 svar
                    1 354 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Pia 100, 2022-09-19, 17:30
                    19 svar